Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Crescent Scoterette -64

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så är äntligen iordningställandet av Scoteretten igång! Vi köpte den i höstas efter att ha sålt vår ena bil och tanken är att min fru ska ha den inom sta'n.
Mopeden har gått som bruksfordon i alla år (vad vi vet) fram tills för cirka två år sedan då den dåvarande ägaren körde omkull med den och kvaddade kopplingshandtaget. Den blev stående något år och såldes sedan till förre ägaren som skulle helrenovera den. Men så drabbades han av diskbråck och insåg sina begränsningar och la ut moppen på Blocket cirka en timme innan jag av en händelse gjorde en sökning! Vid samma tid dagen efter var vi Scoteretteägare!
Just före jul fick jag sådan ordning i garaget att arbetet kunde börja. Efter att motorkåpan avlägsnats kan bristerna noteras:
• Kopplingshandtaget trasigt och vajern så pass skadad att den behöver bytas.
• Trasig chokevajer.
• Ingen handbromsvajer (!). Måste ha gått den sista tiden utan, försåvida inte någon behövt vajern och "lånat" den under stilleståndstiden.
• Bakbromsen fungerar inte.
• Trasig bensinkran.
• Ingen tändhatt, kabeln tvinnad på stiftet!
• Inget stöd.
• Dåligt fastsatt, och hemskt fult, vitlackerat, avgasrör och dämpare.
• Oljeläckage från transmissionen.
Dessutom saknas originalbackspeglarna, mattan på golvet är dålig och lossnar plus att hela härligheten är både rostig och skitig. Till råga på allt verkar kopplingen ha fastnat! Efter att ha försökt rycka loss den för hand beslutar jag mig för brutalmetoden, vilket dock kräver att motorn startas, vilket inte är gjort på åtminstone ett år.
I med lite soppa i tanken, vrida på den trasiga bensinkranen mha en tång, försöka choka så gott det går med den kassa vajern och så KICKA!
Efter en stund märks något som skulle kunna vara förstadiet till en tändning, mer kicka och så IGÅNG!
"Den ska inte låta så mycket va?" undrar hustrun oroligt och jag inser att det dåligt fastsatta avgassystemet helt sonika trillat av!
Men kopplingen var det: Hävarmen spänns med en spännrem och så brutalt i med ettan och KLACK, där släppte den!
In i garaget igen med förnyat mod och bort med tanken för ökad åtkomst. Nu är bara resten kvar...
Till dags dato har arbetet kommit så pass långt att ny chokevajer är monterad, samma sak för kopplingsvajern (som dock bara är grovjusterad) och handbromsvajern är på plats med inte inpassad. Har börjat montera ett universal cykelstöd i fästet för orginalstödet så jag kan leta efter just ett original i lugn och ro. Bakbromsen visar sig bara vara att höljet inte sitter fast i spännaren. När det är åtgärdat tar bromsen åter fint. Skönt, då jag var inställd på att tvingas öppna navet.
Än så länge är det alltså något så ovanligt som att allt går BÄTTRE än planerat! Hoppas det håller i sig...
Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett fint och lätt objekt, angående tänd kabeln så har en del påhängsmotorer bara en ringkabelsko som skruvas fast på stiftet fungerar perfekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skoj att få följa med en Skoterett som får nytt liv. Ser fram emot forsättningen. :D

Om den stått ett tag kan det vara värt att skölja/skaka tanken med ren bensin för att få bort gamla olje avlagringar.
Kanske en omgång skakning med lite skruv och mutter också om den är rostig. Skölj i så fall rent med bensin igen efteråt och montera sen ett bensinfilter avsett för moped. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag tänker skölja ur tanken nu när den ändå är bortplockad. Är det förresten någon som vet hur handbromsens vajerhöljes infästning på framnavet ska vara? Det sitter bara en plåtbit med hål och slits på min och vad jag kunnat se på sprängskisserna (som så eminent tillhandahålles här) ska det inte vara något mer. Men det känns lite klent att bara klämma fast det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är meningen att den ska fästas i hålet med en justerskruv eller stopphylsa. När vajern är sträckt så stannar den kvar utan problem. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kunde just tro det fastän hålet såg lite litet ut för det (det är precis att vajerhöljet går igenom). Får se hur jag löser det <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Höljet ska inte gå igenom bara vajern. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag uttryckte mig kanske lite luddigt, jag menade att hålet verkade lite litet för en vajersträckare. Men det ska nog gå med en ändhylsa. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Jag det kan bli så. Ska kollan på våran hur det ser ut på den. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, nu är handbromsen på plats med lite hemmafixarlösning. Köpte en ventilkonverteringssats för cykel på den lokala stormarknaden och två av de hylsorna passade perfekt som ändhylsor till vajern! Bägge hylsorna var gängade inuti så den större gick att gänga på vajerhöljet och den mindre gick på den större med orginal plåtfästet emellan. Och själva vajern passade perfekt i "lufthålet"! Både lyckat och snyggt (se bild, det är de mässingsfärgade delarna som är cykelventiler), om jag får säga det själv!
Hävarmen var dessutom felmonterad men det tog ju inte lång tid att vända den så jag fick tid över att montera ny tändhatt och stift också.
En bra dag! :D
Bild

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bromsarmen är monterad åt fel håll. Rundningen på armen ska följa navet. Sedan kan du få vajern att fäst utan skruvnippel, se bilder.

Bild

På detta sätt kommer vajern att sitta som berget.

//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->AHA! Tyckte att armen skulle sitta åt andra hållet när jag tittade i reservdelskatalogen, även om det verkade ologiskt, men så här blir det förstås mycket bättre! Så det blir lite extramek ikväll, då :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja, det gick ju på tio minuter! Pinsamt självklart när jag väl gjort om det... :oops:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hemma med yngsta dottern som hade ögoninflammation idag, så det blev ju ett osökt tillfälle att skola henne ytterligare lite mekaniskt! Efter att vi fixat den kärvande bromsljuskontakten och återbördat luckan över pedalstället ledsnade hon dock och återgick till att titta på Askungen...
Själv ångade jag på av bara farten och klämde dit det temporära stödet, ett vanligt cykeldito som får sitta tills ett orginal dyker upp på någon marknad. Jag skruvade helt enkelt bort det ena fästjärnet och använde den genomgående skruven att fästa stödet med. Det fick även kapas lite för att passa.
När moppen åter var på rätt köl åkte tanken tillbaka, rensköljd och med ny bensinkran och dito slang. Som kronan på verket satt jag tillbaka kåpan över styret, komplett med de nya, kromade backspeglarna. Dessa är äkta Made in China men passar bra in, i alla fall tills något bättre dyker upp på någon av nyss nämnda marknader. Speglarnas fästen var gängad M8 så det fick bli lite speciallösning för att få dem att passa i hålen på de övre fastsättningsskruvarna på kåpan: Muttrar från undersidan, dock nedslipade för att inte ta i den invändiga gängningen på rattstångens fästen.
Om jag hinner imorgon är det därmed dags för PROVKÖRNING! Om jag nu justerat kopplingen rätt så jag kommer någonvart... :lol:
Bild

Bild

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där blev ju bra! Väntar med spänning på "take off" :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar