Jättebra länkar, det där ska jag läsa alltihop
Var det inte på Mimerverkstaden motorerna tillverkades?
Kollade i en gammal katalog med priser och en sån 7,5 hästare 4 polig okänt fabrikat ej ASEA kostade 1956 540 kronor.
Omräknat till dagens penningvärde blir det då 7000 kr. Om du köpte motorn ny till munktellsvarven vad betalade du då?
Jag har en pump, en sån som på bilden nedan, och den pumpar upp vatten från en brunn i en rostfri tunna c:a 250 liter.
Pumpen lyfter bara vattnet, kan variera från ett par till drygt fyra meter men utan mottryck. På pumpen står det att lyfthöjden är 30 meter men inget om sughöjd. Av erfarenhet vet jag att motorn kan bli väldigt varm och en gång fyllde jag upp två tunnor vilket tar omkring tio minuter men då blev motorn så het att det inte gick och ta på den trots kraftig kylfläkt. Efter den gången blev också mässingskontakterna i kopplingslådan missfärgade så lindningslacken måste utsöndrat nån frätande gas. Pumpen fungerar dock fortfarande. Eftersom vi pratat om elmotorer gjorde jag mig idag omaket och läsa av märkplåten och räknade på ineffekt minus uteffekt och resultatet blev skrämmande och förklarar varför motorn blir så varm, jag har ju länge trott det var något fel.
Gemene man tar säkert elmotor som elmotor och gör ingen skillnad mer än möjligen pris och vikt kanske men prestanda är väldigt olika. Men ibland behövs dock inte bästa prestanda, man kanske mer värdesätter lägre vikt och pris.
Hur som helst kom jag fram till att den här lilla motorn, 2800 r/m 0,55kW även producerar 0,31kw värme som måste kylas bort. Har man ändå nytta av värmen kanske det inte gör så mycket men den här pumpen står faktiskt ute så det blir och elda för kråkorna eller i sämsta fall elda upp motorn
Har man bara cos fi angivelse (för effektivström) på motorn då är saken klar för uträkning:
Spänning (som här var bredbandspänning 380-415 Volt) x roten ur 3 =~ 1,73 x märkström x cos fi = Ineffekt i Watt
Resultatet blev då 859 Watt in och 550 Watt ut. Skillnad 309 Watt.
Delar man sen 550 med 859 så får man Effiency eller verkningsgrad som vi säjer på svenska