Sida 9 av 11
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 27 aug 2014, 19:28
av Mange
Borrat för tight!!! 6/100 ska det vara.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 28 aug 2014, 09:16
av BjörnK
OK, det borde ju erfarna borrare veta, tycker man.
Ska riva rasket i helgen, så jag får se hur det ser ut.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 28 aug 2014, 17:56
av erlan
nja... det ska väl vara en väldigt erfaren borrare som ska veta att just Ilo ska ha 1-2 hundradelar större spel än alla andra.
sachs är specade till 4 hunddelar och suzuki till 5 hundradelar.
vill minnas att flintan var specad till 5 hundradelar.
förr låg alltid spelet i kolvens mått, så borrade man 39,00 så var det perfekt.
men på senase åren har jag sett kolvar som legat några hundradelar +
ev putsa lite på kolven borde räcka.
lungn körning skrev du. du råkade inte motorbromsa/hålla halvgas nerför en backe när
den nöp.
erlan
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 28 aug 2014, 18:46
av BjörnK
Intressant info!
Noop, ingen nedförsbacke, snarare tvärtom, en mindre uppförsbacke.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 29 aug 2014, 08:19
av BjörnK
Så här såg kolven ut, när jag plockade isär cylindern igår.
Bara på ena sidan occkå, tror det var mot avgasporten.

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 01 sep 2014, 11:19
av BjörnK
Tycker det är en konstig nypning just vid avgasporten.
Brukar ju vara på bägge sidor i kolvens nedre del.
Någon som ha en teori?
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 21 sep 2014, 16:37
av BjörnK
I veckan så kom den upphonade cylindern och en 39 mm kolv införskaffad.
Monterades i eftermiddag.
Fick använda två topplockspackningar, då kolven tog i topplocket.
Märkligt, är kolven något för hög eller är de nytillverkade cylinderpackningarna tunnare?
Provstart, lite varvning och sen fick den gå på tomgång i fem minuter.
Sen upprepades processen.
Så var det dags för elddopet, provkörning på väg.
Körde 2 km, på lite fetare blandning och inga urvarvningar.
Kors, helt problemfri körning, kan det vara så att allt äntligen är som det ska?
Här en liten suddig videosnutt, det dova ljudet beror bla på openflow-dämparen som sitter på.
View My Video
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 21 sep 2014, 19:24
av pangerva
Flintakolven är några tiondelar högre. Bättre att fasa kolven än dubbla toppackningar tycker jag.
Möjligen dubbla cylinderfotspackningar.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 21 sep 2014, 19:47
av BjörnK
Aha, kolven är alltså lite högre, där ser man.
Jag behåller nog den dubbla topplockspackningen ett tag, får utvärdera och testa kommande säsong.
Är just nu så j-a glad att det verkar fungera!
Jag gillar verkligen den här setupen tillsammans med den treväxlade motorn.
Tyst och behaglig, spinner som en katt och helt lagom driv.
Nu ska jag bättra på lite lackskador och sätta på mittkåpan, justera lite kabeldragningar mm.
Sen blir det en tur till försäkringsmannen, innan vintern kommer.

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover
Postat: 05 okt 2014, 16:32
av BjörnK
Nu har monarpeden rullat några mil, helt utan problem.
Har också låtit den varva ut lite mer, så 50-sträcket är nått. Spinner som en symaskin, trevligt.
Hastighetsmätaren kärvade ordentligt, så jag monterade ned den, sprutade 5-56 på de ställen jag kom åt och snurrade tålmodigt.
Och det hjälpte, nu fungerar den som den ska.
Vi får se om det är den sista moppeturen i år, varmt och gott har det varit i helgen, men man kan väl inte tro att det ska fortsätta...

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Postat: 13 feb 2015, 11:13
av BjörnK
Jag fick tag i en originalcylinder, 40 mm borrning med tillhörande högkomptopplock i höstas, sk 54 kubik.
Som monterades i veckan med provstart. Gick igång efter några tramp.
Provkörning i det fria får vänta, men ska bli kul att testa framöver.

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Postat: 09 mar 2015, 10:12
av BjörnK
Lite troll (minst sagt) i det här projketet
Tog av svänghjulet för att märka upp ursprungsinställningen av tändningen samt att flytta tändplattan för tidigare tändning.
Montera ihop allt och sen iväg.
Efter en dryg kilometer så, javisst, lossnade svänghjulet.
Hur f-n lyckades jag med det, jag drog ju svänghjulet så mycket jag kunde?
En skamsen promenad hem och efter kontroll hade kilen gått sönder.
Efter ytterligare kontroll konstaterade jag att svänghjulsmuttern inte gick och dra hela vägen in.
Fel på muttern?
Nej, den fungerade bra på en annan vev.
Fel på gängorna, ja, troligtvis.
Frågan jag ställer mig då är följdaktligen, har veven blivit sned av detta missöde, eller är det bra gängorna som är dåliga.
Moppen har blivit ställd på undantag nu, jag tror att jag måste hitta en annan vev, någon som har en vettig och glappfri vev för remdrift till salu???
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Postat: 09 mar 2015, 22:05
av erlan
finns viss risk att någon nåstan dragit av gängen på den veven.
så gängan sträckt sig.
erlan
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Postat: 09 mar 2015, 22:33
av BjörnK
Denna någon kanske kan vara jag....
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Postat: 09 mar 2015, 22:37
av Baronen
Nänänä, det är alltid förra ägarn

Hur ser gängan ut då? Står muttern och slirar i gängorna eller har den gäng men kommer inte åt att spänna fast svänghjulet?