Puch Kansas - lite uppdatering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK

Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I våras köpte jag ett Puch Kansas-objekt, med mycket att göra på.
Moppen nedmonterades för att utröna vad som behövde åtgärdas och det var en hel del..
Motorn, som jag skrivit om under rubriken "Puch Z-motor", har gåtts igenom, byten av packboxar mm.
Färgen på pakethållaren, som är tillverkad i aluminium, har jag slipat bort och polerat upp till helt ok glans.

Bild
Delvis ihopplockad i våras

Det som jag haft svårt att bestämma är vilken färg den ska ha.
Jag lät en färgfirma göra en "scanning" på originalfärgen, men de misslyckade med detta. Färgen är tydligen en treskikts-typ, och de klarade inte färgläsaren.

Så kikade jag på Raketsports hemsida, under rubriken färgkoder och fann en kopparröd F50/Chryslerlack, som jag fastnade för.
Fördelen med detta var också att det finns ett recept att lämna fram till färgaffären.

Nu har jag putsat, grundat och börjat den långa vägen fram till färdigt resultat.

Jag lackerar i en ouppvärmd "Friggebod", men har man inte för bråttom, så torkar faktiskt lacken även om det dröjer längre tid när det är kallt.
Bilden nedan visar bara början, det är lite rinn som givetvis ska putsas bort.

Bild
Målning på g

En buckelfri tank har jag köpt på ebay, som när den kommer också ska delvis lackeras.
På ingång är helt nya fälgar också, de var riktigt dåliga.
Naven är dock helt ok. <!-- </EdIndex> --></div>
Senast redigerad av BjörnK den 21 okt 2014, 16:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka rejsiga mackor :wink: Snygg färg! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Lite inspiration

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite kul bilder att inspireras av.
Bild
Bild
Bild
Bild

Lycka till med renoveringen. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man tackar, mycket fin moped! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jammen SÅ DÄR SKA DET GÅ TILL BJÖRN :headbang:

mistick_yes.gif Fullkommligt lysande !!! <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejja!

Ett tips om du jobbar i svala utrymmen är att värma både färgen och delarna som ska lackas innan du börjar. Ställ färgen på ett element och ljumma på delarna med en varmluftspistol eller liknande <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det tipset. Pälle! <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kommit ytterligare en liten bit på vägen.

Motorn är ihopplockad med originalcylinder på (ska montera en annan, lite vassare, i vår)
Och stödet, som sitter på motorblocket är också där, lite småbesvärligt att få dit. Råkade först sätta på ett stöd som var lite skevt, viket jag inte upptäckte direkt, så jag fick göra om hela processen.

Det går tyvärr inte att dreva den speciellt mycket, på grund av utrymmet. Jag har satt dit ett 12 taggars drev, kan kanske gå med ett 13, men jag nöjer mig nog med en tolva..

Nu saknas bara rätt olja, för att kolla om den är tät.

Bild

Växelväljaren är lite speciell och kräver en specialwire, som jag turligt nog har ett par av.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser lite annorlunda ut mot min Z50 motor. lite olika gjutningar och även växel grejen på baksidan är annorlunda utformad, minimalt, men lite. även den går att lossa på och har en skruv så den går att plocka bort <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:ser lite annorlunda ut mot min Z50 motor. lite olika gjutningar och även växel grejen på baksidan är annorlunda utformad, minimalt, men lite. även den går att lossa på och har en skruv så den går att plocka bort
Mina bägge Z 50-motorer ser ut så här.
Kanske de ändrats något på resans gång?

Annars hade ju Puch Hero Turbosport också liknande motorer, men de såg lite annorlunda ut, tror inte de var tillverkade i Österrike.
Kan det vara en sådan du har? <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så det är ett sådant stöd jag har.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:
Pop skrev:ser lite annorlunda ut mot min Z50 motor. lite olika gjutningar och även växel grejen på baksidan är annorlunda utformad, minimalt, men lite. även den går att lossa på och har en skruv så den går att plocka bort
Mina bägge Z 50-motorer ser ut så här.
Kanske de ändrats något på resans gång?

Annars hade ju Puch Hero Turbosport också liknande motorer, men de såg lite annorlunda ut, tror inte de var tillverkade i Österrike.
Kan det vara en sådan du har?
ja, det är en nytillverkad från indien, bland annat saknar den stödfunktionen, gjutningen är där, men inga hål eller liknande. och även original cylindern är annorlunda med vinklat insug och vinklad avgasport.

modellen heter Puch, och märket är indiskt och heter Hero, det är så vitt jag kan minnas dom som äger licensen för puch maxi just nu <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här händer det inte så mycket, mer än att lackeringen fortsätter.
Ett tunt lager varannan dag, på delarna.
Det är kallt i boden, så man får ha tålamod.
Klarlacken lägger jag inte på förrän det blir plusgrader.

Fick hem en sadel från tyska ebay av märket Denfeld, som jag tror är densamma som satt på dessa moppar i Sverige.
En bättre tank är också inhandlad, som nu håller på att lackeras.

Undrar var jag kan få tag i tankdekaler till denna? Har letat på nätet, men än så länge utan resultat.

En nos förgasare Bing 85/12/111 ropades in för det facila priset 105 riksdaler på Tradera, vilket var klart överkomligt. Det är alltid bra att ha en extra på lager. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den som söker han finner.....

Den här firman i Schweiz hade dekaler, så efter lite mailkonversation så köpte jag en omgång. Inte direkt billigt, men som sagt, tankdekalerna har jag letat efter ett bra tag.

http://www.puch-x30.ch/artikel.php?artshow=479 <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snön föll i dag, så något jobb i trädgården var uteslutet.
Det fick bli källaren istället.
Min Puch Kansas är äntligen färdiglackad, och har legat och väntat på att monteras ihop.
Sagt och gjort, lite trevligt pyssel och pussel och så här långt kom jag idag.
Färgen på pakethållaren av aluminium har jag slipat av och polerat upp.
Bild

Tyvärr var originalstötdämparna i uruselt skick, så dessa får duga så länge.
Motorn har blivit fylld med olja och kontrolleras för eventuella läckage.
Hjulen är inte hemma än, så innan dess kan jag nog inte göra mer.

Sonens Maxi har jag bus"renoverat", motorn med K-star cylinder som jag hade på hyllan och 15 mm Bing. Gör runt 55 knyck, vilket är fullt tillräckligt.
Styrlåset, med hjälp av den vänlige "Simtus", är nu på plats, så nu hänger det bara på sonen att hämta moppen, så jag får lite mer plats.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar