Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Jag använder mutterdragaren till sådana jobb, den knackar fast (och loss) muttrar och skruvar utan att man behöver hålla fast dem med våld.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Jo, har bara en elektrisk som är lite klumpig.
Men jag tror jag fixat det, ett rundstång genom kolbultsbussningen och måttligt "våld" efter uppvärmning av tandrullen.
Men jag tror jag fixat det, ett rundstång genom kolbultsbussningen och måttligt "våld" efter uppvärmning av tandrullen.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Motorn ihopsatt, känns gott.
Och också satt i ramen.
Nu är det lite vajrar mm som ska på plats, så snart får vi se om det fungerar.
Och också satt i ramen.
Nu är det lite vajrar mm som ska på plats, så snart får vi se om det fungerar.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Ja, allt är på plats och hur gick det.
Startade på första trampet, surprise, surprise.
Och en åktur, med lite grejande av växelinställningen.
Spinner på bra, inget busåk men trevlig att köra.
Men......ingen tomgång som förut. Motorn dör.
Har bytt samtliga packboxar och varit extremt noga så att inget hänt med dem. Dubbelcheckat, tagit isär och kontrollerat.
Vad göre, vad kan jag felsöka?
Är Bing 15 förgasaren för stor till fladdermuscylindern?
Förgasaren är i det närmaste ny, inga beläggningar eller slitage, vad jag kan se.
Hjälp någon?

Startade på första trampet, surprise, surprise.
Och en åktur, med lite grejande av växelinställningen.
Spinner på bra, inget busåk men trevlig att köra.
Men......ingen tomgång som förut. Motorn dör.
Har bytt samtliga packboxar och varit extremt noga så att inget hänt med dem. Dubbelcheckat, tagit isär och kontrollerat.
Vad göre, vad kan jag felsöka?
Är Bing 15 förgasaren för stor till fladdermuscylindern?
Förgasaren är i det närmaste ny, inga beläggningar eller slitage, vad jag kan se.
Hjälp någon?

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
vi är många som åker 15mm bing på fladdermuscylinder och det funkar.
värt att notera att största orginalförgsare var 14mm pallas.
har hela tiden haft känslan att 13 eller 14 mm förgasare vore optimalt.
eller mera trimmat.
erlan
värt att notera att största orginalförgsare var 14mm pallas.
har hela tiden haft känslan att 13 eller 14 mm förgasare vore optimalt.
eller mera trimmat.
erlan
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Jag var tvungen att ta isär framgaffeln, då fjädrarna fastnat (!)
Men hur får man upp en trampmoped på bockar, för att göra denna operation?
Kickmoppar är det ju bara att sätta bockarna under fotstöden.
Men en brädbit under ramen och ett spännband löste problemet.

Finns säker många metoder att lösa detta, men det här fungerade bra för mig.
Men hur får man upp en trampmoped på bockar, för att göra denna operation?
Kickmoppar är det ju bara att sätta bockarna under fotstöden.
Men en brädbit under ramen och ett spännband löste problemet.

Finns säker många metoder att lösa detta, men det här fungerade bra för mig.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Har fler trådar på det här objektet, men grundtanken med den här mopeden är att få till en tyst "sleeper", med lite extra när det behövs.
Åka på cykelvägar lugnt o fint, men ändå ha lite skjuts mellan benen då det behövs.
Det känns som Ilo-motorn är perfekt för detta ändamål.
Åka på cykelvägar lugnt o fint, men ändå ha lite skjuts mellan benen då det behövs.
Det känns som Ilo-motorn är perfekt för detta ändamål.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Se till att du har rätt distans på axeln på framhjulet. För lite resulterar i att gaffelbenen dras ihop och fjädringen blir stum .
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Jo, det där kan vara känsligt.
Verkar som jag fått det att fungera nu.
Verkar som jag fått det att fungera nu.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Från hängmattan.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Efter mycket felsökning, har vi nu hittat orsaken till problemet med obefintlig tomgång.
Cylindern var uppborrad till 38,4 mm (!) och kolven var en standard 38 mm. Detta hade jag inte upptäckt, klantig som man är.
Blir ju med andra ord en "ganska dålig" kompression.
Underligt att den ändå gick att köra med!
Det blir till att lämna för uppborrning, 39 mm kolv införskaffad.
Gott ändå att hittat felet.
Cylindern var uppborrad till 38,4 mm (!) och kolven var en standard 38 mm. Detta hade jag inte upptäckt, klantig som man är.
Blir ju med andra ord en "ganska dålig" kompression.
Underligt att den ändå gick att köra med!
Det blir till att lämna för uppborrning, 39 mm kolv införskaffad.
Gott ändå att hittat felet.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Cylindern lämnad till Mascot motor i Nässjö.
Jag har hört att de gör ett bra jobb.
Jag har hört att de gör ett bra jobb.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Monterade på den nyborrade cylindern.
Och nu var det tomgång minsann.
Tog mig en tur, lugnt och fint med fet blandning.
Efter 5 minuter nöp motorn.
Vad trött jag blir!
Och nu var det tomgång minsann.
Tog mig en tur, lugnt och fint med fet blandning.
Efter 5 minuter nöp motorn.
Vad trött jag blir!
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Samma hände mig med en Jlo som jag borrat cylindern på eftersom en låsring till kolvbulten lossnat och repat loppet riktigt illa. Skaffade nos kolv i öd och borrade därefter. Nöp som din så jag fick hona loppet och kolla/justera kolvrings spelet.