Mopeden har gått som bruksfordon i alla år (vad vi vet) fram tills för cirka två år sedan då den dåvarande ägaren körde omkull med den och kvaddade kopplingshandtaget. Den blev stående något år och såldes sedan till förre ägaren som skulle helrenovera den. Men så drabbades han av diskbråck och insåg sina begränsningar och la ut moppen på Blocket cirka en timme innan jag av en händelse gjorde en sökning! Vid samma tid dagen efter var vi Scoteretteägare!
Just före jul fick jag sådan ordning i garaget att arbetet kunde börja. Efter att motorkåpan avlägsnats kan bristerna noteras:
• Kopplingshandtaget trasigt och vajern så pass skadad att den behöver bytas.
• Trasig chokevajer.
• Ingen handbromsvajer (!). Måste ha gått den sista tiden utan, försåvida inte någon behövt vajern och "lånat" den under stilleståndstiden.
• Bakbromsen fungerar inte.
• Trasig bensinkran.
• Ingen tändhatt, kabeln tvinnad på stiftet!
• Inget stöd.
• Dåligt fastsatt, och hemskt fult, vitlackerat, avgasrör och dämpare.
• Oljeläckage från transmissionen.
Dessutom saknas originalbackspeglarna, mattan på golvet är dålig och lossnar plus att hela härligheten är både rostig och skitig. Till råga på allt verkar kopplingen ha fastnat! Efter att ha försökt rycka loss den för hand beslutar jag mig för brutalmetoden, vilket dock kräver att motorn startas, vilket inte är gjort på åtminstone ett år.
I med lite soppa i tanken, vrida på den trasiga bensinkranen mha en tång, försöka choka så gott det går med den kassa vajern och så KICKA!
Efter en stund märks något som skulle kunna vara förstadiet till en tändning, mer kicka och så IGÅNG!
"Den ska inte låta så mycket va?" undrar hustrun oroligt och jag inser att det dåligt fastsatta avgassystemet helt sonika trillat av!
Men kopplingen var det: Hävarmen spänns med en spännrem och så brutalt i med ettan och KLACK, där släppte den!
In i garaget igen med förnyat mod och bort med tanken för ökad åtkomst. Nu är bara resten kvar...
Till dags dato har arbetet kommit så pass långt att ny chokevajer är monterad, samma sak för kopplingsvajern (som dock bara är grovjusterad) och handbromsvajern är på plats med inte inpassad. Har börjat montera ett universal cykelstöd i fästet för orginalstödet så jag kan leta efter just ett original i lugn och ro. Bakbromsen visar sig bara vara att höljet inte sitter fast i spännaren. När det är åtgärdat tar bromsen åter fint. Skönt, då jag var inställd på att tvingas öppna navet.
Än så länge är det alltså något så ovanligt som att allt går BÄTTRE än planerat! Hoppas det håller i sig...