Min röda Mamba - lite uppdateringar -

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK

Min röda Mamba - lite uppdateringar -

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under den här rubriken kommer jag att samla lite ditt och datt om ett projekt, som jag ser som mitt vinterprojekt.

Jag har en komplett Mamba i delar, som jag tänkte göra i ordning.
Och tanken är den att på denna montera en tvåväxlad (hand) zündappmotor.

Gissar att det är inget som väcker hurra-rop direkt, men saken är den att jag ropade in en sådan motor på ebay för en tid sedan. Och till ett helt ok pris.
Var helt komplett, med 2,6 hästars fläktkylt.
Och en av de mest välhållna motorer jag köpt hittills.
Förvånansvärt lite smuts, inga glapp, tändning med, banankick i ok skick, ok koppling alla kåpor hela, bra drev etc etc.
Och mycket lite skit i hörnen, krävdes bara en liten putsomgång.
Till och med gummitätningen på tändhatten var med och dessutom hel.
Kompletterade tändningen med en bakljusspole, denna saknas ju nästan alltid på tyska motorer.

Bild

Bild

Mamban ska få ny färg, vilken har jag inte bestämt ännu.

Och den här gången hade jag inte tänkt att lackera själv, utan lämna bort till en kille som gör sådant lite vid sidan av.
Mina egna lackeringar har haft en del övrigt att önska, och jag har inget bra ställa att lackera. <!-- </EdIndex> --></div>
Senast redigerad av BjörnK den 15 nov 2014, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
fredric_brodin

Inlägg av fredric_brodin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kommer nog att bli bra detta :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får väl säga som dom sa till mig när jag hade en tvåväxlad; att det är bara att flytta över julgranen (typ) från en treväxlad ifall man vill ha en växel till.

Själv så fick jag fatt på en treväxlad hand för ett tag sen men har inte provkört ännu. :) <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ju lite delar från en treväxlad liggande i hyllorna, med såväl drevaxel och julgran, så kanske jag ska testa den operationen, vi får se. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår kväll fick jag ett mms och ett glädjande besked om att Mamban var färdiglackad.
Färgen, som jag nämnt tidigare i en annan tråd, Yamaha Chappy-röd.
Ska hämta den idag, och sen får vi se om jag kan smita från tomten ett tag, och börja ihopmonteringen.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Tomteröd och fin :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt vacker, röd det är min älsklingsfärg dä se :D
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, rött är inte dumt, det är lite "drag" i den färgen <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annandag jul och lite tid över efter kalas med släkten julafton och juldag.
Snön som färgat norra Småland vit, håller på att regna bort.

Att dyka ner i källaren kändes som ett mycket bra alternativ.
Dags att börja sätta ihop Mamban.

Ett gammal täcke är perfekt att lägga ut på betonggolvet för att förhindra skav på lacken.

Stöd, baksving och bakskärm sattes på.
Bild

Stötdämpare, pakethållare och kedjeskydd på.
Bild

Framgaffeln, från en Mustang Cobra, fick rensas invändigt från en massa blästersand innan montering (puh!)
Bild

Och slutligen framskärmen.
Bild

Ursäktar dåliga bilder, är inte van vid min mobilkamera och färgen stämmer inte riktigt med verkligheten, den röda färgen är mycket vassare röd.
Hjulen ligger i pipelinen, och då får jag se hur de ser ut på plats. Kanske jag skiftar stötdämpare till ett par nosdämapre av den tidigaste modellen, om det fungerar med balansen mellan fram och bakhjul. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har jag nästan klarat av en etapp till dvs har fått på hjulen och provmonterat den nyklädda sadeln.
Tyvärr är framgaffeln lite knepig och jag har nog monterat lite fel, så jag får plocka isär allt ihop igen.

Bild

Framskärmen sitter inte helt snyggt heller, men det blir så när man har en Cobra-gaffel.
Inte så mycket att göra åt det just nu.
Har också varit och hämtat en helsvetsad ljuddämpare anpassad för fläktkyld motor.
Funderar fortfarande över om jag byta stötdämpare till ett par cm kortare.
Det beror på hur körställningen blir, och det får jag se när styret är på. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog en bild med en den vanliga kameran, för att se om färgen blir bättre, men det vete tusan!
Röda färger är knepiga att få rätt, jag får väl plocka ut den i en snödriva framöver, så får vi se om dagsljuset hjälper färgåtergivningen.
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har jag äntligen, efter ett antal försök, fått framgaffeln att fungera och att få framhjulet att rulla som det ska.
Tog också och satte på motorn på sin plats.
Om jag ska ha fläktkylning eller inte, det får jag se.
Men jag har lärt mig uppskatta fläktkylningens plus-sidor dvs att ha en cylinder som inte blir för varm.
Kedjeskyddet som är gjort för den kantiga motorn, fick jag anpassa så gott det gick och fick fila bort lite grann på kickkåpan också, för att inte kedjeskyddet skulle ta i.
Bild

Kollade gnistan också, och den ser bra ut.
En bit har jag kommit, men det återstår en hel del. Eldragning, ljuddämpare, alla wires mm mm.
Förgasaren är lämnad för uppborrning till c:a 13 mm (istället för 9,5 mm) <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite har jag gjort sedan sist.
Avgassystemet är nu på. Detta är en liten specialare, just anpassad för den fläktkylda motorn, där avgasstosen är snett vinklad.
Krävdes lite justeringar vid det bakre ljuddämparfästet, några brickor plus lite annat.
Bild

Den mesta eldragningen är klar, samt lite provisoriskt ordnat med några vajrar.
Tyvärr blir det brickor som distanser för både framhjulet och framlyktan. Hittade inga distanser som passade.
Jag fick tag i en Huret mätarwire som var 600 mm lång, som var den kortaste jag hittade. Drivningen sitter i framhjulethjulet (ej originalnav) och längden upp till den hastighetsmätaren i lykthuset är inte så lång.
Ska fixa en fästögla vid skärmen, så blir det nog bra.
bengtssonn96

Inlägg av bengtssonn96 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser bra ut! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nice jobbat....rött e söött + snyggt...***ler***.. :)

PS fläktkyld motor passar ej på en Mamb.... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar