Sida 9 av 10

Postat: 16 feb 2014, 17:28
av Svartsjö
Kollade i verkstads handboken och noterade att på motorer utan h-mätardrivning saknas bricka 18
Bild

Postat: 04 mar 2014, 20:38
av Goldengotland
Måste kolla me er... 50cc cross cylinder har pinnbult hål
Som är m7 och de är m6 i blocket. Kör ni me m6 eller
Special me m6 gäng på en m7 bult? Tycker de glappar
Lite mycket me m6 eller är man för petig?
Hur gör ni??

Tacksam för svar! / uffa

Postat: 05 mar 2014, 17:41
av Goldengotland
Ursäkta kan inte förklara bättre... Men de är ju en o
Annan som åker me ekf så ni borde veta hur ni gjort...
Borde va samma me 80cc?

Postat: 05 mar 2014, 17:59
av Conrad Engström
Jag fick tag i tunt rör som jag satte på pinnbultarna. En annan gång svarvade jag rör med fläns, som går genom toppen och ner en bit i cylindern. Flänsen fungerar som bricka, under toppmutrarna. En tredje gång, svarvade jag korta rörstumpar som ligger löst vid cylinderfoten. Men då har jag förbränningsrummet går ner i cylindern, som styr toppen.

Postat: 05 mar 2014, 19:26
av Rexxy
...och jag kör bara M6 rakt igenom. Utan problem. :)
Fast conrads lösningar är ju lite snyggare!

Postat: 05 mar 2014, 19:38
av Goldengotland
Rexxy skrev:...och jag kör bara M6 rakt igenom. Utan problem. :)
Fast conrads lösningar är ju lite snyggare!
Ja de va just därför ja undrade lite.... :wink:
Kul när de är snyggt och klokt gjort! Även om de inte syns..
Får ta ett ämne och svarva m7 me m6 gäng nere i blocket.
Eller ja.. Blir nog simtus helt enkelt. Hehe

Postat: 05 mar 2014, 21:31
av selma
Om man tycker om att pula fixa trixa meka så kan man nog lägga ner hur många timmar som helst på en sådan detalj.Vill man bara komma vidare så kör man m6 och behöver aldrig tänka mer på det valet :wink:

Postat: 05 mar 2014, 22:04
av Goldengotland
selma skrev:Om man tycker om att pula fixa trixa meka så kan man nog lägga ner hur många timmar som helst på en sådan detalj.Vill man bara komma vidare så kör man m6 och behöver aldrig tänka mer på det valet :wink:
Så sant så! Ja gillar att pilla o fixa och speciella detaljer
( nästan mer än själva körandet) :roll:
Kan va för att öl är gott..

:lol: :lol:

Postat: 06 mar 2014, 07:11
av selma
Goldengotland skrev:
selma skrev:Om man tycker om att pula fixa trixa meka så kan man nog lägga ner hur många timmar som helst på en sådan detalj.Vill man bara komma vidare så kör man m6 och behöver aldrig tänka mer på det valet :wink:
Så sant så! Ja gillar att pilla o fixa och speciella detaljer
( nästan mer än själva körandet) :roll:
Kan va för att öl är gott..

:lol: :lol:
:thumb:

Postat: 10 mar 2014, 01:22
av HUSQVARNA SPORT
Vad kan en cylinder som denna ge i effekt in sug 18,5 mm. Bild BildBild

Postat: 10 mar 2014, 06:18
av Perka
Ta bild i cylinderloppet så går det nog att se....

Postat: 11 mar 2014, 22:18
av andazon
Häng på en 19 mm förgasare, så ska du se att du kan nog passera både 30 km/h och dubbelt upp utan större problem :lol:

// Andazon

Postat: 23 mar 2014, 20:56
av barr3
har köpt mig en 5,8a.
någon som har tips på fögge till en sådan?

Postat: 24 mar 2014, 22:27
av HUSQVARNA SPORT
Var handlar jag kolvbultslagret till EKF och topp packning.

Postat: 25 mar 2014, 00:45
av erlan
kolvbultslagret är samma som till kreidler. men toppackningen får du nog leta länge efter. det är nämligen tänkt att man ska köra utan.
för visst är det väl lite längre mellan bultarna än vanliga sachs?
till vanliga sachs passar 40cc novolettens packning.

men eftersom jag kan svarva numer, så klara jag mig utan även där.

erlan