Äntligen igång med mitt projekt... Nya bilder 30/4 !

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Superfin! Tycker den ser jätteball ut. Helt plötsligt ser den där limpan helt rätt ut. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Ha..Ha ett litet finger men ack så viktigt må jag säga :D

Skönt stuk :wink: trodde man inte innan man såg den i sin helhet men den blir ju frän det är nåt som på minner om en custad alabama men jag vet inte vad kanske bakdel/limpa.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo du doktorn, det är därifrån jag sett dina fina teckningar. Dessutom har jag lärt mig var jag vet inte ligger :mrgreen:

Kul att ni tycker den är fin/rolig. Det är nog bakskärmen som gör likheten med en Alabama (Mexico) utan benskydd och fotplattor (eller vad det nu heter). :lol:

Den hade kanske sett lite fräckare ut om man kapat bakskärmen men jag ville inte det. Nu går det ju att få till ett originalstuk om man vill. Det vill jag ju inte iofs för det var så här min dåvarande Momark såg ut. Fast den var bara klarröd och vit och penselmålad!!! :?

Nu återstår att se hur den renoverade motorn går.... ska bli spännande :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
Nu återstår att se hur den renoverade motorn går.... ska bli spännande :lol:
Kanske blir till å köra Cylinderloppet 1 Maj i Kungälv?

Renoverat motorn själv?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får jag lägga på ett jä..a kol. Med mitt tempo är jag inte säker på att det räcker.

Har köpt ett renoverat block på Tradera men det visade sig att vevaxeln (remsidan) var sned så jag har lämnat vevpartiet tilll en motorrenoverare och bytt ena halvan. Sedan har jag låit borra cylindern till 39mm och monterat en Flintakolv. Kolven är några mm kortare så det blir som en liten jackning. Och så har jag borrat insuget till ca 12 mm. Har borrat upp en Pallas till ca 12 mm också och om det inte funkar så har jag en 12 mm Encarwi att testa med.
Vi får se, som sonen säger när man undrar om någonting.

Ska bli kul iaf.
:lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Då får jag lägga på ett jä..a kol. Med mitt tempo är jag inte säker på att det räcker.

Har köpt ett renoverat block på Tradera men det visade sig att vevaxeln (remsidan) var sned så jag har lämnat vevpartiet tilll en motorrenoverare och bytt ena halvan. Sedan har jag låit borra cylindern till 39mm och monterat en Flintakolv. Kolven är några mm kortare så det blir som en liten jackning. Och så har jag borrat insuget till ca 12 mm. Har borrat upp en Pallas till ca 12 mm också och om det inte funkar så har jag en 12 mm Encarwi att testa med.
Vi får se, som sonen säger när man undrar om någonting.

Ska bli kul iaf.


:lol: :lol: :lol:
Ok. thumb_up

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite mer info.
Remhjul på vevaxeln och kopplingskorgen (också remhjul) är NOS, nya lameller och ny rem naturligtvis. Det är i stort sett bara själva blocket och axlar som ine är bytta. Vevstaken är helt utan glapp.

När jag startar, ska jag starta med Aspen eller med vanlig 95 oktan, självfallet med olja i? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="pangerva"]Ja sakta går det ju men nu börjar jag närma mig våren och fyllning av tanken. Det är lite kvar som fäste för ljuddämparen. Troligen får jag skaffa en krök som går rakt snett under motorn för det ser ut att bli bättre än den som även kröker i sidled. Ljus och elen är också kvar att fixa. Vet heller inte om jag ska ha den framåtgående kicken eller om jag ska rulla igång.
Sedan är det ju handtagen och vajrarna kvar också. Staget till framskärmen kanske jag ska måla i silver.

Den vakne ser ju också att doktorn har haft ett ytterst litet finger med i spelet.

Lite trim är det gjort också. En liten viktkompensering. Min förhoppning är att det åtminstone ska gå mellan 40 och 50 km/h.

I en annan tråd kan vi ju läsa om mopparnas storlek. Fan va liten den blir. Så upplevde jag inte min nästan identiska moppe när tiden begav sig i mitten av 60-talet. Men man sitter "görgött" som vi säger här på framsidan. För övrigt är det kanonväder med sol och 14-15 grader.


Bild

Hehe, nu ser jag doktorns....finger....fyndigt värre och ett bra hjälpmedel.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har idag satt på en vattendekal samt pinstripes på bakskärmen.

Ja ja ja jag vet vad ni tycker om pinstripes i tape :oops:.
Jossan har ju lovat någon att måla stripes med svärdpensel eller vad det heter. Men även om hon ville/kunde hjälpa mig med,
hur fasen skulle jag få upp schabraket till Hörnefors och tillbaka igen. Det blir säkert billigare att köpa en ny moppe i så fall.
Nej det får duga med tapen. Blev riktigt bra t.o.m. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får inte upp nån obligatorisk bild staff_italiamac_fastidioso.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Får inte upp nån obligatorisk bild staff_italiamac_fastidioso.gif
Menar du bild på dekal och stripes så kommer den imorgon hoppas jag. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer ett par bilder till.
Ska föreställa vattendekalen och
KLISTERPINSTRIPES som satts på bakskärmen.
Något så när lika med målade original.
Jag själv tycker att det blev över förväntan :D

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra jonbbat! :clapping: Den ser riktigt fin ut.. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom på att de sista bilderna är tagna i boden.
Djäkla rörigt i boden tycker jag själv :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Alabamamannen
Inlägg: 570
Blev medlem: 05 mar 2009, 00:00
Ort: Boden

Inlägg av Alabamamannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur f-n vet du det???Har du varit in i mitt garage :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar