Dags för det stora testet... men kopplingen kärvar!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
monark_1209

Dags för det stora testet... men kopplingen kärvar!

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var det dags för dagen D! Motorn är, efter 2 ytterligare spräckningar (hade kvar lite saker efter första gången), nu ihopsatt! Alla delar är på sina ställe, olja i växellådan, gick på Rexxys tips i nåt forum. Biltema transmission 80W90. Jag vet att många kommer gnälla men jag testar :wink:.
Redan innan jag hällde i olja och monterade motorn märkte jag att kollpingsarmen var trög, snarare sitter fast. Men va f*n, jag testar ändå... Tji fick jag naturligtvis....
Läget är nu sådant att jag kan inte frikoppla motorn alls! Däremot är det än fröjd att se och höra hur den snurrar fint när jag kickar och gnistan kan inte annat än att tända motorn, men först bör den ju vara frikopplad.
SÅ.... Vad har jag gjort för fel och hur ska detta avhjälpas??????

Please... hjälp mig. Det är nära nu.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hahaha!!!!!!!!!!!! Det var ju justerskruven till kopplingen som var för hårt åtdragen... Nu slirar kopplingen härligt, så det blir väl att lyssna på rävarna å byta olja... eller nån som har andra idéer.

MEN!!!! Jag monterade allt och hällde i lite soppa. På ca. tionde kicken så hände något, nästa lite mer å sen..... Ett bröl!!!!!!!!
Det blev ca. 50 meter med crossväxling å sen mot en väg för att döda. Men, den går!!!!!!!!!!

F*N vad jag är nöjd!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crossväxling... Vill du byta motor istället för att laga kopplingen? cocos_acc.gif <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Crossväxling... Vill du byta motor istället för att laga kopplingen? cocos_acc.gif
SANT, men jag var tvungen.... :lol:
Ska fixa kopplingen... tips?? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slirande koppling vid start kan undvikas gemom att inte röra kopplingen efter man stängt av motorn, om man drar in kopplingen kan ju ny olja sippra in mellan lamellerna med slir som följd.

Rätt eller fel olja jag kör på sae 50 rak olja de som finns på biltema funkar för mig :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har jag aldrig tänkt på volvomannen :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

volvomannen skrev:Rätt eller fel olja jag kör på sae 50 rak olja de som finns på biltema funkar för mig :D
Jag slängde några literflaskor med sådan olja på återvinningen i somras. Jag hade fått dem efter en äldre man som sysslat med Harley Davidson tidigare men jag tyckte den oljan var ungefär lika tjock som sirap så vad skulle med den till? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om inte annat så kan det vara nått till oljekannan. Det går alltid hitta nått användningsområde för olja... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tända pannan med. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->just nu kör jag med diesel olja i motorn på fs1an, o de funkar kalas. men det är ju en yamaha, o inte en sachs... <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Amarace

Inlägg av Amarace »

Neifelheim skrev:just nu kör jag med diesel olja i motorn på fs1an, o de funkar kalas. men det är ju en yamaha, o inte en sachs...
FInns ju en anledning till att det inte används som smörjmedel i motorer utan som drivmedel. Men fortsätt kör så om du vill, i längden är det garanterat inte bra, men för stunden så nog fungerar det, man kan köra väldigt länge utan olja i växellådan på en moped också, men det är ju inte bra för det. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att han menade motorolja för dieselmotorer, inte bränslet... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

G-son skrev:Jag tror att han menade motorolja för dieselmotorer, inte bränslet... 8)
Ja det är ju en annan sak :) (dock är det ju en vanlig Multigrade Motorolja som möjligen har additiv för just Dieselmotor) <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

Amarace skrev:
G-son skrev:Jag tror att han menade motorolja för dieselmotorer, inte bränslet... 8)
Ja det är ju en annan sak :) (dock är det ju en vanlig Multigrade Motorolja som möjligen har additiv för just Dieselmotor)
formulerade mig lite fel, så tack g-son för att du förklarade.

Polaren(läs syrrans kille) drog med sig en dunk olja, och den var mer trögflytande än vanlig olja, så jag provade, och den har funkat finfint. Fast jag och olja....mja, jag kör nog på det jag hör är bäst, eller funkar bäst, om det inte är en skrothög, så slår jag i det som finns hemma (solrosolja, majsolja med mera) :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

56:an skrev:
volvomannen skrev:Rätt eller fel olja jag kör på sae 50 rak olja de som finns på biltema funkar för mig :D
Jag slängde några literflaskor med sådan olja på återvinningen i somras. Jag hade fått dem efter en äldre man som sysslat med Harley Davidson tidigare men jag tyckte den oljan var ungefär lika tjock som sirap så vad skulle med den till?
Kör ett mopperally och töm ur oljan när motorn är genomvarm så vet du vad du skulle ha oljan till... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skriv svar