EKF motorn?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mr F

EKF motorn?

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka modeller satt EKF motorn monterad? Född 1970 o har aldrig sett eller hört en sådan motor😳 <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den satt inte i någon svensksåld moped, den satt bl a i Hercules mopparna.Dom EKF motorerna som finns här i Sverige är importerade. Den har annan slaglängd än vanliga sachs motorer, 4vxl samt att dom sväljer 80cc cylindrar utan att bearbetning av vevhus, legeringen är tydligen inte samma som i vanliga sachs motorer heller. Här har du en till salu på tyska Ebay.
http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4-EKF-Motor-Supra-4-Lastboy-K50-50-GP-KTM-/251053693566?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a73f75a7e <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Dom EKF motorerna som finns här i Sverige är importerade.
Här har du en till salu på tyska Ebay.
http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4-EKF-Motor-Supra-4-Lastboy-K50-50-GP-KTM-/251053693566?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a73f75a7e
Ska bli kul att se vem av oss som köper den
För den hamnar garanterat i sverge :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
barr3

Inlägg av barr3 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad brukar frakt och allt gå på från Tyskland? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror på säljaren , ibland bara 250 kr ibland 400 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Braxmatte skrev:
flora skrev:Dom EKF motorerna som finns här i Sverige är importerade.
Här har du en till salu på tyska Ebay.
http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4-EKF-Motor-Supra-4-Lastboy-K50-50-GP-KTM-/251053693566?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a73f75a7e
Ska bli kul att se vem av oss som köper den
För den hamnar garanterat i sverge :wink:
Inte du i alla fall, du kör ju bara "svenska" motorer.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe ... undrar hur många motorer det har tagits in dom senaste 5-6 åren ... brukar väl hamna runt 380-450 Euro <!-- </EdIndex> --></div>
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En följdfråga på EKF. Är dom så mycket bättre än dom vanliga svenska 3. - växlade?
Kraftigare låda? Ramlager? Koppling? Byter man bara för att få ut mer effekt?

Om man jämför en vanlig 3 vxl mot EKF, hur mycket krämar man ur dom med bearbetade prylar,typ portning och klok fugge?

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En EKF med en Athena 80 rakt ur kartong, Mikuni 24, en Zündapp/Portugal pipa så kan man räkna med ca 11 HK oportat.
För mig räckte det till 124 blås på Topspeeden med motorn avslagen över mål (dödmans greppet glappade).

Min 50cc EKF som troligtvis har nån utländsk trimcylinder, är helt underbar att köra, ser väldigt diskret ut, har bra register och toppar över 90.

Innehållet i maskin är samma som i 3-4 pet, så en förstärkt koppling är att rekomendera om det ska vässas.
Jag har tillverkat och sålt ca 25 kopplingar med 4 lameller, men den tillverkningen är nerlagd nu.
Den längre slaglängden ger ju lite mer volym fast det är samma borr som en vanlig Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

lillen 761 skrev:En följdfråga på EKF. Är dom så mycket bättre än dom vanliga svenska 3. - växlade?

Om man jämför en vanlig 3 vxl mot EKF, hur mycket krämar man ur dom med bearbetade prylar,typ portning och klok fugge?

/Magnus
Som sura säger. Det är exakt samma prylar som i en svensk 3-4vxl sachs. Förutom att veven har 44mm slaglängd istället för 42mm.

Samma ramlager, L17, samma koppling (så 4-lamell är ett måste för athena 80!!) och samma låda.

Det intressanta med EKF är bara blocken egentligen, då den sväljer t.ex Athena 80 utan modifikation.

Min Sachs EKF med Athena 80, 21mm Dellorto, jamarcolpipa med 32mm krök och Ducatisystem, gör idag med drevning 12/32 (F50GLX) 96,7km/h. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sura: du råkar inte ha ett förlängt nav/splineshylsa, eller vad det kallas, till en sån koppling? jag har en förlängd korg jag hittade på en marknad för ett par år sen. jag hade räknat med att få göra en själv men om du har nån kvar kan du ju få en slant för den.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
mbc

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var köper man förstärkta kopplingar? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

mbc skrev:Var köper man förstärkta kopplingar?

http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4 kanske har... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

lillen 761 skrev:En följdfråga på EKF. Är dom så mycket bättre än dom vanliga svenska 3. - växlade?

/Magnus
Skillnaden är grym ... jag åkte med min 600 på en moppe runda , sen körde jag hem min EKF/Athena skillnaden är brutal och bör upplevas <!-- </EdIndex> --></div>
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

zappafan skrev:
mbc skrev:Var köper man förstärkta kopplingar?

http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4 kanske har... 8)
Om man inte kör hela det kittet? Andra fjädrar? Lameller?

/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Skriv svar