Sida 10 av 11

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 11 sep 2016, 08:43
av Baronen
Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln. :)

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 11 sep 2016, 10:14
av Patrik
Coolvette skrev:Ni som bygger på trimmade fyrväxlade Puch´ar, vad har ni för drevning?
Har du rätta "drevningen" mellan vevaxel å växellådan?


/ P

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 11 sep 2016, 22:11
av Coolvette
Patrik skrev:
Coolvette skrev:Ni som bygger på trimmade fyrväxlade Puch´ar, vad har ni för drevning?
Har du rätta "drevningen" mellan vevaxel å växellådan?

/ P
Vet inte vad du menar med "rätt" eller "fel", jag har 19-69 men den finns ju även 18-67 tror jag det är.
Om det ena är mer rätt än det andra vet jag inte, jag undrar bara vad andra har för drevning,

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 04:19
av Micke S
Det skiljer bara 2,5 % mellan de kombinationerna där 18-67 är den starkaste av dem. Så om du kan få dit ett 15 i.s.f. 14-drev minskar varvtalet relativt hastighet med 7 % och hastigheten ökar lika mycket på de lägre växlarna. Om den fortfarande klarar att nå maxeffekt på högsta växeln så att toppfarten ökar visar sig vid prov. Men det kan vara ett bra utgångsläge och sedan går det att gå upp en kugg eller två i bakdrev om den blir för klen på 4an.

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 06:10
av Coolvette
Micke S skrev:Det skiljer bara 2,5 % mellan de kombinationerna där 18-67 är den starkaste av dem. Så om du kan få dit ett 15 i.s.f. 14-drev minskar varvtalet relativt hastighet med 7 % och hastigheten ökar lika mycket på de lägre växlarna. Om den fortfarande klarar att nå maxeffekt på högsta växeln så att toppfarten ökar visar sig vid prov. Men det kan vara ett bra utgångsläge och sedan går det att gå upp en kugg eller två i bakdrev om den blir för klen på 4an.
15 är uteslutet, det kommer inte att gå dit på grund av växelaxlen, 14 är tajt nog.

Jag får fixa ett mindre bakdrev.

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 07:41
av Micke S
OK, trodde det skulle fungera med 15 som Baronen tipsade om.

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 07:53
av erlan
går det att montera ett mustngnav med 5-bultat bakdrev?
lternativt svarva och fräsa en egen special drevhållare? för det är väl lös drevhållare med ryckutjämnare
även på puchnaven?

Erlan

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 08:23
av JoNo
Puchen har solitt nav, 6-bultat.

Minns att när man var yngre moddade alabama bakdrev för å få upp farten. :D

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 11:54
av Coolvette
Om jag inte hittar något drev som passar direkt gör jag en enkel adapterplatta och får ut ett plant drev till rätt linje, enklast.

Brukar man inte säga att en kugg fram motsvarar fyra bak eller är det mer femtonårssnack?

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 11:56
av Coolvette
Baronen skrev:Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln. :)
Verkligen?
Har inte testat men frigången med 14-kuggars är väl mindre än en millimeter så att slipa i växellaxeln är ett måste.

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 12:29
av T M
:twisted:
Vet int om detta hjälper dig: :?:

https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 039195839/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 16:58
av Baronen
Coolvette skrev:
Baronen skrev:Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln. :)
Verkligen?
Har inte testat men frigången med 14-kuggars är väl mindre än en millimeter så att slipa i växellaxeln är ett måste.
Man får göra ett ingrepp men det går :)

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 17:24
av Micke S
Coolvette skrev:
Brukar man inte säga att en kugg fram motsvarar fyra bak eller är det mer femtonårssnack?
Det beror på vilka drev man har. I ditt fall motsvarar en ändring med en kugg fram 36/14 = 2,6 kugg bak.

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 12 sep 2016, 19:18
av Sydstatare
Man får slipa nån mm så får man på 15 drev. Har själv de. :mrgreen:

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Postat: 13 sep 2016, 12:49
av mallgroda
Adapterplatta till drevet i bak och plana drev skulle lösa drevproblemet för dig ingemar, jag lät roffe tillverka två bakdrev till mig för racingnavet jag har på dakotan. Dels ville jag gå upp i kedjestorlek från 415 till 420 samt att jag tyckte att eftermarknadsdreven med 36 kugg var så fruktansvärt fula med sina lätthål, samt att jag ville kunna labba lite med 36-38 i bak för att se var varvtalet hamnade bäst vid normalfart

Bild