Jag renoverade en 5-växlad motor till moppen för ett tag sedan som finns beskrivet här http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =5&t=21428
Vad blir det för något/vart handlar du det?Micke S skrev:Det blir nya fälgbanor och ekrar...
.Micke S skrev:Ja du hinner nog först.Jag kan inte lacka ramen förrän det blir varmt ute så att jag kan ha garagedörrarna öppna. Småsaker är inga problem nu men att spruta så mycket i ett slutet rum vill jag undvika. Ett roligt projekt blir det i alla fall och jag lägger gärna ner mycket jobb på en sådan här moppe. Det blir nya fälgbanor och ekrar på den och ett 160 mm nav fram.
Jo kromsjukan slog till redan med en av de första mopparna jag gjorde i ordning. En vit kromstockholmare som blev mycket fin. När jag köpte den var den ett första klassens rislass. Även den lackades av Fatchance med ett väldigt bra resultat. Så man får vara glad när han har möjlighet att åta sig sådant. Sedan har kromsjukan bara blivit värre,Inställningen till att göra iordning moppar har dock ändrats med tiden. Nu gör jag bara iordning moppar som jag tänker behålla och därför blir det väldigt få jämfört med förut. Visst hade det varit jätteskoj att ha haft flera av de finaste kvar men det har inte funnits plats för det. Man hade ju i.o.f.s. kunnat dela av halva vardagsrummet och tagit ut dem via altandörren
Ramen och andra delar på KS50 kommer jag som sagt att lacka själv. Jag tror att det kan bli bra genom att jag kommer att använda en bra primer/filler som grund och 2K klarlack på färgskiktet. Första gången jag såg en riktigt fin hemmasprutning med spray var hos Musköchrister när jag var där så jag vet att det går om man är noggrann och har bra färger. Biltemas och Hagmans klarlacker blir aldrig bra men en riktig 2K klarlack kan bli fin.
Snåljävel!zappafan skrev:Vem f... lägger ut 5-10.000:- i lack på en moped?
Förstod Thinnerjesus skulle vakna tillfatchance skrev:Snåljävel!zappafan skrev:Vem f... lägger ut 5-10.000:- i lack på en moped?![]()
Ett litet exempel: En Zündapp består om jag inte minns fel av 17 olika detaljer som är lackerade.
Och om man ska lacka seriöst och inte fuska ska varje detalj lackas ca 10ggr. (etsprimer, filler, baslack och klarlack etc)
17 x 10 = 170. Alltså blir det 170 detaljer som ska lackas och kostar kalaset 10000:- blir det ca 58:- för varje varv färg / detalj.
10000:- för en hellack på en Zûndapp är inget jobb som jag skulle jubla över!
(Och som alla förstår lackar jag inga hellacker)
Ps Mina sprutpistoler ligger i prisspannet 5-8 tusen och det räcker inte med ett par.. ;) Med det vill jag säga att allt kostar.