Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tofta skrev:
bmw02touring skrev:Hmm, någon som editerar inläggen här eller? Tyckte att jag fått ett svar tidigare, men det verkar borta?
Jag trodde det var högt till tak här och att man kunde jäklas lite med varandra (mellan märkena)! kanske hade jag fel.
Gilla......

Med vänlig hälsning, Tofta..
Förstår inte vad Tofta menar, jag har inte varit medlem här så länge så jag förstår inte alla oskrivna regler. <!-- </EdIndex> --></div>
Tofta
Inlägg: 243
Blev medlem: 19 feb 2012, 00:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Tofta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bmw02touring skrev:
Tofta skrev:
bmw02touring skrev:Hmm, någon som editerar inläggen här eller? Tyckte att jag fått ett svar tidigare, men det verkar borta?
Jag trodde det var högt till tak här och att man kunde jäklas lite med varandra (mellan märkena)! kanske hade jag fel.
Gilla......

Med vänlig hälsning, Tofta..
Förstår inte vad Tofta menar, jag har inte varit medlem här så länge så jag förstår inte alla oskrivna regler.
gillar vad du skrev...
vi får ta en tur tillsammans i sommar..

Med vänlig hälsning, tofta... <!-- </EdIndex> --></div>
Med vänlig hälsning, Tofta.

1256 Champion lätt Bukkompenserad.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->absolut Tofta. <!-- </EdIndex> --></div>
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Långt uppehåll i tråden, nu är mopparna iaf försäkrade och körbara.
Frugan fyllde år i förrgår och fick då officiellt sin Compact och även ett rosa Vurpollon med googles. Hon provkörde även en sväng, vilket hon klarade med bravur (med tanke på att hon aldrig kört växlad moped tidigare).
Idag var mina föräldrar förbi på middag och de hade hittat 2st bruna gamla packväskor(sidomonterade) i mint condition på en loppis, så nu känns compacten färdig. skulle kanske behöva 2kugg ner bak.

Igår passade jag på att fixa de sista på Athena Supertherm cylindern, så nu är den nerkapad till lagom format för Solfjäder toppen.
Monterade cylindern och toppen, sedan var det dags för uppstart med min gamla hederliga 17mm Bing. Startade direkt, men tjurade lite.
Provade att skruva ut munstycket lite, men då blev det värre, när jag skruvade in det 0,5 varv så började den gå riktigt fint. Lite finjustering senare så började det hända grejor. :shock: :shock: :shock: :shock:

Kan bara säga två ord: "Fi Faaan" vad den går. Går hur snällt som helst på dellast och känns stark och fin i botten, går lätt att Cruisa i ca 45km/h. Sedan när man vrider på rullen så brakar helvetet lös. Första gången jag inte vågat toppa ett fordon! :oops:
Kopplingen slirar när effekten kommer, så nu har jag beställt nya lameller och fjädrar, passade även på att beställa en hastighetsmätarwire, tror min mätare kommer gå i botten.

Tar tacksamt emot tips på lamellbytet på Zundapp, så man slipper ramla i onödiga gropar. Vad jag har förstått ska man inte behöva demontera Måtorn ur ramen, utan det räcker med att plocka bort svänghjulet och ev tändplattan?

Bild
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Trevligt men varför har du toppen bak och fram ?
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

Det går att göra på plats. Men det är enklare att göra det med motorn borta, och samtidigt passa på att kolla in skicket i övrigt på lager mm.
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Gött att det går att fixa med motorn på plats.
Ang. toppen så är den bara provmonterad på bilden, nu sitter den åt andra hållet. :oops:

Idag har jag justerat växlarna och dragit fast drevet på Sachsen, som konstigt nog vibrerat loss. :roll:
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Är ganska lätt att göra med motorn på plats också, använd en skruvtving bara för att trycka ihop lamellpaketet om du inte har specialverktyg till det(vilket inte många har)
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack för tipset ang skruvtvingen, kommer att användas.
Måste tändplattan bort, eller räcker det med svänghjulet?

Något som jag är imponerad över är hur flexibel 17mm Bingen är! Fungerade perfekt med orginalcylinder och med den hemmafilade och nu även med Athenan, riktigt fin respons blev det.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Man behöver inte lossa tändplattan
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Perfekt Johan då blir det ett snabbyte av lameller och fjädrar, vill ju köra lite också.
Imorgon blir det ev. premiärtur till stugan med tillsammans med Frugan och yngsta dottern (8år) och hunden om cykelkärran går att montera på nåt bra sätt.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
HSE
Inlägg: 6026
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Det där med lossande avgaskrök är standardfel, jag brukar snickra till en lösning med två dragande fjädrar som håller kröken på plats. Mvh HSE.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Har du Jamarcol helsvetsat avgassystem eller "vanligt" med lös krök ?
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Cobra5000 skrev:
bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Har du Jamarcol helsvetsat avgassystem eller "vanligt" med lös krök ?
Har jamarcol som är helsvetsat.
Kommer dock skära isär det vid tillfälle och rikta om det, gillar inte passformen på det. Det sitter så ruskigt lågt.
Har slut på svetsgas förtillfället, :x
Skriv svar