Sida 10 av 16

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 29 nov 2014, 18:06
av Falkfish

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 04 dec 2014, 23:17
av JohanK
Äntligen lyckats mecka ihop slangarna till kylet:
Bild
image hosting above 5 mb

Även börjat såga i pipan, ska svetsa ihop den imorn är det tänkt.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 05 dec 2014, 07:01
av Patrik
JohanK skrev:Äntligen lyckats mecka ihop slangarna till kylet:
[url=bild[/url]
Ok. :)

Fast jag skulle allt se till att motorn får sitt vatten från kylarens lägsta punkt för då får motorn vatten även om det försvinner några centimeter av nivån i kylen.

Mvh Patrik

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 05 dec 2014, 09:19
av JohanK
Jo jag har tänkt på det med, men där är ju ett flöde också, även om nivån droppar några cm lär ju vattnet tryckas igenom, ska nog till rejält låg nivå om motorn ska gå vattenlös.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 05 dec 2014, 10:25
av Falkfish
JohanK skrev:Äntligen lyckats mecka ihop slangarna till kylet:
Bild
image hosting above 5 mb

Även börjat såga i pipan, ska svetsa ihop den imorn är det tänkt.

Hej.
Var har du fått tag i klammerna till slangarna ? Är ju så mycket snyggare än vanlig slangklämma..

Stefan

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 05 dec 2014, 10:30
av JohanK
Jag vet, de är skitsvåra att hitta, jobbar på Mercedes så jag letade upp lämpliga bilar som hade klämmorna jag sökte och beställde dem :)

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 08 dec 2014, 20:14
av Svartsjö
Fjäderklammor kan du bland mycket annat beställa hos din lokala Autoexperten, http://www.autokatalogen.se/wls/view_pr ... d=n1663122&

Förresten vad har du för expansionskärl och vilken volym har det?

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 08 dec 2014, 22:26
av JohanK
Har inget kärl, tanken är att jag ska bygga om kylaren, svetsa om det högra fästet och montera det under den högra gaveln, på så vis får jag lägsta punkten på kylet in i pumpen och halva kylaren agerar expansionskärl.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 08 dec 2014, 22:40
av Patrik
JohanK skrev: på så vis får jag lägsta punkten på kylet in i pumpen
8)


/ P

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 09 dec 2014, 19:32
av JohanK
Har dock funderat på en sak, hur är gavlarna tätade mot cellpaketet?, det bör ju sitta någon form av tätning där mellan, om man då blåser på med en tig lär ju tätningen brinna upp och plötsligt är kylet väldans otätt?

Dock äntligen i stort sett klar med avgasningsröret, fått vinkla och svetsa om stos och böj, svetsa på ett fäste samt bygga om hela stingern, nu ska jag bara ha tag i lite värmetålig klarlack så det inte rostar upp på trekvart. :D

Bild
image free hosting

Bild
host image

Bild
forum image hosting

Snart dags att limma klart sadeln så att man kan smacka på den med ankstjärten.
Måste även kapa till sidokåporna så att de får plats med den nya knasaren.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 09 dec 2014, 21:26
av Svartsjö
JohanK skrev:Har dock funderat på en sak, hur är gavlarna tätade mot cellpaketet?, det bör ju sitta någon form av tätning där mellan, om man då blåser på med en tig lär ju tätningen brinna upp och plötsligt är kylet väldans otätt?
Byt plats på in och ut på kylaren, slangen till vattenpumpen kopplar du till den vänstra anslutningen på kylaren.
Vart går den lilla klena slangen i vänstra cellpaketet?
Jag hade löst expansionskärlet på två olika sätt, endera en "burk" kopplad med en slang ner i botten på burken kopplad till anslutningen under kylarlocket.(tänk Volvo amazon)
Det andra vore en burk med anslutning i botten och kopplad till anslutningen i vänster kylargavel, nackdelen med den lösningen är att den borde placeras ovanför kylaren och det kan vara vanskligt att få till snyggt.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 09 dec 2014, 21:53
av JohanK
Den vänstra anslutningen hade jag tänkt ha som luftningsslang, har monterat en öppningsbar ventil i andra änden som jag har i höjd med styret, när man fått upp lite tryck och värme kan man öppna och släppa ut luft genom den.
Det är tänkt fungera så i teorin iaf :)

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 10 dec 2014, 17:05
av JohanK
Äntligen börjat fippla med sadeln, tanken var att sy upp en helt ny klädsel i svart alcantara som jag köpt, men det blir för krångligt, limmar på en eftermarknadsklädsel istället.

Bild
free image hosting

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 11 dec 2014, 19:30
av JohanK
Slangarna ombyggda och flyttade, höger sidokåpa urkapad och provmonterad.
Bild
image sharing sites

Sadeln klar, köpte ett block med skum som jag format medelst kniv och bandslip, rekommenderas icke :)
Monterat ankstjärten och de extra sidoflärparna, de satt dock ej på Dakota 3000, enbart på nyare Monza
Bild
imgur

Bild
free image host

Dags att ta tag i bromssystemet, ska beställa custom bromsledningar när jag fått den nya huvudcylindern, sedan måste jag försöka snickra ihop en helt ny bromspedal.

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Postat: 11 dec 2014, 21:57
av JohanK
Testade att hälla på vatten på kylaren, sprutade vatten från alla håll och kanter cocos_acc.gif

Tebax till ritbordet :mrgreen: