Crescent E-type MCB 1293
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är rätt så nöjd själv med denna. Nu har jag bockat till ett avgasrör, 28mm. frågan är nu, åker 60cc på med polerad bing 17, nytt munstycke och "trimmad" luftburk. Eller en trimmad F50 cylinder med 16mm mikuni ?.
Hela mopeden är ju endå inte riktigt orginal, då jag monterat polerad f50 gaffelkrona och övre gaffelben, nedre gaffelben är E-type orginal. Ett eget bygge, var lite pyssel att få ihop allt men det gick fint
. Synd bara att gaffelbenen inte är så blanka, dom har ju gummi damasker över sig original, provade polera men det blev inte mycket bättre. Är dom inte kromade? eller behandlad på något sätt. tänkte om dom börjar rosta, oxidera? vet inte riktigt vad för matrial det är.
Nåväl, nu väntar jag bara på färgen som motorn ska målas i, sen blir det mer montering och bilder
. hade villja få den klar innan augusti då jag tänkt vara med på en utställning. <!-- </EdIndex> --></div>
Hela mopeden är ju endå inte riktigt orginal, då jag monterat polerad f50 gaffelkrona och övre gaffelben, nedre gaffelben är E-type orginal. Ett eget bygge, var lite pyssel att få ihop allt men det gick fint

Nåväl, nu väntar jag bara på färgen som motorn ska målas i, sen blir det mer montering och bilder

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blir en jättesnygg e-type det där...saknar min egen nu som säldes p.g.a husflytt...*suckar*
får ta nya tag å jaga ett objekt igen
<!-- </EdIndex> --></div>

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sorry för bilden, lägger ut mer ikväll
. aphäng på E-typen, ja det är de skönaste jag någonsin kört med. den är dock väldigt seg, men det beror nog på att den inte är inkörd ännu, de messta slitdelarna är ju nya. eventuellt en liten finjustering av tändning behövs också. för övrigt går den som en dröm <!-- </EdIndex> --></div>

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

såja här är lite mer bilder. avgasröret är tyvär riktigt skabbigt. går väldigt tyst åtminstonde, så det blir väll å köpa nytt till slutet av månaden när pengarna rullar in. och tack vare drevningen går den riktigt fort
har inte mätt upp hastigheten ännu dock, senare ska även "mätarna" monteras, samt nya dekaler och nya fot gummin.
<!-- </EdIndex> --></div>

såja här är lite mer bilder. avgasröret är tyvär riktigt skabbigt. går väldigt tyst åtminstonde, så det blir väll å köpa nytt till slutet av månaden när pengarna rullar in. och tack vare drevningen går den riktigt fort

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bakljusen är först 2 stycken omgjorda cykellampor, lyser riktigt fint om nätterna
. dom på bakskärmen är bromsljus, köpt från tradera som något custom som tydligen fanns under 60-70talet eller så. är inte säker på om jag ska använda dom hit, verkar kanske bli lite väl mycket lampor.
Luftburken sprayade jag mattsvart så den glömde jag montera inför bilderna, men nu sitter den där. väldigt tajt imellan burken och kåpan, men det funkar om man använder den kortare modellen. för övrigt är cylindern en lätt trimmad F50 cylle, först ipressat ett större rör därefter sitter det en plastdistans/insug från en motorsåg så en "vanlig" bing passar, tar jag bort distansen så passar micuni 10/16mm rakt på.
avgasporten är lite upptagen i både bred och höjd. annars helt orörd.
sadel överdraget är inte OK enligt mig, så jag har ett nytt som bara väntar på en sömmerska som kan sy ihop det
. det kommer få vita kanter, sen ska 2 bättre sadellister tillverkas. som synes sitter det bara en på vänster sida.
Jag får den inte att gå riktigt bra, har justerat på munstycket fram och tillbaka men jag får inte in ett bra läge, antingen så blir den för lågt ställd och den vill bara dö vid gaspådrag, eller så börjar den bluddra. varvar inte ur. jag har också provat ändra nålen men ingen skillnad tack vare det. Vad kan detta bero på ? <!-- </EdIndex> --></div>

Luftburken sprayade jag mattsvart så den glömde jag montera inför bilderna, men nu sitter den där. väldigt tajt imellan burken och kåpan, men det funkar om man använder den kortare modellen. för övrigt är cylindern en lätt trimmad F50 cylle, först ipressat ett större rör därefter sitter det en plastdistans/insug från en motorsåg så en "vanlig" bing passar, tar jag bort distansen så passar micuni 10/16mm rakt på.
avgasporten är lite upptagen i både bred och höjd. annars helt orörd.
sadel överdraget är inte OK enligt mig, så jag har ett nytt som bara väntar på en sömmerska som kan sy ihop det

Jag får den inte att gå riktigt bra, har justerat på munstycket fram och tillbaka men jag får inte in ett bra läge, antingen så blir den för lågt ställd och den vill bara dö vid gaspådrag, eller så börjar den bluddra. varvar inte ur. jag har också provat ändra nålen men ingen skillnad tack vare det. Vad kan detta bero på ? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm munstycket är Nos så de är nog inte fel, smutts är möjligt då jag provat olika förgasare och flotörer och alla är inte helt rena, har iof provat andra munstycken på också. sitter just nu på en 8,5a bing men ska prova med en borrad 12a som jag lägger i ett citronsyra bad och därefter tar med svinto och små borstar.
citronsyran reagerar ganska häftigt med matrialet som förgasarna är gjord av utan att förstöra dom, men gör ordentligt rent in i porerna. efteråt släpper dom av sig en slags grå beläggning som man lätt puttsar av med svinto tex. då är det också lätt att polera om man vill det. vad jag själv märkt så oxiderar dom inte alls efter en sån här behandling.
Får se hur den går när jag byter till 12an, går den inte bättre efter det får jag nog försöka med tändningen, om det skulle vara en möjlig faktor till problemet? <!-- </EdIndex> --></div>
citronsyran reagerar ganska häftigt med matrialet som förgasarna är gjord av utan att förstöra dom, men gör ordentligt rent in i porerna. efteråt släpper dom av sig en slags grå beläggning som man lätt puttsar av med svinto tex. då är det också lätt att polera om man vill det. vad jag själv märkt så oxiderar dom inte alls efter en sån här behandling.
Får se hur den går när jag byter till 12an, går den inte bättre efter det får jag nog försöka med tändningen, om det skulle vara en möjlig faktor till problemet? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har nu vart ut och kört lite med 12an, den går betydligt bättre. höjde nålen till max. sjukt stark trotts drevningen som gör den så snabb. provade i en del branta backar här omkring och det verkar som att inget kan stoppa den
.
kladdet sitter där mest som en säkerhet för att den inte läker, och för skruvarna som går igenom plastdistansen till förgasarn. ska försöka snygga till det sen, men det får duga så länge.
Någon som kan tippsa om en bra tätningsmassa till avgasröret? den är svår att täta, och det jag tätat med innan försvinner efter ett tags körning, och pga läkande avgaser låter det onödigt mycket. det är lite special imellan ljuddämparen och kröken, kröken går inte direkt i ljuddämparen så jag måste använda ett rör som går över flänsen på dämparn till kröken, om ni förstår hur jag menar, och det är här imellan det läker
. <!-- </EdIndex> --></div>

kladdet sitter där mest som en säkerhet för att den inte läker, och för skruvarna som går igenom plastdistansen till förgasarn. ska försöka snygga till det sen, men det får duga så länge.
Någon som kan tippsa om en bra tätningsmassa till avgasröret? den är svår att täta, och det jag tätat med innan försvinner efter ett tags körning, och pga läkande avgaser låter det onödigt mycket. det är lite special imellan ljuddämparen och kröken, kröken går inte direkt i ljuddämparen så jag måste använda ett rör som går över flänsen på dämparn till kröken, om ni förstår hur jag menar, och det är här imellan det läker