EKF-frågor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri

EKF-frågor.

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går i tankar att köpa en av dessa undermaskiner.
Undrar bara lite nu, t.ex med kopplingen, den är väl densamma som en vanlig sachs? Hur håller det om man ska pula dit 80cc?
Är det ens nån ide att testa utan att bygga/köpa förstärkt koppling?

När jag fått svar på denna fråga lär jag ha fler på G. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingen håller inte alls för en 80cc Athena, bara snurrar. Så en 4-lamells är ett måste! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du köra hyfsat mycket/hårt får du nog förbereda dig för lite mer skruvning än vanligt... :blush: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm, jag misstänkte det där med kopplingen.
Finns det några andra roliga cylinderalternativ? Jag måste inte åka 100+, men vill ändå att det ska vara tydlig skillnad från min vanliga 4pet med "60cc-kit" <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du hittar en original gjutjärns cylinder som är märkt med en 3:a i utblåset så har du väldigt stora gluggar i den utan att göra något.
Jag kör en sån på min Finnholmare med en Dellorto 20 och den gör 91 blås med standard drevning bak.

Bild

Bild

På den så kör jag original kopplingen, fast med blästrad botten i korgen, blästrad tryckplatta och mellanplåtar.
Den har ännu inte slirat en gång, fast moppen är rätt så elak för att vara bara 52cc.

Jag vet ju hur din motor går, eftersom det är min gamla :wink: och jag lovar att det blir skillnad med en EKF.
Har du sen provat en 80cc så vill du inte ha nå annat sen 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, ja du Sura. DEt låter ju ganska lagom för min del, den eventuella motorn ska sitta på en stummis, så 90 blås räcker gott.
Frågan är vart man hittar en sån cylinder, om du inte har en liggandes och skräpar? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller är det en sån här du menar?

http://www.ebay.de/itm/Hercules-Sachs-Zylinder-G3-ohne-Kolben-/160737830114?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item256cb8a4e2

Insuget ser lite fjuttigt ut tycker jag, är det gjutet fast eller kan man skruva bort det? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Om du hittar en original gjutjärns cylinder som är märkt med en 3:a i utblåset så har du väldigt stora gluggar i den utan att göra något.
Jag kör en sån på min Finnholmare med en Dellorto 20 och den gör 91 blås med standard drevning bak.

Bild

Bild

På den så kör jag original kopplingen, fast med blästrad botten i korgen, blästrad tryckplatta och mellanplåtar.
Den har ännu inte slirat en gång, fast moppen är rätt så elak för att vara bara 52cc.

Jag vet ju hur din motor går, eftersom det är min gamla :wink: och jag lovar att det blir skillnad med en EKF.
Har du sen provat en 80cc så vill du inte ha nå annat sen 8)

Hmm vart mera exakt finns 3:an...har nårga cyllar som jag ville kolla.. :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är ingjuten i vänstra sidan av utblåset.
Annars så är det bara att kolla om gluggarna ser större ut än vanligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du hittar en som du inte har användning för får du gärna hojta Billykid! det gäller även övriga som sitter på eventuella godsaker! <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med detta kitt går det fort.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Den är ingjuten i vänstra sidan av utblåset.
Annars så är det bara att kolla om gluggarna ser större ut än vanligt.
Tusen tack Sura... slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någpn som är vass på tyska Ebay, typ vad man ska söka på och vilka cyllar som passar?

Funderar också på ordet "Guss" betyder det gjutning eller kanske gjutjärn? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en 49cc med bing 19 som går ruggigt bra vet inte vad det är TROR att det är en 5,8 sitter på en dbs sport har ett underbart vrid och går fort.
Cyllen kommer från norge satt på en bkf motor som jag kom över. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde vara en sån som jag har, fast min är borrad till 39 mm så det blev 52,4 cc.
Dom är riktigt trevliga dom cylindrarna, och det syns inte mycket på en Stockholmare med kåpan över förgasarn.

Många är skeptiska till min toppfart när dom ser och hör moppen på tomgång, men ändrar sig när jag bränner om dom sen 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar