PipaZ - Suzuki K50 M från 1976. 1/8-13 TILLSALU!!!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Stoppa i en trasa eller nåt runt kolven så du inte av misstag tappar ner nåt i motorn eller så det inte kommer in damm och smuts :wink:
Bra idé! Tackar :)

erlan skrev:enligt Golbes mopedboken ska den ha 10-40 i orginaldrevning.
så 55 km är nog realistiskt som toppfart. om den orkar varva ur ungefär som en orginalsuzuki. :lol:

erlan
Varför drevar man NER en moppe? Eller ja, bakdrevet är 38 och framdrevet 16....
Känns inge vidare topphastighet...


Någon som vet om/varför man sätter på en Piaggio Typhoon topp på dem när man trimmar dem? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får en chans till att tänka till på drevningen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja med den drevningen kan det ju bli lite hursomhelst, :?

Men du har ju: (16mm) trimförgasare och passande insug till det. Orginal ligger på runt 10mm och 8.5mm.
Cylindern är på 60cc samt portad och det är den mer "fartvänliga" cylindern.
Du har den dubbla reedventilen.
Med optimal drevning så kommer du att komma upp i en högre hastighet än svindlande 55 iaf 8) :wink:
Sen så har K50 en underlig förmåga att nästan låta som original även när de är trimmade :D :wink:

Folk brukar sätta på ett Typhoon topplock för att öka kompressionen, har dock ingen aning om det ger någon märkbar effekt. Någon som vet? :)

Sen så måsta jag säga att det ger respekt att ha och meka med moppen på rummet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:du får en chans till att tänka till på drevningen.

erlan
Vaddå, 38 är ju en nerdrevning jämfört mot 40. Eller? :?



Roos skrev:ja med den drevningen kan det ju bli lite hursomhelst, :?

Men du har ju: (16mm) trimförgasare och passande insug till det. Orginal ligger på runt 10mm och 8.5mm.
Cylindern är på 60cc samt portad och det är den mer "fartvänliga" cylindern.
Du har den dubbla reedventilen.
Med optimal drevning så kommer du att komma upp i en högre hastighet än svindlande 55 iaf 8) :wink:
Sen så har K50 en underlig förmåga att nästan låta som original även när de är trimmade :D :wink:

Folk brukar sätta på ett Typhoon topplock för att öka kompressionen, har dock ingen aning om det ger någon märkbar effekt. Någon som vet? :)

Sen så måsta jag säga att det ger respekt att ha och meka med moppen på rummet :wink:
Mjo, men ett rör kan vara bra att ha.....
Om jag inte minns helt fel så har jag ett typhoontopplock liggandes, men de sätts nog inte på om de inte är nödvändigt :P

Haha, jag kan inte meka någon annan stans :O


Tack för alla kommentarer och tips o råd och dylikt! 10 sidor på 2-3 dagar :shock:

Kan förövrigt säga att framgaffeln + hjulet är borttaget nu....

Nu ska det kollas på Hockey! Kämpa Hååååveeee! 8)
Syns om några timmar/periodpauserna ;D <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här är det: :wink:

Större drev fram = Högre toppfart men svagare.
Mindre drev fram = Lågre toppfart men starkare.

Större drev bak = Lägre toppfart men starkare.
Mindre drev bak = Högre toppfart men svagare.

Så en "nerdrevning" bak ökar faktiskt toppfarten 8) <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Så här är det: :wink:

Större drev fram = Högre toppfart men svagare.
Mindre drev fram = Lågre toppfart men starkare.

Större drev bak = Lägre toppfart men starkare.
Mindre drev bak = Högre toppfart men svagare.

Så en "nerdrevning" bak ökar faktiskt toppfarten 8)
Större drev ifram....
Mindre drev ibak... <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det innebär ju att dom drevat för högre toppfart men svagare kraft :wink:

Det bästa är att hitta ett mellanting :) <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte länka till lite fakta om just Suzuki k50 och hoppas att intresset finns :)

http://mo-ped.se/tv/test76.htm Du får scrolla ner en liten bit och sedan så Står det om en viss M-modell och artikeln är från 1976. (Det är den modellen du har PipaZ) :wink:

http://www.suzuki2-takt.se/suzuki-2-taktsmotorcyklar/historik/suzuki-mopedens-historia-i-sverige/ K50´n från början till slut :) <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Tänkte länka till lite fakta om just Suzuki k50 och hoppas att intresset finns :)

http://mo-ped.se/tv/test76.htm Du får scrolla ner en liten bit och sedan så Står det om en viss M-modell och artikeln är från 1976. (Det är den modellen du har PipaZ) :wink:

http://www.suzuki2-takt.se/suzuki-2-taktsmotorcyklar/historik/suzuki-mopedens-historia-i-sverige/ K50´n från början till slut :)
Alltid kul med lite fakta!
Såg att det var med en casal på sidan du länkade, kanske har fått tag i en sådan med 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3568
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PipaZ skrev:Större drev ifram....
Mindre drev ibak...
Lathund
http://medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/drevtr.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tacktack, "Lathundar" brukar ofta vara välbehövliga när det gäller drevning :wink:

Varifrån då? :D <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
PipaZ skrev:Större drev ifram....
Mindre drev ibak...
Lathund
http://medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/drevtr.htm
Tackar! :)

Ot: Är det DU som byggt den dära kortade 240 traktorn :O
En traktorpolare i Töreboda som hade den för ett tag sedan!
Riktigt läcker 8)
Och den där 745an har väl varit med i Bilsport? Hur orkade du laga den SÅ mycket O.O <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har Teknikens Värld från 1975 där dom har ett Stort Moppetest "De tuffaste mopparna", Suzuki är billigast, men vann testet :) Och det var vanliga ungdomar som körde och gav betyg. <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Jag har Teknikens Värld från 1975 där dom har ett Stort Moppetest "De tuffaste mopparna", Suzuki är billigast, men vann testet :) Och det var vanliga ungdomar som körde och gav betyg.
Har du en Scanner kan du gärna få scanna in det repotaget staff_italiamac_fastidioso.gif

Jag begrep inte riktigt den där lathunden :oops: :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en scanner nånstans, men den har varit undanstoppad i många år och nu har jag ingen dator att koppla in den på (paralellportsscanner).

Är iaf dessa moppar med, Suzuki o Zundapp fick delad första plats, sen i fallande ordning som följer: Suzuki K50, Zundapp KS50, GIlera, Puch M50 Racing, Yamaha FS1, Rex COmet, Kreidler FLorett, Mustang, Monark E-Type <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar