Sida 2 av 7

Postat: 09 mar 2013, 11:02
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:Enligt uppgift ska den komma från en 2,7hk motor....
Jag har både 2,5hk å 2,6hk motorer och på 2,5hk ser insuget ut så här:
Bild

På 2,6hk är det dock en helt annan utformning på insuget, betydligt bredare och helt fyrkantigt med större cc mått mellan pinnskruvarna.

Har tyvärr ingen bild å bju på mer än den här på den.

2.6ps:
Bild

Så att en 2,7hk skulle se ut som en 1,7-2,5hk känns väl inte så troligt.


Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 11:11
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Det var denna jag sålde (på Tradera). En piratcylinder med ynkliga överströmmare. Men med bearbetning av dessa och avgasporten kanske det kan bli lite snurr men inte som den är.
Hittade länken med fler bilder. Den hade märkning Vertex.

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6013&highlight=avgasstos&mforum=raketsport

Bild
Tydligen så är kanalerna i denna cylle bearbetade men hur visste han inte... Tydligen en ILO-guru i Holland som haft den... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 11:21
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev: Tydligen en ILO-guru i Holland som haft den...
Självutnämnd eller erkänd?

:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 11:33
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
JRA skrev: Tydligen en ILO-guru i Holland som haft den...
Självutnämnd eller erkänd?

:)

Mvh Patrik
He he.. Vet ej men han hade hållt på med ILO´s i 45 år iaf... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 12:55
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bild på kanalerna dvs alla även avgas och så inifrån loppet. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 13:02
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ta bilder kanske är lite svårt om cylindern finns nere på lontinenten.
fast visst skulle det vara skönt att få se bilder från alla håll innan man skickar iväg 1000 kr. så inte "gurun" har ängnat 45 år åt att förstöra ilomotorer.
men frågan var ju från början om det var en bra affär. och med tanke på att topparna brukar betinga ett rejält pris så är väl priset ganska så rätt. varken uppseendeväckande dyrt eller billigt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 13:12
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är liiiite skeptiskt mot såna här "visa upp stora insuget cylindrar".

Det kan även röra sig om 50-tals cylindrar då strypningen till 0,8 hk fanns på andra ställen än i cylinderns insug.

Kolla t.ex. en 50-tals cylle till en Victoria MS50, ett jättestort rektangulärt insug men pytte, pytte små överströmskanaler och spolportar :shock:

Hur förstora dom? :( <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 13:22
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bett han som ska köpa dom att fråga säljarn om han kan skicka fler foton på undersida och inuti"hålet"... Vi får se om det blir några foton... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 18:42
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilder som för mig inte säger så mkt eftersom jag inte vet hur det bör/ska se ut...
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 20:33
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tittar ned i cylinderloppet på den mittersta bilden är min spontana känsla att portarna ser små ut. Hade jag sett cyllen på en veteranmarknad så hade jag förmodligen uppfattat den som en JLO cylle till FP50 motorn.

Men jag vill poängtera det är min känsla. Sakkunskapen kan påstå något annorlunda.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 22:02
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt ser helt obearbetat ut vad jag kan se. Ser ut som gjutningen i överströmmarna och öppningarna ser små ut precis som 56:an skriver.
Gissar på 1,5 hk med 14 mm fugge. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 22:02
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:När jag tittar ned i cylinderloppet på den mittersta bilden är min spontana känsla att portarna ser små ut. Hade jag sett cyllen på en veteranmarknad så hade jag förmodligen uppfattat den som en JLO cylle till FP50 motorn.

Men jag vill poängtera det är min känsla. Sakkunskapen kan påstå något annorlunda....
Läste nånstans att om fp50 cyl sattes på g50 och med 12mm förgasare blev G50:n både stark och snabb? Är den att jämföra med en sk.1,7hk G50 cylinder kanske? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 22:10
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Guru. :lol: Asgarv. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 22:12
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, säkert är det något ditåt...

En kompis sen femtonårstiden har en trehjulig Monark transportmoped med 3-växlad JLO och FP50 cylinder. Förgasaren är 9 mm original JLO Encarwi.

Motorn känns lite vässad och är rapp på gasen. Mopeden är också stark men dom transportmopederna är lite lägre växlade så det är inget räseråk men jag tycker den går helt okej...

Lätt trimmad är min bedömning och mera kräm än ett kolvjack. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 22:13
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Guru. :lol: Asgarv.
Japp! Så kan det va :) Ska jag försöka avråda polaren att köpa denna då? Han tänkte ha den på sin Monarped... <!-- </EdIndex> --></div>