Sida 8 av 10

Re: EKF Frågor

Postat: 29 nov 2014, 21:09
av erlan
dom kolvringarna sitter även på sachs 505 motorn.
jofrab/garage24 har haft ringar.
kolla med mopedrenovering.se eller trimbutiken.se

erlan

Re: EKF Frågor

Postat: 29 nov 2014, 21:35
av andazon
Tackar så mycket för hjälpen.
Det vart vinst på Garage24 direkt :D
Då min lokala fartkiosk beställer därifrån, så får det bli från Garage24 på måndag.

// Andazon

Re: EKF Frågor

Postat: 23 dec 2014, 11:09
av raketfarfar
hej angående olja i sachs-motorer . själv kör jag enbart med redline 75-90 med ls.tillsats avsedd för bakaxlar med lamelldiff . har kört med den i flera år utan kopplslir i min dbs panther med ekf + athena 80cc fyrlamellare . köper de gröna kvalitetslamellerna från nossebro cykeltjänst , finns säkert hos flera . obs tung moppe+tung chaffis ,jag själv . har kluvit motorn flera ggr p.g. av div ras , mest skrotade vevpartier . kör med 42 slag . vxl-lådan är i nyskick varje gång tack vare oljan . har tipsat om denna olja till en hel del killar inkl sura . använder denna olja i flera vassa moppar . t.ex min racemoppe med derbi 21 hk på på bakhjulet , ska bli mera om jag får lustgasen att funka någon gång . oljan finns på mekonomen . mvh farfar

Re: EKF Frågor

Postat: 23 dec 2014, 13:23
av erlan
har nåt minne av att redline även har/har haft en specialolja för växellådor med raksurna kuggar.

erlan

Re: EKF Frågor

Postat: 19 feb 2015, 22:55
av HUSQVARNA SPORT
Passar en vev från 3-vxlat i en ekf.

Re: EKF Frågor

Postat: 20 feb 2015, 09:18
av Falkfish
HUSQVARNA SPORT skrev:Passar en vev från 3-vxlat i en ekf.
Ja passar gör den, men den har fel slag, std sachs har 42mm ekf har 44mm..
Samt så har ekf 14 mm kolvbult mot std 12mm.
Men det går att sätta dit en std eller en rito, men du behöver modda cyllen ganska mycket för att få spoltider och liknande bra..
S

Re: EKF Frågor

Postat: 20 feb 2015, 21:34
av HUSQVARNA SPORT
Har en ide om en annan kolv och en 80cc original fartvinds kyld cyll dia 46 12mm kolv bult finns några att välja på.

Re: EKF Frågor

Postat: 20 feb 2015, 22:09
av erlan
du vet att orginal 80cc cylindrarna är mycket högre?
mottar gärna tips på lämplig kolv i samanhanget.
jag har letat men ingen hittat.

erlan

Re: EKF Frågor

Postat: 21 feb 2015, 21:15
av andazon
Någon som försökt få på en 70 eller 95 cc Stage 6 R/T eller liknande spännande cylinder på en ekf?

// Andazon

Re: EKF Frågor

Postat: 21 feb 2015, 22:04
av fatchance
I Hallsta Moppers är inget omöjligt! :wink:

Bild

Re: EKF Frågor

Postat: 21 feb 2015, 22:07
av zappafan
andazon skrev:Någon som försökt få på en 70 eller 95 cc Stage 6 R/T eller liknande spännande cylinder på en ekf?

// Andazon
Mats Thollander killen hela dan... thumb_up

http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... asc-0.html

Re: EKF Frågor

Postat: 22 feb 2015, 10:12
av andazon
Några frågor till Fatchance angående Stage 6 R/T på ekf:
1. Är det en "standard" spacerplatta under cylindern eller hemsnickrad? Om "standard", vilken?
2. Hemmasnickrat avgas?
3. Bytt vevparti? Om bytt, till vad?
4. Koppling, 4-lamell, cp, annan ??
5. Förgasare, 28 mm ?
6. Termostat till kylningen?
7. Cirkulationspump till kylningen?

// Andazon

Re: EKF Frågor

Postat: 22 feb 2015, 10:22
av zappafan
Du läste inget av tråden?

eller leta mer av vad Mats T skrivit på Hallsta...

Re: EKF Frågor

Postat: 22 feb 2015, 11:20
av erlan
det där bygget är ju inte gjort på EKF-block. det är ju ett vanligt svenskblock som bearbetats med både svets och fräs och roterande filar.
och var det inte hemslöjdad vevaxel dessutom?

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... lit=mats+t

jag hade för mig att det fanns mer skrivet om det bygget, men hittade inte nått här.

erlan

Re: EKF Frågor

Postat: 22 feb 2015, 12:12
av selma
En variant på Mats projekt,Ekf-block med BRK 88 cylinder.
Går även under namnet "eländet" :lol:

Bild