Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Ja, äntligen hittade jag en trampmoppe som jag ville ha.
Har letat efter lämpliga projekt länge, men nu blev det en via en auktion.
Inte originalutseende, visst, andra skärmar osv men jag gillar den.
Påminner om en tunnare Stockholmare.
Hämtades idag, och fick lite ny soppa och efter några tramp så gick den igång.
Har nog stått i en lada ett antal år, mycket rostnoppor och så, men det går att putsa bort en del.
Resten får helt enkelt vara.
Dock fungerade både ljus, tuta och hastighetsmätare, det var jag inte beredd på.
Jag har hört mycket gått om ILO-motorer vad gäller hållbarhet och pålitlighet.
För mig är det en helt ny motor, så lite undringar har jag.
Vilken växellådsolja ska jag ha och hur mycket?
Helst ett märke som är lätta att hitta på mackar etc.
Sitter ett ställbart munstycke på, men jag behöver byta ut det då det ändrar inställning alldeles för lätt.
Förgasaren encarvi, borde gå att hitta ett nytt som passar, eller?
Ilo-motorns egenheter, något jag ska tänka på?
Lite vassare vill jag ha den, tips på bra trimcylle?
Styrlåset är borta, men det ser ut som det bara är att sätta dit ett nytt.
Var hittar jag ett sådant?
Stödet, huja vad den lutar, borde väl "bara" att sätta dit ett något längre eller?
Har letat efter lämpliga projekt länge, men nu blev det en via en auktion.
Inte originalutseende, visst, andra skärmar osv men jag gillar den.
Påminner om en tunnare Stockholmare.
Hämtades idag, och fick lite ny soppa och efter några tramp så gick den igång.
Har nog stått i en lada ett antal år, mycket rostnoppor och så, men det går att putsa bort en del.
Resten får helt enkelt vara.
Dock fungerade både ljus, tuta och hastighetsmätare, det var jag inte beredd på.
Jag har hört mycket gått om ILO-motorer vad gäller hållbarhet och pålitlighet.
För mig är det en helt ny motor, så lite undringar har jag.
Vilken växellådsolja ska jag ha och hur mycket?
Helst ett märke som är lätta att hitta på mackar etc.
Sitter ett ställbart munstycke på, men jag behöver byta ut det då det ändrar inställning alldeles för lätt.
Förgasaren encarvi, borde gå att hitta ett nytt som passar, eller?
Ilo-motorns egenheter, något jag ska tänka på?
Lite vassare vill jag ha den, tips på bra trimcylle?
Styrlåset är borta, men det ser ut som det bara är att sätta dit ett nytt.
Var hittar jag ett sådant?
Stödet, huja vad den lutar, borde väl "bara" att sätta dit ett något längre eller?
Senast redigerad av BjörnK den 05 okt 2014, 16:33, redigerad totalt 4 gång.
Har den stått länge så är det väl inte fel att kolla transremmens kondition innaför höger sidokåpa.
Ang olja och div. andra bra att veta saker, kolla in denna utmärkta sida:
http://raketsport.com/mektips.htm
Ang olja och div. andra bra att veta saker, kolla in denna utmärkta sida:
http://raketsport.com/mektips.htm
Jag kör SAE30
Brukar stå gräsklipparolja eller 4-takts olja på flaskorna
Lossa pluggen inringad närmast framhjulet
fyll på tills det rinner över så har du rätt mängd i maskinen
Brukar stå gräsklipparolja eller 4-takts olja på flaskorna
Lossa pluggen inringad närmast framhjulet
fyll på tills det rinner över så har du rätt mängd i maskinen
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Ah äntligen en kvalitetsmoppe.
När det gäller transmissionsolja så är multigrade big no no , endast singelolja typ ok:s gräsklipparolja SAE30. Tandremmen tål inte tillsatserna. Visserligen påstås det att det inte spelar nån roll med nya remmar men det är dumt och chansa för remmen är inte gratis.
Angående trim så dyker det upp nån trimcylle på tradera ibland men priset står inte i proportion till effekten så det är bättre att fila själv.
När det gäller transmissionsolja så är multigrade big no no , endast singelolja typ ok:s gräsklipparolja SAE30. Tandremmen tål inte tillsatserna. Visserligen påstås det att det inte spelar nån roll med nya remmar men det är dumt och chansa för remmen är inte gratis.
Angående trim så dyker det upp nån trimcylle på tradera ibland men priset står inte i proportion till effekten så det är bättre att fila själv.
Tack igen för goda råd!
Håller på att plocka ned moppen i atomer nu, trots sena kvällen.
Jag kallar den här "lillbrorsan" till Stockholmaren.
Har inte vuxit från tramporna än....
Skämt åsido, gillar den här verkigen!
Tandremmen ska kollas.
Förgasaren är en Bing 15, cyllen är i aluminium, tändsystem Stefa.
Så långt har jag kommit i kväll.
Håller på att plocka ned moppen i atomer nu, trots sena kvällen.
Jag kallar den här "lillbrorsan" till Stockholmaren.
Har inte vuxit från tramporna än....
Skämt åsido, gillar den här verkigen!
Tandremmen ska kollas.
Förgasaren är en Bing 15, cyllen är i aluminium, tändsystem Stefa.
Så långt har jag kommit i kväll.
Denna olja inhandlad på OKQ8 idag, gissar att det var den du menade?ilo55cc skrev:Ah äntligen en kvalitetsmoppe.
När det gäller transmissionsolja så är multigrade big no no , endast singelolja typ ok:s gräsklipparolja SAE30. Tandremmen tål inte tillsatserna. Visserligen påstås det att det inte spelar nån roll med nya remmar men det är dumt och chansa för remmen är inte gratis.
Angående trim så dyker det upp nån trimcylle på tradera ibland men priset står inte i proportion till effekten så det är bättre att fila själv.
Nu har monarpeden blivit isärplockad.
Skärmarna behöver putsas och hjulen gås igenom.
Motorn har kedja och inte rem. Om detta är en fördel eller inte, vet jag inte.
Årtalet på motorn är 1955.
Gängpaj på oljepluggen, så detta måste lösas med en helicoil.
Cylindern ser ur att vara någon form av trimcylinder. Är det den som är på 1.7 hästar?
Nu ska jag försöka få tag i ett styrlås också, vi får se om Simtus kan ordna detta.
Skärmarna behöver putsas och hjulen gås igenom.
Motorn har kedja och inte rem. Om detta är en fördel eller inte, vet jag inte.
Årtalet på motorn är 1955.
Gängpaj på oljepluggen, så detta måste lösas med en helicoil.
Cylindern ser ur att vara någon form av trimcylinder. Är det den som är på 1.7 hästar?
Nu ska jag försöka få tag i ett styrlås också, vi får se om Simtus kan ordna detta.
- Veteranaren
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
- Ort: Tibro
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Fint hopplock!
Tyskmotor antagligen, vad står det på "brickan"?
1,7 hp, 2,0 hp?
Sannolikt är det ca 2,0 med den set-up-en.
Kan vara en svensk motor och i så fall 0,8 hp på brickan.
Fin iaf.
Tyskmotor antagligen, vad står det på "brickan"?
1,7 hp, 2,0 hp?
Sannolikt är det ca 2,0 med den set-up-en.
Kan vara en svensk motor och i så fall 0,8 hp på brickan.
Fin iaf.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60