Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -

Inlägg av BjörnK »

Ja, äntligen hittade jag en trampmoppe som jag ville ha.
Har letat efter lämpliga projekt länge, men nu blev det en via en auktion.
Inte originalutseende, visst, andra skärmar osv men jag gillar den.
Påminner om en tunnare Stockholmare.

Hämtades idag, och fick lite ny soppa och efter några tramp så gick den igång.
Har nog stått i en lada ett antal år, mycket rostnoppor och så, men det går att putsa bort en del.
Resten får helt enkelt vara.
Dock fungerade både ljus, tuta och hastighetsmätare, det var jag inte beredd på.

Jag har hört mycket gått om ILO-motorer vad gäller hållbarhet och pålitlighet.
För mig är det en helt ny motor, så lite undringar har jag.

Vilken växellådsolja ska jag ha och hur mycket?
Helst ett märke som är lätta att hitta på mackar etc.

Sitter ett ställbart munstycke på, men jag behöver byta ut det då det ändrar inställning alldeles för lätt.
Förgasaren encarvi, borde gå att hitta ett nytt som passar, eller?
Ilo-motorns egenheter, något jag ska tänka på?

Lite vassare vill jag ha den, tips på bra trimcylle?

Styrlåset är borta, men det ser ut som det bara är att sätta dit ett nytt.
Var hittar jag ett sådant?

Stödet, huja vad den lutar, borde väl "bara" att sätta dit ett något längre eller?

Bild
Bild
Senast redigerad av BjörnK den 05 okt 2014, 16:33, redigerad totalt 4 gång.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Förresten, undrar om det inte är en Bingförgasare som sitter på, får kolla i kväll.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Har den stått länge så är det väl inte fel att kolla transremmens kondition innaför höger sidokåpa.

Ang olja och div. andra bra att veta saker, kolla in denna utmärkta sida:

http://raketsport.com/mektips.htm
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

2 dl motorolja SAE 20, kunde jag utläsa.
Blir alltid lite fundersam när det står motorolja och inte växellådsolja....
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

Jag kör SAE30
Brukar stå gräsklipparolja eller 4-takts olja på flaskorna

Lossa pluggen inringad närmast framhjulet
fyll på tills det rinner över så har du rätt mängd i maskinen

Bild
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Utmärkt, tack för tipset!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Det är verkligen en tjusig och tilltalande moppe thumb_up

En liten detalj, det ser ut som att framstänkan har monterats på översidan av öronen på gaffelbenen i.s.f. att hänga under som normalt.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 775
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Ah äntligen en kvalitetsmoppe. :thumb:
När det gäller transmissionsolja så är multigrade big no no , endast singelolja typ ok:s gräsklipparolja SAE30. Tandremmen tål inte tillsatserna. Visserligen påstås det att det inte spelar nån roll med nya remmar men det är dumt och chansa för remmen är inte gratis.
Angående trim så dyker det upp nån trimcylle på tradera ibland men priset står inte i proportion till effekten så det är bättre att fila själv.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Tack igen för goda råd!
Håller på att plocka ned moppen i atomer nu, trots sena kvällen.
Jag kallar den här "lillbrorsan" till Stockholmaren.
Har inte vuxit från tramporna än....
Skämt åsido, gillar den här verkigen!
Tandremmen ska kollas.
Förgasaren är en Bing 15, cyllen är i aluminium, tändsystem Stefa.
Så långt har jag kommit i kväll.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Såg att gaffelbälgarna var i dåligt skick.
Var hittar man sådana egentligen, har sökt lite runt, men inte fått några träffar än.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

ilo55cc skrev:Ah äntligen en kvalitetsmoppe. :thumb:
När det gäller transmissionsolja så är multigrade big no no , endast singelolja typ ok:s gräsklipparolja SAE30. Tandremmen tål inte tillsatserna. Visserligen påstås det att det inte spelar nån roll med nya remmar men det är dumt och chansa för remmen är inte gratis.
Angående trim så dyker det upp nån trimcylle på tradera ibland men priset står inte i proportion till effekten så det är bättre att fila själv.
Denna olja inhandlad på OKQ8 idag, gissar att det var den du menade?

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Nu har monarpeden blivit isärplockad.
Skärmarna behöver putsas och hjulen gås igenom.

Bild

Motorn har kedja och inte rem. Om detta är en fördel eller inte, vet jag inte.
Årtalet på motorn är 1955.
Gängpaj på oljepluggen, så detta måste lösas med en helicoil.

Bild

Cylindern ser ur att vara någon form av trimcylinder. Är det den som är på 1.7 hästar?

Bild

Nu ska jag försöka få tag i ett styrlås också, vi får se om Simtus kan ordna detta.
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Inlägg av Veteranaren »

BjörnK skrev:
Cylindern ser ur att vara någon form av trimcylinder. Är det den som är på 1.7 hästar?

Bild
en tysk cylinder som vissa kallar 5.5hk av nån anledning :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

passar du på att skruva dit ett par stötdämpare i rätt längd kanske stödet funkar bättre. 260 eller 265 mm cc mellan hålen. kommer inte ihåg vilket som är det rätta.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Fint hopplock!
Tyskmotor antagligen, vad står det på "brickan"?
1,7 hp, 2,0 hp?
Sannolikt är det ca 2,0 med den set-up-en.
Kan vara en svensk motor och i så fall 0,8 hp på brickan.

Fin iaf.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar