Sida 2 av 3

Postat: 08 maj 2012, 18:20
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:
zappafan skrev:
mbc skrev:Var köper man förstärkta kopplingar?

http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4 kanske har... 8)
Om man inte kör hela det kittet? Andra fjädrar? Lameller?

/M
Går icke om du ska ha en Athena 80 på,för mycket vrid.
Det finns nog ingen genväg där :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2012, 19:11
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blästra "plåtarna" & dit med hårdare fjädrar... :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2012, 19:26
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hårdare fjädrar gör mest att det blir trögt i handtaget.
Det enda som gäller är mer yta som överför kraften, och då blir det 4 lamells koppling, eller nån annan lösning.

Min 50cc EKF kör jag med nya lameller och nytillverkade plåtar som har blästrats, sen blästrar jag även korgen och tryckplattan.
Den orkar faktiskt hålla i, men skulle den börja tröttna så åker min sista 4 lamellare på den.

Kopplings centrumet går att göra enkelt själv.
Svarva ur ett centrum så att det går att få igenom en 17:s hylsa, sen är det bara att svetsa det på ett annat centrum och slipa till splinesen.
Då utnyttjar man gängen på det ursvarvade till att få fast kopplings avdragaren sen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2012, 20:36
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker väl inte att det går så tungt med hårdare fjädrarBild (har stuvstas fjädrar..) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2012, 21:40
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jag tycker väl inte att det går så tungt med hårdare fjädrarBild (har stuvstas fjädrar..)
Jag kör på originalfjädrar med brickor under!

Dock den senaste tiden har jag fått använda en extra stållamell för att öka trycket. Lamellerna har blivit lite smalare på dom senaste 2-3 åren. :roll:

Har även blästrat och "slitzat" ytan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 05:21
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då jag inte har en EKF eller Athena 80 så var det dom andra tipsen som var intressanta. Ska provköra min portade 5,5 med mikuni i dagarna och kopplingen är den jag är orolig för.


För att summera EKF frågorna så räcker det att ha en stake och motorblock från en EKF och resten från en vanlig 3-4 vxl. Det man kanske går miste om är då legeringen(?).

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 10:04
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:
För att summera EKF frågorna så räcker det att ha en stake och motorblock från en EKF och resten från en vanlig 3-4 vxl. Det man kanske går miste om är då legeringen(?).

/Magnus
Det är inte vevstaken som ger slaglängden. Den är vevpartiet som ger slaglängden. Vevtappen är 1mm längre ut ifrån centrum.

En annan sak ingen har nämnt, EKF har 14mm kolvbult original också! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 18:23
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag sålde iväg en Athena cylinder för några år sedan som hade 42 i slag och tillhörande kolv 12mm kolvbult , men frågan är om en sk top racing vev klarar det i längden ?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 20:56
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Jag sålde iväg en Athena cylinder för några år sedan som hade 42 i slag och tillhörande kolv 12mm kolvbult , men frågan är om en sk top racing vev klarar det i längden ??
låter som en cylinder som passar bättre på en gilera.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 21:01
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic (sorry) Bultdelning på Gilera, ngn som vet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 22:21
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kommer inte ihåg mm i huvbet, men samma som stora sachs. EKF m.fl.
gilera trimmare brukar ibland plana av höjden på sachs-athena cylindrar och använda dom på gilera. Mofa-motorerna, sachs 506 m.fl. har 12 mm kolvbult.
kan mäta i morgon om ingen annan vet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 maj 2012, 05:55
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:offtopic (sorry) Bultdelning på Gilera, ngn som vet?
Ska titta på "gileraprojekthyllan" i eftermiddag, där ligger några motorer och cylindrar
Har för mig att en YZ80 cylle glappar i hålet ... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 maj 2012, 17:46
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gilerahyllan inspekterad
(mätt med tumstock)
Diagonalt c-c 79mm
mellan hålen (i fyrkant) 56mm
Hålet i motorn 61,5mm
Cylinderhöjd 68,5
Tyvärr har jag ingen kolv att mäta kolvhöjd på

Nån som kan mäta en athena 80 till sachs och jämföra med? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 maj 2012, 18:05
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Braxen!

Råkade köpa på mig en Gilera solfjädertopp.
(Tänkte slöjda dit den på Z-typen, får se om det går.. :wink: ) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 maj 2012, 07:44
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Den satt inte i någon svensksåld moped, den satt bl a i Hercules mopparna.Dom EKF motorerna som finns här i Sverige är importerade. Den har annan slaglängd än vanliga sachs motorer, 4vxl samt att dom sväljer 80cc cylindrar utan att bearbetning av vevhus, legeringen är tydligen inte samma som i vanliga sachs motorer heller. Här har du en till salu på tyska Ebay.
http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4-EKF-Motor-Supra-4-Lastboy-K50-50-GP-KTM-/251053693566?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a73f75a7e
Vad hamnar motorn på ?
gissar själv 390 euro <!-- </EdIndex> --></div>