Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, alltså den gick på tomgång förut så just DET problemet är nytt... Men när jag stryper det ställbara munstycket går den bättre och bättre (=varvtalet ökar tills den tvärdör strax innan munstycket går i botten.
Har haft isär förgasaren och gjort rent den men jag kan ju ha missat något eller monterat ihop fel.
Har monterat ihop det sista i alla fall och tänker ut och köra med den så jag får en bättre uppfattning om hur den går. Fick till en ganska bra lösning för bensinkranen så jag slipper fippla under luckan varje gång: Gängstång ut genom orginalhålet och vingmutter på det. Vinner inga skönhetspris men passande bruksigt på den bruksmoppe.
Bild
8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finurligt!

Kan vara värt att prova att köra.

Har jag förstått rätt: Efter att den ökat i varv och går på tomgång, dör den i alla fall efter stund? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kvällens provkörning var INTE kul... :(
Med rejält fet blandning på munstycket (drygt 1/2 varv från stängt) startade den visserligen ganska lätt kall men var totalt orkeslös och misstände ganska mycket på fullgas under belastning. När den blivit lite varm kunde jag justera ner blandingen till ≈1/4 varv från helstängt men moppen blev bara något piggare. När den sedan stannade var det helt omöjligt att få igång den igen, oavsett läge på munstycke och gashandtag. Den hostade snällt till men vägrade sedan.
Jag tycker det låter som felställd tändning men då jag justerat den PLUS att både brytare och konding är ny kan det ju knappast vara det...
Jag får väl riva förgasaren... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
guillermo

HEJ ! jag undrar lite vart köpte du spegel till skoterett

Inlägg av guillermo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Hemma med yngsta dottern som hade ögoninflammation idag, så det blev ju ett osökt tillfälle att skola henne ytterligare lite mekaniskt! Efter att vi fixat den kärvande bromsljuskontakten och återbördat luckan över pedalstället ledsnade hon dock och återgick till att titta på Askungen...
Själv ångade jag på av bara farten och klämde dit det temporära stödet, ett vanligt cykeldito som får sitta tills ett orginal dyker upp på någon marknad. Jag skruvade helt enkelt bort det ena fästjärnet och använde den genomgående skruven att fästa stödet med. Det fick även kapas lite för att passa.
När moppen åter var på rätt köl åkte tanken tillbaka, rensköljd och med ny bensinkran och dito slang. Som kronan på verket satt jag tillbaka kåpan över styret, komplett med de nya, kromade backspeglarna. Dessa är äkta Made in China men passar bra in, i alla fall tills något bättre dyker upp på någon av nyss nämnda marknader. Speglarnas fästen var gängad M8 så det fick bli lite speciallösning för att få dem att passa i hålen på de övre fastsättningsskruvarna på kåpan: Muttrar från undersidan, dock nedslipade för att inte ta i den invändiga gängningen på rattstångens fästen.
Om jag hinner imorgon är det därmed dags för PROVKÖRNING! Om jag nu justerat kopplingen rätt så jag kommer någonvart... :lol:
Bild

Bild

Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Fortsatt strul

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu haft loss förgasaren och rengjort den. Vid efterföljande provkörning kom jag fram till följande:
• Kall startar den fint på ganska snålställty munstycke och full gas. När jag sedan drar ner munstycket ytterligare går den riktigt bra och går att köra med.
• När moppen stannar varm så går det INTE att starta den annat än på tomgång och med rejält fet blandning, cirka 1,5 varva öppet. När jag sedan drar ner munstycket går varvtalet upp och ner men den förbättringen som kommer när den är kall finns inte. Den är också helt orkeslös och går ej att köra, den bara tjuvstannar.
:evil:
Jag har fortfarande misstankarna riktade mot förgasaren, särskilt det ställbara munstycket. Tänkte byta det och huvudmunstycket. Funkar inte det heller får jag väl byta hela förgasaren. Någon som har en Bing till Flintamotor att sälja? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du för packning mellan cylle och fugge? En dålig packning kan göra så att det blir ånglås. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, där är faktiskt en möjlig felkälla! När jag hade loss förgasaren plockade jag de två packningarna från motorenoveringsatsen jag köpt för att ersätta de två packningarna som satt där, en på var sida kylskölden. Men dessa packningar var tjockare och då kunde jag inte få dit muttrarna på pinnbultarna så jag fick återanvända en av de gamla. Jag får väl försöka igen, i värsta fall får jag väl köra med flytande packning på den ena sidan. <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en ganska lättstartad Skoterett som kanske kan vara någon form av referens?

Såhär beter den sig:

Start sker ALLTID med gashandtaget i läge tomgång.

Vid kallstart öppnar jag munstycket ett fåtal grader i förhållande till â€￾idealläget" för körning.
Sedan ger jag full choke och kickar ett par tre gånger tills den tänder. Vanligtvis stannar den nästan direkt. Då ger jag halv choke och kickar några gånger. Därvid startar den för det mesta och börjar snurra på tomgång.

Detta är huvuddragen. Man kan få justera choken lite fram och tillbaka om man inte får motorn att gå på tomgång. Man kan också få gasa lite försiktigt de första tio sekunderna efter start för att hålla den igång.

Varm startar motorn nästan alltid på första kicken. Då är den inte särskilt känslig på hur munstycket står. <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förexten: har du Encarwi-förgasare?

Enligt http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm
har Encarwi-förgasarna ett "hemligt" filter där bensinslangen ansluts till förgasaren. (Min Encarwi saknar dock detta). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nix, jag har en Bing. Men det är klart att den ska starta lätt på idealläget på munstycket och med gasen på tomgång när den är varm, antar jag??
Ska fixa med packningen mot cylindern när jag grejar nästa gång, annars får jag byta munstycket och hjälper inte det så får det bli förgasarbyte. Går det att byta till en Encarwi rakt av om jag får korn på en sådan, tro? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst, det går att byta till Encarwi! Båda är 10mm och passar perfekt, det är bara lite lättare med delar till Bing.

Den ska kunna starta lätt varm som kall, det är ju sommar. Det är klart har den stått kallt och fuktigt ett tag kan det vara lite bök med munstycket eller lite extra gas, men oftast krävs bara lite tomgångskörning så ska de vara på topp igen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
kimpa
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Janne nu var HVAn bråkig med dig,den skall ej behöva vara som du skriver!!! :?
På luft kylda Flinta sitter det mellan förgasare och cyl.
fiberpackning / tjock bakelit värmeisolerings distans / fiberpackning igen,
förgasare kan bli för varm om den ej isoleras från cylindern
med bensinlås som följd, det kan finnas ett luft tjuvläkage förg/cyl i och med att han vandrar och är svår att ställa in.

Jag vill att du kollar förtändningen , före övre döpungt , TDC=
top dead center= kolven i övre topläget
i och med att du satt dit fel brytar spetsar kan för tändningen bli fel
jag tror att förtändningen skall vara 2,5-2,0mm före top.dead.center
det är kolvens rörelse från att brytaren precis börjar öppna= gnistan kommer/förtändning tills kolven är i topp.

Det kan ochså vara för dåligt med kompretion i motorn då blir den svår startad, svår inställd och labil, kolla
Lycka till // Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska fixa ordentliga packningar vid insuget. Tändningen är ställd 4mm föd, står så i manualen. Borde jag minska? Kompprovet, vad ska det ligga på? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bytte bägge packningarna mellan cylinder och förgasare och först verkade allt mycket bättre: Motorn gick igång med full choke och gick att få att gå på tomgång. Körde en en liten bit och stannade sedan och väntade lite, startade igen efter en stund utan varken gas eller choke, inga problem.
Sedan gav jag mig ut på en lite längre provtur och det gick väl sådär men moppen blev svagare ju längre jag körde. När jag kom hem var den åter orkeslös och ville stanna o ej starta. Upptäckte då att muttrarna till förgasaren börjat vibrera loss, trevligt med enkla förklaringar! Med dessa fastdragna gick det lättare att starta men nu läckte det bensin istället! Undersökte alla slanganslutningar och kunde bara få det till att förgasaren flödar... Så jag får väl riva flottörhuset (igen...). Frågan är om flödningen kan vara kopplad till att motorn/förgasaren blir varm, är det någon som känner igen att flottören/nålen kan börja kärva när tempen ändras?
:? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det känner jag inte igen men är nålen fräsch. Läker förgasaren är det alltid flottörnålen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar