Sida 9 av 12

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 18 maj 2016, 20:47
av Micke S
Nej de passar inte och jag har inte brytt mig om det på någon av mina Zundappar, det ser bra ut utan dem när man har en stor förgasare och en grov slang som fyller upp. Men vill man är det bara att fräsa upp hålen i banankåporna. Jag har tyckt att det är synd att förstöra originalkåpor men jag har flera uppsättningar nu så det är inte uteslutet att jag gör det på prov för att lyxa till det lite. :D

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 18 maj 2016, 22:28
av zappafan
Antar du är nöjd med däcken, dom har ingen tendens att "vandra" efter vägen då det går +30 ? (grovmönstrat..)

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 19 maj 2016, 00:23
av Micke S
De vandrar inte så att man märker något och känns säkra i alla farter även i kurvor. Jag kör med sådana (Heidenau Trialdäck) som en kompromiss för att de går bra på dåliga underlag och på grus.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=D-M65116

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 19 maj 2016, 14:51
av Micke S
Det gick bra att få dit Polini Monsterfilter utan att behöva reducera arean nämnvärt.
Jag är andra ägaren på moppen så jag har sparat skylten, som satt på ekrarna, från första ägaren som nu är monterad (skylten alltså...)med dubbelhäftande tejp på botten i facket. :)

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 19 maj 2016, 19:22
av Micke S
Motorn provstartad och låter fint med bra gassvar. Allt verkar fungera, växlar, koppling och lysen. Film kommer senare :D

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 21 maj 2016, 13:05
av Micke S
Passade på att ta lite bilder i det fina ljuset ute i samband med provkörning. För ovanlighetens skull går motorn perfekt på låg och mellanregister helt utan förgasarjustering och den är med på fullgas som den ska. Den har dock inte körts för på maxvarv på högre växlar ännu och det är först då man får en uppfattning om hur huvudmunstycket stämmer.

Jag har bara råkat ut för det en gång tidigare, att en förgasare går perfekt på alla varvtal utan ändring. Det var på DBSen som hade en 28 mm PWK. Den här har en Dellorto 26 mm rundrottel. Men rent generellt så verkar det som att Dellorto Flatside och Dellorto med rundtrottel är lättare att få till bra gång med än PWK.

Det var t.ex. mycket lätt att tuna in den andra 5vx Zundappen som har en Dellorto 24 Flatside och den gick bra även helt otunad som den var när jag vann backtävlingen föra året. Därefter har den fått ett mindre lågfartsmunstycke och retarderande tändning så att den går mycket bättre nu än förra året.

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 21 maj 2016, 22:11
av Gabbe
Vilken skönhet!

Det enda jag skulle gjort annorlunda är att strunta i den där Polinidekalen på sidokåpan, men det är ju bara en smaksak och en petitess.

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 22 maj 2016, 06:09
av Micke S
Tackar !

Håller absolut med, jag är själv inte något för dekaler utöver original och tänkte att - den här blir nog inte gammal på moppen, när jag monterade den.

En annan grej som man skulle kunna tänka sig att ändra på är att korta in styret några centimeter på var sida. Men jag väntar med det för det känns så djäkla bra när man kör att jag helst inte vill ändra på det.

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 22 maj 2016, 06:29
av Luddet84
Kanonfint micke! slider_score.gif

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 22 maj 2016, 06:35
av Micke S
Tack Ludde !

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 22 maj 2016, 10:11
av cobra karlsson
[quote="Micke S"]Nej de passar inte och jag har inte brytt mig om det på någon av mina Zundappar, det ser bra ut utan dem när man har en stor förgasare och en grov slang som fyller upp. Men vill man är det bara att fräsa upp hålen i banankåporna. Jag har tyckt att det är synd att förstöra originalkåpor men jag har flera uppsättningar nu så det är inte uteslutet att jag gör det på prov för att lyxa till det lite. :D[/quote
Finns nytillverkade banakåpor till bra pris tror till och med norscand säljer dom om du handlar där ?

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 23 maj 2016, 12:22
av Micke S
Moppen mer provkörd och fungerar bra utan att ha bestyckat om den. Men lite finns förstås att hämta på optimering av munstycken och drevning. För ovanlighetens skull för att vara en 5-växlad maskin så fungerar växellådan perfekt. Det känns ju bra genom att jag har gjort iordning motorn själv från grunden.

Det viner ganska mycket om den rakskurna transmissionen. Hoppas att det inte är Ritos 50-mila variant som ska ha förekommit under en period. :shock: Jag får hålla lite extra koll på oljan om det är något. Man behöver ju inte vänta tills dreven är nermalda om de är dåliga. Så när motorn har fått gå någon timme tappas oljan ur och kollas. Det kan ju tänkas att den tystnar ner efterhand också genom att dreven är helt nya.

https://www.youtube.com/watch?v=V_HQ-zVc4qo


Re: Mickes KS50 -70

Postat: 23 maj 2016, 16:47
av krack
Den där blev blev inte dum alls. Snyggt jobb!

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 23 maj 2016, 16:55
av Micke S
Tackar !

Re: Mickes KS50 -70

Postat: 23 maj 2016, 18:38
av Micke S
Inte minsta tendens till föroreningar i oljan som har gått ca 1 timme och om motorn hade mumsat på sig själv skulle det synas i oljan. Det initiala vinandet verkar också vara borta, Case Closed. Det hade varit osmart att köra vidare om något är på väg att ge upp genom att det kan dra med sig en massa annat och så kul är det inte att börja om :shock: . Jag kör på syntet 10W-40 i Zundappmotorer. De 5-växlade rymmer 0,45 liter.