EKF Frågor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Hej

Då EKF har separat tändspole så undrar jag hur ni har löst det med tätningen där tändkabeln normalt går ut?
Sätter jag i en för "normal" 3-4 vxl motor så blir det ju ett hål mitt i tätningen...

Dras elkablarna normalt ut på samma ställe i botten som för de andra motortyperna?
Isåfall använder ni någon speciell gummitätningsplugg, eftersom jag har 5 elkablar ut från min motor, men det verkar bara finnas tätningar för 2 eller 4 kablar.
Eller är det att ta en 4-hålig och borra upp ett extra som gäller?

//Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Vegge
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 okt 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Re: EKF Frågor

Inlägg av Vegge »

Varför inte bara dra ut kablarna istället för tändkabeln?
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Ser inte så snyggt ut på en MCB 1159, tyvärr...

//Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Rexxy »

Jag kör mycket med Ducatis tändsystem på mina sachsmotorer. Jag kör ut alla kablar där nere i botten, faltiskt utan tätning. Där tändkabeln normalt ska ut, monterat jag den vanliga tändkabelgummit, och fyller i hålet med smältlim.
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Re: EKF Frågor

Inlägg av Goldengotland »

Jag har oxå dragit ut kablarna på samma ställe som rexxy
och upp över motorn sen gömma lite.. På min 1159
Bilagor
image.jpg
image.jpg (489.29 KiB) Visad 4947 gånger
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: EKF Frågor

Inlägg av erlan »

innan det fanns nytillverkade gummitätningar, så tog jag en vanlig kabelgenomföring met ett hål.
sen fyllde jag utrymmet mellan kablarna med packningssilikon.
samma med tändkabelhålet. fyllde med svart packningssilikon.
jag har t.o.m. en motor där jag satte en tejp innanför tändkabelspåret, och sedan gjöt en plugg med packningssilikon.

erlan
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Tackar så mycket för informationen.
Nu vet jag precis hur jag ska göra :D

GoldenGotland, vad är det för blank sak som sitter på bakskärmen?

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Re: EKF Frågor

Inlägg av Goldengotland »

andazon skrev:Tackar så mycket för informationen.
Nu vet jag precis hur jag ska göra :D

GoldenGotland, vad är det för blank sak som sitter på bakskärmen?

// Andazon

Ljusspolen.. :wink:
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Så den sitter separat alltså och inte integrerat som på ett "vanligt" tändsystem...
Antar att det är nödvändigt att ha en sådan för att få någon belysning på mopeden...
Var kan jag iså fall få tag i en sådan, finns de att köpa nya eller är det begagnat som gäller?

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Rexxy »

andazon skrev:Så den sitter separat alltså och inte integrerat som på ett "vanligt" tändsystem...
Antar att det är nödvändigt att ha en sådan för att få någon belysning på mopeden...
Var kan jag iså fall få tag i en sådan, finns de att köpa nya eller är det begagnat som gäller?

// Andazon
Han retas nog lite.. Det där en en volt/spänningsregulator. Det krävs för att hålla elsystemet på stabila 12V. Utan den laddar den upp emot 100V.. :shock:
Det gäller för Ducati/kokusansystem eller andra med 12V.

Vad för tändsystem har du?
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Re: EKF Frågor

Inlägg av Goldengotland »

Rexxy skrev:
andazon skrev:Så den sitter separat alltså och inte integrerat som på ett "vanligt" tändsystem...
Antar att det är nödvändigt att ha en sådan för att få någon belysning på mopeden...
Var kan jag iså fall få tag i en sådan, finns de att köpa nya eller är det begagnat som gäller?

// Andazon
Han retas nog lite.. Det där en en volt/spänningsregulator. Det krävs för att hålla elsystemet på stabila 12V. Utan den laddar den upp emot 100V.. :shock:
Det gäller för Ducati/kokusansystem eller andra med 12V.

Vad för tändsystem har du?
Hehe så är de rexxy.. Ja har ett 12v kokusan
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Själv så kör jag ännu med original Motoplat.
Är ännu lite nybörjare på detta, men lär mig snabbt...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Rexxy »

andazon skrev:Själv så kör jag ännu med original Motoplat.
Är ännu lite nybörjare på detta, men lär mig snabbt...

// Andazon
Alla har varit där. ;)

Med motoplat behöver du ingen voltregulator. :)
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Re: EKF Frågor

Inlägg av Goldengotland »

Måste bara låna tråden lite...
Nån som vet om denna passar i ekf:en? Står inte slaglängd..
/ uffa
Bilagor
image.jpg
image.jpg (86.01 KiB) Visad 4817 gånger
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
musköchrister
Inlägg: 1515
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av musköchrister »

nej,den är till s-motor, hö drevad alltså
Skriv svar