EKF Frågor
Re: EKF Frågor
Jag har läst igenom om Mats fina bygge.
Men jag undrade just om konverteringen på ekf-motorn på bilden...
// Andazon
Men jag undrade just om konverteringen på ekf-motorn på bilden...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
selma skrev:En variant på Mats projekt,Ekf-block med BRK 88 cylinder.
Går även under namnet "eländet"![]()
Hur är det med den där, har du fått till så att den går och fungerar så bra som du vill nu?
Ja det är väl dags att kika på den igen,får se om jag samlat på mej tillräckligt med tålamodHasse skrev:selma skrev:En variant på Mats projekt,Ekf-block med BRK 88 cylinder.
Går även under namnet "eländet"![]()
Hur är det med den där, har du fått till så att den går och fungerar så bra som du vill nu?

Rent funktionsmässigt så funkar den nu,injustering och bättre kylning kvar att åtgärda.
Behöver du kylning så cool som du är? 

Du har så rätt,injustering kvar då ;)Hasse skrev:Behöver du kylning så cool som du är?
Halloj
Dags igen för några fler frågor då jag ska försöka få på en Athena 80 på min gamla ekf-bestyckade 1159:a ...
1. Ska den runda metallpackningen som medföljer i cylindersatsen vara mellan topp & cylinder?
Frågar då den är för stor för att få plats i toppen. Ska den monteras där först eller bara läggas löst på cylindern?
2. Antar att det ska vara ett långt tändstift i toppen?
3. Behöver kolven tas ur i nederkant för att inte ta i blocket?
Den tar inte i just nu, men det är inte mycket mer heller...
// Andazon
Dags igen för några fler frågor då jag ska försöka få på en Athena 80 på min gamla ekf-bestyckade 1159:a ...
1. Ska den runda metallpackningen som medföljer i cylindersatsen vara mellan topp & cylinder?
Frågar då den är för stor för att få plats i toppen. Ska den monteras där först eller bara läggas löst på cylindern?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
1.Nej,släng den.andazon skrev:Halloj
// Andazon
2.Ja
3.Nej
Och använd ej cylinderfotspackningen,squishavståndet är för högt även utan packning.
En fråga till angående toppackningen som skulle slängas.
Behöver jag något annat istället?
Eller tätar det tillräckligt bara genom att skruva ihop alltihop?
// Andazon
Behöver jag något annat istället?
Eller tätar det tillräckligt bara genom att skruva ihop alltihop?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
- zappafan
- Forumsponsor
Har nada på min, tätar ändå....andazon skrev:Eller tätar det tillräckligt bara genom att skruva ihop alltihop?

Sen så är det bara på med ett tunt lager med packningsklet istället för fotpackning, skruva ihop allt & ut och köra?
// Andazon
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
- zappafan
- Forumsponsor
Jepp, har du lite tur så blir squishen okey...
( min hamnade på 0,7 mm )

Då var Athena 80:an monterad & provkörd, men inte inkörd (ännu) på min gamla 1159:a.
Vilket gott vrid det var i denna cylinder jämfört med 50 cc ...
Märkte på senaste mötet att det är en VÄLDIGT iögonfallande cylinder...
Var kommentarer om allt från 'den var stor' till 'bara att lägga på korven på grillen' ...
Vill ju gärna vara lite diskret om det går,
så då är det dags för nästa fråga:
Någon som konverterat Athena 80 till fläktkyld?
Funderar främst på hur toppen ska utformas och hur den ska vändas, så att den blir fartvindskyld eller så att fläkten kan göra nytta?
Någon kanske även har några bilder på sitt eller någon annans bygge?
Har även ett gammalt Motoplat tändsystem och tänkte kolla om någon monterat en fläktvinge på ett sådant?
Tänkte även för diskretionens skull bygga ett insug om det går så att jag kan åka med kyrkportsförgasare på mer "officiella" tillställningar och större insug + förgasare när jag har mer "bråttom" ...
// Andazon
Vilket gott vrid det var i denna cylinder jämfört med 50 cc ...
Märkte på senaste mötet att det är en VÄLDIGT iögonfallande cylinder...
Var kommentarer om allt från 'den var stor' till 'bara att lägga på korven på grillen' ...
Vill ju gärna vara lite diskret om det går,
så då är det dags för nästa fråga:
Någon som konverterat Athena 80 till fläktkyld?
Funderar främst på hur toppen ska utformas och hur den ska vändas, så att den blir fartvindskyld eller så att fläkten kan göra nytta?
Någon kanske även har några bilder på sitt eller någon annans bygge?
Har även ett gammalt Motoplat tändsystem och tänkte kolla om någon monterat en fläktvinge på ett sådant?
Tänkte även för diskretionens skull bygga ett insug om det går så att jag kan åka med kyrkportsförgasare på mer "officiella" tillställningar och större insug + förgasare när jag har mer "bråttom" ...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Det finns Kokusansvänghjul med fläktvingar. http://www.rnmotor.eu/elektroniska-tand ... d-12v.html
Toppen ska vändas så att luftströmmen går längs med kylflänsarna. Den här lösningen som ARI på HM tog fram fungerade mycket bra. 118 km/h och inga värmenyp vid ihållande fullgas.
.
Toppen ska vändas så att luftströmmen går längs med kylflänsarna. Den här lösningen som ARI på HM tog fram fungerade mycket bra. 118 km/h och inga värmenyp vid ihållande fullgas.
.
- Bilagor
-
- 083mj.jpg (76.53 KiB) Visad 3561 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
är det någon som har nån detaljbild på hur skruven till högra fläktkåpan sitter fast på den?
håller på med ett liknande bygge, fast ett? snäpp snällare cylinder.
erlan
håller på med ett liknande bygge, fast ett? snäpp snällare cylinder.
erlan
Har tyvärr ingen bild som visar det i detalj. Men det är en lång böjd skruv som har slagits fast mellan kylflänsarna så att den sitter i spänn.
Det blev lite anpassning även på fläktsidan. Fläktvingarna på Kokusansvänghjulet var alldeles för låga så en ny Sachsfläkt monterades istället på svänghjulet för att få effektiv kylning. Det gick knappt att känna något luftflöde alls med Kokusanfläkten som bara vevade omkring luften utan att den trycktes ut på högersidan. Man fick svarva upp hålet lite i Sachsfläkten för att den skulle passa och ta upp gängade hål i svänhjulet som den skruvades fast i. Man behöver även se till att fläkten når ut till kragen på fläktkåpan.
Det blev lite anpassning även på fläktsidan. Fläktvingarna på Kokusansvänghjulet var alldeles för låga så en ny Sachsfläkt monterades istället på svänghjulet för att få effektiv kylning. Det gick knappt att känna något luftflöde alls med Kokusanfläkten som bara vevade omkring luften utan att den trycktes ut på högersidan. Man fick svarva upp hålet lite i Sachsfläkten för att den skulle passa och ta upp gängade hål i svänhjulet som den skruvades fast i. Man behöver även se till att fläkten når ut till kragen på fläktkåpan.
- Bilagor
-
- 15532686-origpic-061425.jpg (139.87 KiB) Visad 3497 gånger
-
- DSC00969.JPG (269.85 KiB) Visad 3504 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018