Sida 2 av 5
Postat: 27 jan 2013, 11:10
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja. de fläktkylda zündappmotorerna är inte så vackra, håller med.
Kanske byter till vanlig päroncylle på resans gång, vi får se.
Har i alla fall fått på vajrarna och ska skifta kedjan, den blev lite för spänd och går inte att slacka. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jan 2013, 19:48
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu står hon här, min "lilla röda" och är nästan färdig.
Vajrar klara, förgasaren (uppborrad av Jerka 59 här på forumet, tackar!)
Bensinkranen kollad, bromsar och kedja inställda.
Kickgummi påsatt.
Dekaler väntar jag med, tills jag vet allt fungerar.
Snart dags för provstart.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 14:47
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kunde inte hålla mig, det vackra vädret med SOL fick mig att provstarta och åka lite.
Startade på andra kicken och gick hyfsat om inte hundra.
Tyvärr fick jag bara in tvåans växel, hur jag än grejade med spänningen av växelwiren, verkar som det måste vara större spel i handtaget kom aldrig i läge för ettans växel.
Någon som har något tips?
Här en något skakig video tagen med mobilen.
View My Video <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 17:25
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fundera på att ett treväxlat växelhandtag kanske ger det extra spelet, så att jag får in ettans växel. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 17:30
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där ser det ut hos oss i april-maj, fast med Crescent på gården förstås

Den lät riktigt bra Dappemotorn.
Har du justerat med vxlwiren efter konsten alla regler? Kanske du har för kort wire eller måste korta ytterhöljet lite? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 17:55
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns mer som vridningen i handtaget inte räcker till för att dra fram till ettans växel.
Och spänner jag för mycket, går inte tvåans växel i (som alltid ligger i, om man inte har någon växelwire inkopplad, samma idé som tvåväxlade sachsmotorer, har jag för mig)
Men jag ger inte upp, det är är bara att fortsätta trixa.
Och visst kände lite vårlikt, solen värmde, men kallt i skuggan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 18:21
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Fundera på att ett treväxlat växelhandtag kanske ger det extra spelet, så att jag får in ettans växel.
Finns det inte växelsegment med olika slag till Maguras nyare växelhandtag ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 18:44
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju två ingångar på de nyare, kanhända att de ger olika slag.
Ska prova med ett sådant, ropade in ett på Tradera nyss, så får vi se hur det går. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 19:13
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menade att till de nyare Magurahandtagen så kan man byte själva växelsegmentet, tror det finns sådana med olika "steg" mellan växlarna
http://www.mopedparts.de/product_info.php/info/p3704_Schaltsegment-682-1-22-1.html <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 20:22
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset, det där får jag kolla upp! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 20:54
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Det finns ju två ingångar på de nyare, kanhända att de ger olika slag.
Ska prova med ett sådant, ropade in ett på Tradera nyss, så får vi se hur det går.
Ändrar väl bara "dragriktningen" på wiren om man byter ingång på
handtaget, slaglängden är den samma <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 feb 2013, 21:35
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, det stämmer... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 feb 2013, 13:06
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:BjörnK skrev:Det finns ju två ingångar på de nyare, kanhända att de ger olika slag.
Ska prova med ett sådant, ropade in ett på Tradera nyss, så får vi se hur det går.
Ändrar väl bara "dragriktningen" på wiren om man byter ingång på
handtaget, slaglängden är den samma
Bero väl på om det är olika avstånd mellan 1:a & 2:ans läge. Kan det inte bli tvärs om då man byter läge på vajern...

Så 2.ans läge kommer där 1.an var...om ni förstår hur jag fundrar..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 feb 2013, 17:23
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provade med ett gammalt växelhandtag som satt ursprungligen på Combinetten, då jag köpte den.
Det borde ju fungera, tyckte jag.
Och "vridlängden" verkade ok, men det j-a handtaget gick inte att få fast på styret, bara snurrade hur hårt jag än drog åt.
Typiskt, skiljer tydligen någon tiondels mm på styrens diameter. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 feb 2013, 17:42
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är väl bara någon före dig som har dragit åt för hårt.
Kan du inte såga upp skåran i handtaget med ett bågfilsblad så att det biter igen

<!-- </EdIndex> --></div>