100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
sachsmaster

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Javisst är det så. Elektronisk motorstyrning har nog stor betydelse för industrin idag.
Det fanns inte förr men jag har två Schragemotorer och en är ASEA :wink:
  • Bild
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jag har tagit isär motorerna och tänkte flika in några bilder bara för och visa men sen kanske det är läge för och avsluta den här elmotordiskussionen i din svarvtråd :)
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Du får jättegärna fortsätta med dina egna elprojekt i den här tråden om du vill så hålls det isär från det som är mopperelaterat. Det är säkert många som följer detta, men även många som inte har intresse alls, speciellt inte av 3-fas funderingar, så slipper vi stöka till det. När Bachosvarven är klar fortsätter jag med en helt ny tråd med den blå Zundappen. :P

I morgon målas motorn en sista gång och ställs åt sidan på ett rullbord sedan fortsätter jag med svarven som tas isär och görs iordning :D

Stay Tuned !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jo, om man ser till antalet visningar efter endast tio dagar så är tråden välbesökt så intresse finns även om ämnet kan tänkas irritera här. Dock är det bra hjärngympa :D

Asynkronmotorn är väldigt speciell, vid första anblick så löjligt enkel men inte så enkel och förstå fullt ut :roll:

Sen är det en annan aspekt, det mesta annat inom tekniken har ju förbättrats med tiden, men hur var det då med den vanliga asynkronmotorn, har den genomgått en ständig förbättring? Jag tycker snarare det ser ut som den istället följt tidens olika krav.

Schragemotorn har precis samma funktion som din elektroniska frekvensstyrning av varvtalet. Det är alltså en trefasmotor med reglerbart varvtal från 0 och uppåt genom ett reglage. Oftast på dom gamla motorerna var det ratt på motorn men senare kunde det även vara en servomotor. Konstruktionen var både dyrbar och komplicerad med både kommutator och släpringar på rotorn och varvtalet justeras genom och vrida kolhållaren som har sex kol eller kolborstar. Den ena jag har kommer från en skola och den är ganska stor, tio hästar, och hade drivit en fläkt till en vindtunnel. Den andra motorn blev jag erbjuden och hämta när dom städade ur en experimentverkstad på en gammal industri. Motorn stod uppe på taket på en kontorsmodul inne i experimentverkstan och det var väldigt dammigt däruppe men jag hasade fram den och vi lyfte ner den med en eltruck. Det är den senare som är en 9 hästars ASEA. Jag tror inte ASEA byggde så många såna så den är nog ganska ovanlig. Jag tror den är självmagnetiserande också, så den funkar även som generator. Om din motor på munktellarn väger 70 kg så väger nog en sån här 150-200.

Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Motorn klar. Det är en trevlig färg som flyter ut fint genom att den har lång torktid (24 h). Så slutresultatet blir i alla fall inte sämre än underarbetet :?
Bilagor
DSC04755.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jodå, motorn (heffaklumpen) blir fin :D

Varför kallar du den heffaklumpen?
Du kan väl berätta för en som inte bor i Västerås och fatta nada 8)

Men jag har sett ASEA industri på gamla bilder. Låg det mitt i Västerås eller utanför?

En yngre kille jag känner har renoverat några snickerimaskiner och målat dom med linoljefärg. Väldigt snyggt tyckte jag, inte högblank utan mer sidenmatt. Luktar heller inte så mycket när man målar men torktiden är förstås längre men inte jättelång. Vet inte men ett par-tre dagar kanske....
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är ett uttryck här när något är stort och klumpigt. Ursprunget finns i böckerna om Nalle Puh och är en figur där.

Här är lite histora om ASEA i Västerås. http://www.karlsgatan2.se/om-oss/historia-9926163

Byggnaden ligger mellan centrum och järnvägsstationen så det är mycket centralt. Efterhand spred ju ASEA ut sig på flera platser i Västerås. http://www.industristaden.se/doc/byggnader.htm

https://www.google.se/maps/place/Karlsg ... 434ba84d17

https://www.google.se/search?q=mimerver ... 4Q_AUIBygC
Bilagor
Mimerverkstaden.jpg
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jättebra länkar, det där ska jag läsa alltihop :D
Var det inte på Mimerverkstaden motorerna tillverkades?

Kollade i en gammal katalog med priser och en sån 7,5 hästare 4 polig okänt fabrikat ej ASEA kostade 1956 540 kronor.
Omräknat till dagens penningvärde blir det då 7000 kr. Om du köpte motorn ny till munktellsvarven vad betalade du då?

Jag har en pump, en sån som på bilden nedan, och den pumpar upp vatten från en brunn i en rostfri tunna c:a 250 liter.
Pumpen lyfter bara vattnet, kan variera från ett par till drygt fyra meter men utan mottryck. På pumpen står det att lyfthöjden är 30 meter men inget om sughöjd. Av erfarenhet vet jag att motorn kan bli väldigt varm och en gång fyllde jag upp två tunnor vilket tar omkring tio minuter men då blev motorn så het att det inte gick och ta på den trots kraftig kylfläkt. Efter den gången blev också mässingskontakterna i kopplingslådan missfärgade så lindningslacken måste utsöndrat nån frätande gas. Pumpen fungerar dock fortfarande. Eftersom vi pratat om elmotorer gjorde jag mig idag omaket och läsa av märkplåten och räknade på ineffekt minus uteffekt och resultatet blev skrämmande och förklarar varför motorn blir så varm, jag har ju länge trott det var något fel.

Gemene man tar säkert elmotor som elmotor och gör ingen skillnad mer än möjligen pris och vikt kanske men prestanda är väldigt olika. Men ibland behövs dock inte bästa prestanda, man kanske mer värdesätter lägre vikt och pris.
Hur som helst kom jag fram till att den här lilla motorn, 2800 r/m 0,55kW även producerar 0,31kw värme som måste kylas bort. Har man ändå nytta av värmen kanske det inte gör så mycket men den här pumpen står faktiskt ute så det blir och elda för kråkorna eller i sämsta fall elda upp motorn :mrgreen:

Har man bara cos fi angivelse (för effektivström) på motorn då är saken klar för uträkning:

Spänning (som här var bredbandspänning 380-415 Volt) x roten ur 3 =~ 1,73 x märkström x cos fi = Ineffekt i Watt

Resultatet blev då 859 Watt in och 550 Watt ut. Skillnad 309 Watt.

Delar man sen 550 med 859 så får man Effiency eller verkningsgrad som vi säjer på svenska :mrgreen:

Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det tillverkades motorer på Mimer

Bild

Motorn till Munktellarn är en WEG som enligt uppgift är tillverkad i Italien. http://www.weg.net/it Men de har fabriker på olika platser i världen så jag vet inte säkert. http://www.weg.net/it/Prodotti-e-Serviz ... al-Purpose Jag har fått den p.g.a. att den har legat på lager sedan 2011 när den tillverkades och nu utrangerades p.g.a. att den inte uppfyller de allra senaste kraven. Jag vet inte vad den kan tänkas kosta men det skulle nog bli en bra tugga av innhållet i plånboken genom att det är en motor som måste uppfylla specificerade tekniska krav och kvalitetskrav och inte är en lågpris Kina-import med okänd bakgrund. Det behöver förstås inte vara fel på saker som tillverkas i Sydamerika, Asien eller fattiga delar av Europa som t.ex. Portugal för de kan säkert sy ihop en motor lika bra som kvinnorna i bilden ovan om de får rätt förutsättningar i form av utbildning, verktyg och material.

Fast köper man gamla Svenska verktyg och maskiner som ofta är mycket billiga så vet man att man får hög kvalité och man får en bit Svensk industrihistoria på köpet. Från en tid när det inte bara var ekonomer som styrde, utan eldsjälar som tävlade om att producera saker med mycket hög kvalité för att vinna marknader.

Ja det är stor skillnad på inom vilka verksamheter det t.ex. skulle löna sig att sätta in en motor med högre verkningsgrad än den man har nu. I ditt fall så lär ju inte elkostnaden att pumpa vatten vara så hög att det någonsin skulle löna sig att byta motor för att totalt sett få en lägre kostnad. I andra fall om man t.ex. har en fabrik med stora valsverk för plåt och andra tunga maskiner som går dygnet runt så kan situationen vara en annan.

ASEA-motorn till Bachosvarven är i alla fall färdig nu. Kladdet på märkskylten är inte färg utan ljusbrun packtejp som bet fast som f-n som ska tvättas bort.

När jag gör rent de olika delarna handskrapar jag så mycket som möjligt som du var inne på. Det gör inget att det tar lite tid och då slipper man svina ner så förbannat och dra i sig en massa skit som det blir om man slipar med maskiner.
Bilagor
DSC04754.JPG
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

Motorn till Munktellarn skulle ha kostat 10420:- netto, så det är ingen billig lågpris maskin direkt.
ABB Motors i Västerås håller på och lägger ner nån avdelning nu, bland annat så försvinner målnings avdelningen.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jaså, görs det i motorer i Sverige fortfarande :shock:

Jag trodde tillverkningen var förlagd utomlands som det mesta annat nuförtiden...
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Sura skrev:Motorn till Munktellarn skulle ha kostat 10420:- netto, så det är ingen billig lågpris maskin direkt.
ABB Motors i Västerås håller på och lägger ner nån avdelning nu, bland annat så försvinner målnings avdelningen.
Då är jag skyldig dig en fika :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Nu börjar jag få upp ångan lite så att det händer lite även med svarven :P
Bilagor
DSC04768.JPG
DSC04769.JPG
DSC04772.JPG
DSC04774.JPG
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jovisst är den grön under det syns hur tydligt som helst nu. Jag gillar såna där pastellfärger men svag färgnyans som dom ofta hade förr.

Jag gillar och hålla på med sånt du gör nu. Gamla rejäla saker, hellre än tunnplåt och plast...
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det är roligt och intressant med gamla maskiner. Helst skulle man ha en dieselmotor från en gammal stridsvagn på tomten att bara starta upp och ruppa med och lägga svarta rökplymer med ibland :P

Jag var tvungen att göra svarven portabel för att kunna flytta omkring den. Den ska ju ut på gården för rengöring och behöver vara lätt att flytta under tiden den görs iordning. Der fick bli en temporär lösning men hjul som jag köpte på Jula och modifierade så att de kan skruvas i befintliga hål för maskinskor. Skruven är rostfri M12 som gick utmärkt att svetsa på centrumbulten i hjulet. Just den delen såg ut att också vara av rostfritt material så jag behövde inte hålla på och slipa bort galvanisering. Sedan fick kullagren och hjulaxlarna en dusch med Wurth kuggspray innan hjulen monterades på svarven.
Bilagor
DSC04775.JPG
DSC04776.JPG
DSC04777.JPG
Skriv svar