Sida 2 av 3

Postat: 06 apr 2013, 18:13
av tobban93
Moondrip skrev:
flinta skrev:kan ju även säga att min flinta är bänkad till 5.9 hk på bakhjulet,
o toppar 90.3km/h med 14/34 i drevning men kör just nu med 14/36 o toppar bara 86.6km/h 8)
Ditt inlägg har intresserat mig - Vad är dina hemligheter? Om detta vill förtäljas =)
Får man lov att fråga, vad varvar en sådan tingest? Är det någon risk för vevlagret?

Postat: 06 apr 2013, 19:42
av Conrad Engström
Jag är med lite i den leken. Risk för vevlagret. :roll:

Postat: 06 apr 2013, 19:43
av Conrad Engström
Jag är med lite i den leken. Risk för vevlagret. :roll:

Postat: 06 apr 2013, 21:18
av flinta
tobban93 skrev:
Moondrip skrev:
flinta skrev:kan ju även säga att min flinta är bänkad till 5.9 hk på bakhjulet,
o toppar 90.3km/h med 14/34 i drevning men kör just nu med 14/36 o toppar bara 86.6km/h 8)
Ditt inlägg har intresserat mig - Vad är dina hemligheter? Om detta vill förtäljas =)
Får man lov att fråga, vad varvar en sådan tingest? Är det någon risk för vevlagret?
den varvar straxt över 10000 rpm, vevpartiet är ett nytillverkat från norscand där nållagret är ersatt av en bussning som Conrad har gjort så ja kan köra med 12mm kolvbult o 41mm suzuki-kolv, topplocket har löst förbränningsrum med squish o en klämspalt på ca 0.6-0.7 gjort av Conrad
tiderna i cyllen ligger på 188 på avgas, 131 spol, 170 på insug.

RPM

Postat: 08 apr 2013, 18:37
av Moondrip
Fasen min skriker ju av smärta pga max/övervarv vid 35 - Whats up with this

Postat: 08 apr 2013, 21:52
av erlan
han har nog en växel mer än dig......

erlan

Postat: 08 apr 2013, 23:05
av tobban93
Flinta,,,Vad menar du med löst förbränningsrum? Det låter konstigt,,,

Postat: 09 apr 2013, 00:06
av 56:an
Förr var det vanligt att man skar till passande bitar av kork och limmade dit i vevhusets döda utrymmen.

Jag minns också att det limmades dit kork inuti kolven ovan kolvtappen men den kunde bli ganska varm där så korken blev svart.

Postat: 09 apr 2013, 14:17
av HUSQVARNA SPORT
56:an skrev:Förr var det vanligt att man skar till passande bitar av kork och limmade dit i vevhusets döda utrymmen.

Jag minns också att det limmades dit kork inuti kolven ovan kolvtappen men den kunde bli ganska varm där så korken blev svart.
Har provat med balsaträ i kolven värme nöp hela tiden hopplös att köra men blev vass .

Postat: 09 apr 2013, 15:04
av 56:an
Aha, taskig kolvkylning... Då är det knepet bara att glömma... :(

Postat: 09 apr 2013, 15:47
av flinta
erlan skrev:han har nog en växel mer än dig......

erlan
stämmer bra, ja kör bara med tre-växlat :)

Postat: 09 apr 2013, 16:18
av tobban93
Vore kul att veta vad löst förbränningsrum är, antar att det i alla fall inte ligger och skramlar i cylindern

Postat: 09 apr 2013, 16:53
av fatchance
tobban93 skrev:Vore kul att veta vad löst förbränningsrum är, antar att det i alla fall inte ligger och skramlar i cylindern
Man sätter upp topplocket i svarven och svarvar helt enkelt bort förbränningsrummet.

Sedan svarvar men ett nytt "löst" förbränningsrum utav en alu-bit som passar i "hålet" som blev i topplocket.

Då kan man laborera med squishbredd och volym/komp hur man vill. :wink:

Postat: 09 apr 2013, 17:12
av erlan
det finns väl visat flera gånger här på forumet.

erlan

Postat: 09 apr 2013, 17:47
av tobban93
Jag har aldrig hört talas om det innan, ´har inte varit aktiv här på forumet förrän sista dagarna, men då ska jag kolla upp det .