Vad har ni för värme i era garage?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har delat av garaget,en del mekhörna som är isolerad uppvärmd med ett konvektorelement som håller ca 7-8grader när man inte är där.
Tar ca en halvtimma att få upp i dräglig temperatur när man blir meksugen.Andra delen var tänkt för bil,men blev moppeförvaring.
Bilar alltid ute,det gäller att prioritera :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min 110 kvadrat stora maskinhall saknar värme så det blir inte mycket jobbat på mopparna under vintern...Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En ylletröja, den är bra för den värmer och suger upp olja =D

Om det skulle bli för jävla kallt, asar jag in moppen jag vill pilla på! <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur funkar det med luftvärmepump i garage?
Funderar på att sätta in en men funderar på om det är för tuff miljö för innedelen!? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HSE skrev:Min 110 kvadrat stora maskinhall saknar värme så det blir inte mycket jobbat på mopparna under vintern...Mvh HSE.
Åkarbrasa? :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

P-plats.se skrev:Hur funkar det med luftvärmepump i garage?
Funderar på att sätta in en men funderar på om det är för tuff miljö för innedelen!?
En jobbarkompis hade det, men det var för dammig miljö för den.
Det beror väl lite på vad man gör i garaget, slipar man mycket så det blir mycket damm är det inte så bra antar jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har mekat både ute o inne på vintern, o ibland har de kvittat, för de går inte med stelfrusna händer....jag överväger seriöst en dieselkanon, o sen bygga något så avgaserna kommer ut....kompisen köpt en till sitt dubbelgarage, o hängde upp presseningar framför portarna, o sen jävlar vare värme! t-shirt va o rekommendera!:) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->även mina garage vänner funderar på köpa en diesel kanon. behöver ju inte gå hela tiden, utan bara få upp värme, sen stänga av tills man känner att det vore gött igen.

förövrigt har mitt garage genomgått ett super väl behövt tak byte, med tak stommar som va halv upp ruttnade och en ytter vägg som någon gång på 90 talet blev flyttad 20 cm för bonden plöjde liiite lite för nära. nu är det åtgärdat, och garaget är super isolerad med ny isolering och även påkostade nya lysrörs armaturer. synd bara att porten låter lite för mycket slinka ut när värmen väl kommit igång av byggfläkten.. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En polare fick tag i en 24v. dieselvärmare från försvaret i nyskick.
Han byggde en låda o hade den utomhus och en luftslang genom
väggen...värmde fort upp garaget då han skulle skruva.
En dieselvärmare från en bil borde fungera också om inte
garaget är allt för stort. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min polares pappa har en sån diselkanon från försvaret (modell släpvagn)
Den står utanför med ett kraftigt väv rör in till garaget.
Hängde mycket i hans garage under vintern som 15åring

Men om jag skulle installera värme källa i garaget skulle jag köpt en gammalvedspis typ husqvarna
Såna kan man hitta för 200-1000kr och sen några ventilationstrummor som skorsten (de håller i 3-4år om man eldar varje dag.)

Så har man en billig och enkel lösning som inte kostar många ören att hålla i gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

reggaefisken skrev: Men om jag skulle installera värme källa i garaget skulle jag köpt en gammalvedspis typ husqvarna
Såna kan man hitta för 200-1000kr och sen några ventilationstrummor som skorsten (de håller i 3-4år om man eldar varje dag.)

Så har man en billig och enkel lösning som inte kostar många ören att hålla i gång.

precis sån har min polare i sitt garage. dom har inte betalat en krona för allt. rör och spisen skänktes via lokal annons.

hur fungerar ni tror ni med en gammal ebersprecher? eftersom vi håller på med mycket bubbla, så blir det mycket sånt över som bara ligger. enklare att ha koll på den om den är i ett öppet utrymme <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

P-plats.se skrev:Hur funkar det med luftvärmepump i garage?
Funderar på att sätta in en men funderar på om det är för tuff miljö för innedelen!?
Eftersom tryckluftslangen hänger alldeles bredvid, så är det snabbt att ta bort filtren och blåsa ur dom utanför dörren.
Dessutom om man ser vad det fins för particklar i luften innomhus . Kläder, kattor, hundar, fåglar och dessutom kanske en och annan fläskskiva, alltså stekos. :wink: Jag tror att den har bättre miljö i garaget. Hur många timmar är man där och ställer till i luften. (Allt för några) Om man jämför inne i bostaden, där man kanske är flera som rör upp damm. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gammalt stort garage som finns en bit från fjällstugan.
(ägaren drev bilverkstad medans han levde)
Ett oljefat som halva ena gaveln var öppnad var liggandes
på ben. sen ett rökrör upp mot taket som böjdes neråt igen och
gick mot golvnivå sen uppåt igen och genom taket.
Han elda allt från ved till spillolja i denna "Kaminen" :D <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla klippet sen finns mer länkar se på då det är slut...
Enkelt kan man göra en kamin av en gammal
Gasoltub...typ p11 o större...finns många smarta modeller.
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XhzMOr4MqSU"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XhzMOr4MqSU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur är det med luft flödet? lång brinn tid är det mot vedkaminer? kostar väl ungefär lika mycket i matrial som hitta en gjutjärn och betala pris för den <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar