Fram - och tillbaka..

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Hasse »

Baronen skrev:[Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara.. :)

Dra inte så stora växlar på det. Var tacksam att det inte är bara 1 växel :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Baronen skrev:
Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara.. :)
Det lät som att den går fint och har bra ork. Lite bludder på avsläpp får man räkna med och det är inget som stör.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Det blir nog bättre med Dellorton på sen för då kan jag finjustera hela registret. Jag lurar på att bygga om ett kokusan så det passar. Allternativt något annat system med retardering. Det som stoppar den nu är säkerligen brytarna som inte hinner stänga och jag tror inte det blir så bra med dubbla fjädrar. Ska forska lite i detta. Motorn ska snart isär igen och få nya lager överallt och jag ska måtta på veven och höra med VRM Roffe om han har någon lämplig Samarinstake eller om han har nått lager som passar. Vi får se, det ska ju hålla för varven också. En välstämd tvåtaktare som varvar 5 siffrigt är som musik i öronen! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

på den gamla goda tiden fanns det brytare med hårdare fjäder för högvarviga motorer.

erlan
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

erlan skrev:på den gamla goda tiden fanns det brytare med hårdare fjäder för högvarviga motorer.

erlan
Jo, jag har läst om det också. Noris tillhör dom tändsystem som det inte finns så jättemycket av nånting till. Men jag har haft funderingar på att bygga om en brytare så jag får dubbla fjäderblad på den. Jag kanske borde pröva det ändå. Det är ju utprovningen och exprimenteringen som är det roligaste tycker jag :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vanliga brytare hänger med långt upp i varv. Jag trimmade en Yamaha FS1 för ett par år sedan och den hade original brytarsystem. På lägre växlar varvade den med lätthet förbi 12000 rpm på en varvräknare som jag hade kollat med pulsgenerator och oscilloscop att den stämde. Såg även en artikel i Classic motor som uppgav minst 13000 rpm för en gammal Autoped. Fast det kan ju vara en skröna http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... r-brytarna" onclick="window.open(this.href);return false;

Gamla brytarfördelare till V8-motorer klarar åtminstone 5000 rpm. Fördelaren roterar med halva varvtalet och har åtta nockar. D.v.s. brytarna öppnar 4 ggr per vevaxlevarv. Det motsvarar då 5000*4 = 20000 rpm på en 2-taktare. Värdet 20000 rpm känns för högt men jag kan just nu inte genomskåda att jag har tänkt fel. Någon som är mer vaken kanske gör det.

Men utifrån FS1-motorn vet jag i allla fall att man inte behöver ha dubbla fjädrar för att kunna varva 12000 rpm, speciellt inte om man går ner i brytaravstånd till t.ex. 0,3 mm. Det vill man kanske göra ändå på en högvarvig motor för att få en lite senare tändning så att motorn inte börjar gå tungt på höga varvtal och överhetta och spika.

När man var 15 och körde moppe med brytarsystem så blev det ju många hundra mil varje år utan att det var några problem och man gjorde inte av med mer än ett par tre uppsättningar brytare på flera år. Så det finns inget egentligt behov att frångå original tändsystem på en gammelmoppe om man inte är ute efter kraftigare lyse eller att tändsystemet ska kunna ändra förtändning beronde på varvtal för att optimera över ett stort RPM-område. På en sådan maskin gör det nytta med retardering.

Förra året när jag vann backtävlingen i E-tuna hade jag svårt att få till bra starter och motorn dippade märkbart i början på 2an när den las i. Den motorn som sitter i den svarta Zundappen nu drar kanonbra i alla lägen sedan den fick en retarderingskrets. Likadant med den blå Zundappen som drar rent och bra i alla lägen från tomgång till brutalvarv m.h.a. retardering. Sura som vann i år kör med samma lösning för retardering. Percys Rex som går grymt bra och kom trea i backtävlingen i Hallsta har också retarderande tändning (fast ett HPI 2 i.s.f. moddat Kokusan).

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

stefas flygtändning fanns även till noris, en sån primärspole och en modernare bosch
utanpåliggande tändspole skulle nog göra underverk.
har du en gammal lindad tändspole så är nog den misstänkt.isoleringen i dom påstås åldras
så det blir överledning i dom.

erlan
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:Vanliga brytare hänger med långt upp i varv. Jag trimmade en Yamaha FS1 för ett par år sedan och den hade original brytarsystem. På lägre växlar varvade den med lätthet förbi 12000 rpm på en varvräknare som jag hade kollat med pulsgenerator och oscilloscop att den stämde. Såg även en artikel i Classic motor som uppgav minst 13000 rpm för en gammal Autoped. Fast det kan ju vara en skröna http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... r-brytarna" onclick="window.open(this.href);return false;

Gamla brytarfördelare till V8-motorer klarar åtminstone 5000 rpm. Fördelaren roterar med halva varvtalet och har åtta nockar. D.v.s. brytarna öppnar 4 ggr per vevaxlevarv. Det motsvarar då 5000*4 = 20000 rpm på en 2-taktare. Värdet 20000 rpm känns för högt men jag kan just nu inte genomskåda att jag har tänkt fel. Någon som är mer vaken kanske gör det.

Men utifrån FS1-motorn vet jag i allla fall att man inte behöver ha dubbla fjädrar för att kunna varva 12000 rpm, speciellt inte om man går ner i brytaravstånd till t.ex. 0,3 mm. Det vill man kanske göra ändå på en högvarvig motor för att få en lite senare tändning så att motorn inte börjar gå tungt på höga varvtal och överhetta och spika.

När man var 15 och körde moppe med brytarsystem så blev det ju många hundra mil varje år utan att det var några problem och man gjorde inte av med mer än ett par tre uppsättningar brytare på flera år. Så det finns inget egentligt behov att frångå original tändsystem på en gammelmoppe om man inte är ute efter kraftigare lyse eller att tändsystemet ska kunna ändra förtändning beronde på varvtal för att optimera över ett stort RPM-område. På en sådan maskin gör det nytta med retardering.

Förra året när jag vann backtävlingen i E-tuna hade jag svårt att få till bra starter och motorn dippade märkbart i början på 2an när den las i. Den motorn som sitter i den svarta Zundappen nu drar kanonbra i alla lägen sedan den fick en retarderingskrets. Likadant med den blå Zundappen som drar rent och bra i alla lägen från tomgång till brutalvarv m.h.a. retardering. Sura som vann i år kör med samma lösning för retardering. Percys Rex som går grymt bra och kom trea i backtävlingen i Hallsta har också retarderande tändning (fast ett HPI 2 i.s.f. moddat Kokusan).

Jag skulle ju vilja ha lite bättre lyse, men det är snarare ett lyxproblem. Jag har sett din lösning på att retardera kokusan, den gillar jag. För framtiden kan det nog göra sig bra med ett retarderande system. Då jag kör 2pet så kan det va bra med ett långt rregister och med en aktiv pipa som går in så är det nog bra om inte tändningen står för tidigt. Men än så länge räcker brytarna till. Jag tänkte köpa en digital, induktiv varvräknare och prova. Just nu har jag en pickup till multimetern och så har jag en optisk varvräknare. Har inte provat nån av dom än. Kanske ikväll för då blir det mekarkväll med klubben :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

erlan skrev:stefas flygtändning fanns även till noris, en sån primärspole och en modernare bosch
utanpåliggande tändspole skulle nog göra underverk.
har du en gammal lindad tändspole så är nog den misstänkt.isoleringen i dom påstås åldras
så det blir överledning i dom.

erlan
Svåra saker att få tag på tyvärr. Jag har en väldigt kraftig gnista i min spole men det kanske blir något lättare överslag i den på dom höga varven.
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

magnettändningens fördel är ju att gnistan blir starkare ju mer man varvar,
vilket då vänds till en nackdel om man får överslag.

erlan
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

erlan skrev:magnettändningens fördel är ju att gnistan blir starkare ju mer man varvar,
vilket då vänds till en nackdel om man får överslag.

erlan
Ja, jämfört med batteritändning så är det ju så. Men visst borde väl en hemmagjord primärspole funka lika bra som en stefa flygspole? :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Ett litet sidoprojekt!

Bild

Jag gör i ordning ett åk till farsgubben. Blir inget originalbygge men farsan är inte så uppmärksam på detaljerna. Han plockade som 14 åring ut en ny Florida på Carlbarks i Kumla, 1970, för egenhändigt hopjobbade penningar. Han har alltid, så länge jag kan minnas, talat om hur han skulle vilja ha en igen. Men farsan kan inte ens starta en dator för att gå ut på blocket eller tradyra så att han skulle fixa en själv finns inte på kartan. Dessutom är gubben lantbrukare med arbetsnarkomani så det finns ingen tid till ett projekt.
Så brormin och jag bestämde oss för att överaska vår gamle far. Så nästa vecka hoppas jag att vi kan överlämna en valmoröd Florida till den intet ont anande herr Hellberg. :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
PUCH-60

Inlägg av PUCH-60 »

Tomosram? :)
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

PUCH-60 skrev:Tomosram? :)
Man tager vad man haver ;)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Jag antar att pappa i sitt ungdomliga minne berättar om hur fantastiskt bra den Floridan gick...?? Så för att ge farsgubben bekräftelse för hur riktigt han minns, så bör ni skrämma upp den lite med sisådär ett par hästar extra mot de lagstadgade som han körde med på tiden då det begav sig :mrgreen: Så en 60cc borde ju ge elastiska smilband på pappa :lol:
Skriv svar