Sida 10 av 12

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 09 maj 2016, 06:34
av crjs
Fick tillverkat lite styvare motorbussningar samt en adapterring till insuget..
Gjorde bussningarna i delrin men frågan är om inte man skulle gjort de i nylon.. Vad tror ni?

Motorn sitter nu i ramen och avgassystemet är på.. Dock tycker jag vinkeln på de är lite knepig..

Måste tillverka mig en packning till flottörhuset samt lite annat smått innan de blir att hälla på soppan.. :wink:
20160507_135818.jpg
20160508_124312.jpg

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 12 maj 2016, 21:28
av crjs
Uppstart och premiärtur avklarad!

Kortvarig glädje dock då så fort effekten kommer så släpper kopplingen... :( Tycker den borde klara av en orginal 5,8... samma problem har en med sin 50ss och exakt samma setup..

Tänkte skaffa nya lameller, hårdare fjädrar och en special skuren mellanplåt..

Eller vad rekommenderar folket??? :roll:

Lite el och lackering av motorn återstår.. Men de får bli när man fått den att gå som den skall...

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 12 maj 2016, 23:05
av erlan
har du kollat slitytan i lamellkorgen med indikatorklocka?

jag har haft iden att fräsa dräneringsspår i stålytorna i kopplingen.

annars går en treskivig tärnsjökoppling in innanför kåpan.

erlan

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 13 maj 2016, 06:33
av crjs
erlan skrev:har du kollat slitytan i lamellkorgen med indikatorklocka?

jag har haft iden att fräsa dräneringsspår i stålytorna i kopplingen.

annars går en treskivig tärnsjökoppling in innanför kåpan.


erlan
Det har jag inte gjort... Har inte haft isär denna motorn alls.. Antar jag får spänna upp den i svarven för detta test..
Kan ju få bli en anledning till att köpa på mig lite nya saker från Mitutoyo... Risken är ju bara att man har rensat kontot efter lite sådana inköp.. :wink:

Antar man får avhärda korgen och svarva till ytan om det är så att den inte är plan.. Har ingen större erfarenhet av att svarva i härdade material..


Är precis en sådan skiva jag tänkte skaffa av Falkfish.. Ihop med nya lameller av bättre sort, styvare fjädrar så hoppas jag man kan få grepp.. Kör på rak sae 30 olja men kanske borde titta efter något annat??

Hur har ni andra löst de som åker med likande setup??


"annars går en treskivig tärnsjökoppling in innanför kåpan."
Det får bli sista utvägen om inte jag löser det på annat vis... Mycket tacksam för ditt svar! slider_thankyou.gif

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 13 maj 2016, 07:00
av JanneL
Originalkorgen är inte härdad, sätt upp drev/korg i mjuka backar och plana så lite som möjligt.
fila de 6 spåren rena från slag och hack, sen går det säkert bra.
tillsammans med hårdare fjädrar och en fräsch stålskiva är du säkert hemma.

jag har nya kopplingskorgar du kan nita på drevet om du behöver, även nya stålskivor.
bara att du hör av dig i så fall.

Janne
0705226198

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 13 maj 2016, 10:46
av crjs
JanneL skrev:Originalkorgen är inte härdad, sätt upp drev/korg i mjuka backar och plana så lite som möjligt.
fila de 6 spåren rena från slag och hack, sen går det säkert bra.
tillsammans med hårdare fjädrar och en fräsch stålskiva är du säkert hemma.

jag har nya kopplingskorgar du kan nita på drevet om du behöver, även nya stålskivor.
bara att du hör av dig i så fall.

Janne
0705226198
Får jag inte ordning på de så får de bli en beställning av dig :D Är väl mycket möjligt att de blir det vilket som... 3 är alltid bättre än 2 8)

Är de vanligt att dreven slår sig?? Eller är det undermålig kvalitet på sakerna från början?

Åter igen många tack för svaren slider_thankyou.gif

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 13 maj 2016, 10:52
av Falkfish
crjs skrev:
JanneL skrev:Originalkorgen är inte härdad, sätt upp drev/korg i mjuka backar och plana så lite som möjligt.
fila de 6 spåren rena från slag och hack, sen går det säkert bra.
tillsammans med hårdare fjädrar och en fräsch stålskiva är du säkert hemma.

jag har nya kopplingskorgar du kan nita på drevet om du behöver, även nya stålskivor.
bara att du hör av dig i så fall.

Janne
0705226198
Får jag inte ordning på de så får de bli en beställning av dig :D Är väl mycket möjligt att de blir det vilket som... 3 är alltid bättre än 2 8)

Är de vanligt att dreven slår sig?? Eller är det undermålig kvalitet på sakerna från början?

Åter igen många tack för svaren slider_thankyou.gif
Hej.
Dreven slår sig inte, men däremot den pressade plåtkorgen kan vara sned/vind, inte ovanligt med tanke på att som 15 åring bytte lameller med skruvmejsel :-) idag vet man bättre tack och lov..

Jannes koppling är kanonfin, rekomenderas starkt om inte std räcker till..
Stefan

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 13 maj 2016, 11:05
av crjs
Falkfish skrev:
crjs skrev:
JanneL skrev:Originalkorgen är inte härdad, sätt upp drev/korg i mjuka backar och plana så lite som möjligt.
fila de 6 spåren rena från slag och hack, sen går det säkert bra.
tillsammans med hårdare fjädrar och en fräsch stålskiva är du säkert hemma.

jag har nya kopplingskorgar du kan nita på drevet om du behöver, även nya stålskivor.
bara att du hör av dig i så fall.

Janne
0705226198
Får jag inte ordning på de så får de bli en beställning av dig :D Är väl mycket möjligt att de blir det vilket som... 3 är alltid bättre än 2 8)

Är de vanligt att dreven slår sig?? Eller är det undermålig kvalitet på sakerna från början?

Åter igen många tack för svaren slider_thankyou.gif
Hej.
Dreven slår sig inte, men däremot den pressade plåtkorgen kan vara sned/vind, inte ovanligt med tanke på att som 15 åring bytte lameller med skruvmejsel :-) idag vet man bättre tack och lov..

Jannes koppling är kanonfin, rekomenderas starkt om inte std räcker till..
Stefan
Ja de är ju fullt förståeligt... korgen och dess infästningar blir ju den svaga punkten och om de sedan misshandlas ytterligare så är väl risken uppenbar att de vrider sig...

Vad gör man utan detta eminenta forum! slider_thankyou.gif

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 13 maj 2016, 18:06
av erlan
"Vad gör man utan detta eminenta forum! slider_thankyou.gif"

då fördrev man tiden med att göra om andras misstag. :roll:
kopplingskorgen kan du kolla på plats med en indikatorklocka, och magnetstativ.
bara plocka ur lamellerna.

erlan

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 13 maj 2016, 18:14
av JanneL
Jag menade nya korgar för 2-lamellskopplingen
jag tar 50:- +frakt för dom.
om du borrar ur nitarna från den gamla korgen och gängar M5 så kan du sätta dit den nya korgen med skruv.

om allt är helt, rakt och fint i en std koppling håller den garanterat för en normal s.k. "sjuhalva"
med lite hårdare fjädrar och bättre stålskiva håller den säkert för lite till :D

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 14 maj 2016, 10:41
av crjs
erlan skrev:"Vad gör man utan detta eminenta forum! slider_thankyou.gif"

då fördrev man tiden med att göra om andras misstag. :roll:
kopplingskorgen kan du kolla på plats med en indikatorklocka, och magnetstativ.
bara plocka ur lamellerna.

erlan
Ja man har ju helt klart sparat sig mycket huvudbry och tid!

Ja de borde ju gå fint. Får bli att kolla ytan när man ändå har bort lamellerna..

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 14 maj 2016, 10:48
av crjs
JanneL skrev:Jag menade nya korgar för 2-lamellskopplingen
jag tar 50:- +frakt för dom.
om du borrar ur nitarna från den gamla korgen och gängar M5 så kan du sätta dit den nya korgen med skruv.

om allt är helt, rakt och fint i en std koppling håller den garanterat för en normal s.k. "sjuhalva"
med lite hårdare fjädrar och bättre stålskiva håller den säkert för lite till :D
Aa då missförstod jag de lite. :wink: Ja byter jag korg så får de bli att skruva den.. Smidigare än att nita..

Ja man tycker den borde stå pall för en 5,8a.. Är iof bra drag i de där cylindrarna.. :wink: Krävs inte mycket pådrag för att kopplingen skall släppa..

Får bli att pröva lite.. Hade inte tänkt åka med så mycket mer effekt på denna motorn.. Men ändrat sig har man ju gjort förr..

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 25 maj 2016, 06:40
av crjs
Fick stoppat in lite andra saker i kopplingen men tycker mig fortfarande uppleva släpp längre upp i registret... Lite svårt att avgör helt då jag inte vill fresta på den förmycket nu direkt samt att den är drevad helt åt skogen.. :wink: Inte räknat de som sitter där men misstänker 42 bak och har ett svagt minne av 12 fram..

Vad tror ni om 14-34 som drevning?

Kopplingen får dock vänta tills hösten då motorn ändå skall ur ramen för lackering och eventuella uppgraderingar eller översyn..

Skulle någon sitta på en riktigt fin pakethållare, bakljusglas, tuta eller framskärm så får ni gärna hojta till... I övrigt är den klar....

Blir att inviga den till helgen 8)

Nu blir de snart att leta efter ett nytt objekt... :)

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 25 maj 2016, 11:44
av sidecarrob
crjs skrev:Fick stoppat in lite andra saker i kopplingen men tycker mig fortfarande uppleva släpp längre upp i registret... Lite svårt att avgör helt då jag inte vill fresta på den förmycket nu direkt samt att den är drevad helt åt skogen.. :wink: Inte räknat de som sitter där men misstänker 42 bak och har ett svagt minne av 12 fram..

Vad tror ni om 14-34 som drevning?

Kopplingen får dock vänta tills hösten då motorn ändå skall ur ramen för lackering och eventuella uppgraderingar eller översyn..

Skulle någon sitta på en riktigt fin pakethållare, bakljusglas, tuta eller framskärm så får ni gärna hojta till... I övrigt är den klar....

Blir att inviga den till helgen 8)



Nu blir de snart att leta efter ett nytt objekt... :)

Jag kör med 14-34 på min nu. Dock är den borrad till 40,3. Vrålapa och mikuni 20mm. Och det är på gränsen att den varvar ordentligt 4:an. Dock kör jag den för fett nu i början. Jag kan nog gå ner minst ett steg huvudmunstycke, och ett steg i lågfart. Om inte det blir optimalt så går jag ner till 13 fram och testar.
Så i ditt fall hade jag nog testat 14-36 till en början.
Sen är nog en 3-lamellskoppling aktuellt för din del. Jag satte en i min och den funkar klockrent!!!

Re: Första E-Typen.. Kan man åka på en sådan tro.. :)

Postat: 26 maj 2016, 06:38
av crjs
Får bli att prova och se.. Finns väl chans att jag låter fräsa en av cylindrarna till 40,3 här nu i sommar.. Så man får några kubikcentimeter till :wink:
Är dock sugen på att behålla 19mm förgasaren...

Frågan är bara vart jag hittar drev.. Verkar var värre med den biten.. slider_anon.gif

Skall se om inte lite byte av fler saker samt lite fräsning kan få kopplingen att fungera som de var tänkt.. Annars får de bli att investera i en lite stöddigare koppling..