Då var det återigen dags att titta lite på den gamle motorn.
Och det återstår egentligen bara ett trim-moment nu och det är, som verkade vara en självklarhet för foruminläggare, att fylla igen "död-utrymmen" i vevhuset.
Jag har läst igenom Jim Lundbergs Ice-racer projekt och andra "amatörers" procedurer samt "The Golden Husqvarna trimningsguide" från 1967.
Jag såg att Jim använde sig av aluminium - Fråga: "Duger" det bra med kemisk metall för detta ändamål?
Följdfråga: I och med att trycket blir så mkt högre, påverkar inte detta blandningen av luft och bensinen?
I Husqvarna motorerna fylldes vevhuset ut med balsaträ, dedu! men så klart att det var på fabriken på 50 talet, man gjorde det, det här var bara en erinran om hur olika material man kan använda i en motor, så då måste väl kemisk metal gå bra
Hej. Ska förklara hur jag gjorde för sisådär 43 år sedan.Egentligen inte så avanserat. Jag använde tenn typ tennsoldater (spackeltenn) och gjöt bitarna på plats. Hade förstås vevaxeln borta fixera gjutningen med metallbitar som stämde irundningen för veven. Värmde blocket lite grann. Även de små utrymmen utanför cylinderkjolen fylldes med cylindern som form. Bitarna passade ypperligt ,limmades med tvåkomponentslim. Denna operation höll åtminstonde de två år som ja hade moppen kvar.Hade egentligen inte så mycket trim,men tykte ändå man märkte nån skillnad. Har även gjort denna operation på senar år, dock på en motor som inte kommit i bruk ännu. MVH S ps husqvarna e motor förståss ds
jag fick tipset på 70-talet från äldre kamrater att fylla vevhuset med balsaträ.
på den tiden lagerhöll leksaksaffären balsaträ.
men jag lyckades aldrig begripa var jag skulle få plats med balsaträ i ett sachsvevhus. men på senare år har jag begripit att dom nog var gamla husqvarnatrimmare.
om balsaträt släpper får man väl bara vevhuset fullt med sågspån. släpper kemisk metall eller tenn så blir det nog lite trasigt. däremot skulle jag kunna tänka mig att även gjuta fast en skruv i tennet som går ut genom blocket, och dra åt mutter när tennet stelnat.
erlan skrev:jag fick tipset på 70-talet från äldre kamrater att fylla vevhuset med balsaträ.
på den tiden lagerhöll leksaksaffären balsaträ.
men jag lyckades aldrig begripa var jag skulle få plats med balsaträ i ett sachsvevhus. men på senare år har jag begripit att dom nog var gamla husqvarnatrimmare.
om balsaträt släpper får man väl bara vevhuset fullt med sågspån. släpper kemisk metall eller tenn så blir det nog lite trasigt. däremot skulle jag kunna tänka mig att även gjuta fast en skruv i tennet som går ut genom blocket, och dra åt mutter när tennet stelnat.
erlan
Jag tror heller inte att man ska använda balsa idag, det är nog skillnad att göra det på en fabrik, jag har sett träet in guldpilmotor, så jag vet att det gjordes, jag tror att det sattes fast på något sätt vid tillverkningen, man kunde nog aldrig byta ut det, men detta var ju på forntiden så det måste väl finnas andra tillvägagångssätt nu för tiden.
På den tiden hade man inte så mycke alternativ. Man fick använda det som bjöds, köksspisen att smällta tenn , köksbordet som arbetsbänk (tur att Morsan inte va hemma) men kul va de Det är ju inte så många år sedan man fick tillgång till en tig. Den lilla bilden föreställer den moppen o ja förstås.
För min del så anser jag inte att ev efektvinst motiverar jobbet att fylla ut för att öka vevhuskompet! Finns många andra ställen att lägga jobb på som lönar sig mycket bättre.
Hej igen. Den här åtgärden med utfyllt vevhus var ju för min del en sak för att moppen skulle gå bättre fast otrimmad. Kolv,cylinder (så närpå lite filad avgasport) och förgasare var helt orginal. Hemgjord pipa o ställbart var det ingen som opponerade sig emot, det fick man ha. Blev stoppad ett antal gånger och det konstaterades att den var otrimmad,men den gick bättre än vad stockholmarna gjorde normalt på den tiden, alltså runt 1970. MVH
1273 65a skrev:Hej igen. Den här åtgärden med utfyllt vevhus var ju för min del en sak för att moppen skulle gå bättre fast otrimmad. Kolv,cylinder (så närpå lite filad avgasport) och förgasare var helt orginal. Hemgjord pipa o ställbart var det ingen som opponerade sig emot, det fick man ha. Blev stoppad ett antal gånger och det konstaterades att den var otrimmad,men den gick bättre än vad stockholmarna gjorde normalt på den tiden, alltså runt 1970. MVH
kan ju även säga att min flinta är bänkad till 5.9 hk på bakhjulet,
o toppar 90.3km/h med 14/34 i drevning men kör just nu med 14/36 o toppar bara 86.6km/h
flinta skrev:kan ju även säga att min flinta är bänkad till 5.9 hk på bakhjulet,
o toppar 90.3km/h med 14/34 i drevning men kör just nu med 14/36 o toppar bara 86.6km/h
Ditt inlägg har intresserat mig - Vad är dina hemligheter? Om detta vill förtäljas =)