Äntligen igång med mitt projekt... Nya bilder 30/4 !

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Äntligen igång med mitt projekt... Nya bilder 30/4 !

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägger in några bilder på mitt projekt som man nu måste kunna säga att det har startat. Hur lång tid det kommer att ta framöver vet jag inte men jag har ju sagt tidigare att det inge går så fort och att jag beundrar er som är så snabba och gör så fina renoveringar etc.

Hur som helst så ska det bli (nästan) en sådan jag hade när jag var 15. visserligen penselmålade jag på den tiden. Helröd tank, skärm och mellanplåt och resten vit. Nu är det så att jag fick tag på en NOS tank (med en liten, inte så synlig, buckla) på Tradera (från stensbol tror jag) och då steg ambitionsnivån en del. Har fått till den röda färgen bra tycker jag men den vita är aningen för vit men det får gå bra ändå. Glasuritfärger.
Ska alltså så smått börja montera ihop. Ska ha (som på tiden det begav sig) 15" hjul. Hade späckhuggarsadel då men så hittade jag limpan hos Mopedfantasterna för 495:- märkt med Yamaha där bak, men det var lätt att tvätta bort med lacknafta. Vilken sadel tycker ni förresten att jag ska använda?
Styret ska vara vad vi på den tiden kallade Yankeystyre, något liknande det som "Stockholmarna" har men jag tror lite bredare och lite skarpare i böjarna. Lite svårt att beskriva men det kommer väl fler bilder såsmåningom.

Per i Göteborg

Så här kommer några bilder:



Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer att bli en snygg moppe Per, tycker du ska prova limpan på den kan bli riktigt snyggt, är ju enkelt att montera tillbaka till original om du känner för detta sedan :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser skittufft ut med limpa ju! <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den FS1 limpan var riktigt snygg på, men original är ju kanon också.... Med Yankee-styre monterat så lutar jag nog ända limpan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta limpan , du kanske vet min passion för ombyggnad, ursnyggt slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

hm

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vilken fin lack! helrätt ju, lackar du själv?
vit är ju alltid en knepig färg att lägga men den ser hur bra ut som helst!

hoppas du lägger in fler bilder hej peter <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej jag lackar inte själv.......
....det blir att komma med mössan i hand :oops:
Ibland kan man ju hjälpa till med något annat för att skona plånboken slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vart har du köpt klistermärket som står på sadlen??
Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hos Auto Arkiv i Sunne 0565-13780
De har ingen hemsida så du får ringa. Jättetrevlig dam thankyou_blue som svarade och hade helt klart för sig vad jag menade.
Betalade 120+12 kr i porto sa: 132:- (tycker det var fullt rimligt) thumb_up .
Snabbt och enkelt! :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det var ju rimligt pris.
tackar tackar.. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Hos Auto Arkiv i Sunne 0565-13780
De har ingen hemsida så du får ringa. Jättetrevlig dam thankyou_blue som svarade och hade helt klart för sig vad jag menade.
Betalade 120+12 kr i porto sa: 132:- (tycker det var fullt rimligt) thumb_up .
Snabbt och enkelt! :D :D :D
Nu blir jag förvånad, vad har hänt hos Autoarkiv???? har det bytt ägare?? :?: :?: :?: :?: :?: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det möjligen ha att göra med att jag är från Göteborg :?: :?:
Inte vet jag, men det kan ju vara så mistick_yes.gif

Skämt åsido, det funkade hur bra som helst för mig i alla fall :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Radexi
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jun 2009, 23:00
Ort: Danmark Syd

For og Bag hjul.

Inlägg av Radexi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej .
Hvis det er denne moped du mgl. delar til Union , kan du inte
sætte billed up af begge hjul

:D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten bit till på väg :arrow: :arrow: :arrow:
Vann idag en auktion på en ny kromad framskärm "till maxi eller Piaggio". Tror att den är för 15" hjul så den hoppas jag blir bättre än den vita jag har. :)

Annars passade Yamahadynan perfekt utan att behöva borra några nya hål thumb_up . Passade perfekt mellan stötdämparna och baktill med en liten "platta" som skruvades fast i befintliga hål. De nya stötdämparna var lite grövre i diameter men med lite längre distanser så verkar det bli bra. Har fejkat med ett framhjul bak på bilden. Frågan är om jag ska ha dessa grovmönstrade däcken eller om jag ska ha vanliga :?: :?: :?: Eller kanske ett grovt bak och ett vanligt fram :?: eller ska man kosta på sig ett par nya med vita sidor :?: :hmm:

Hur som helst går det sakta framåt. Hustrun var borta på lödragskvällen slider_cheers.gif så man fick lite tid mistick_yes.gif

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja sakta går det ju men nu börjar jag närma mig våren och fyllning av tanken. Det är lite kvar som fäste för ljuddämparen. Troligen får jag skaffa en krök som går rakt snett under motorn för det ser ut att bli bättre än den som även kröker i sidled. Ljus och elen är också kvar att fixa. Vet heller inte om jag ska ha den framåtgående kicken eller om jag ska rulla igång.
Sedan är det ju handtagen och vajrarna kvar också. Staget till framskärmen kanske jag ska måla i silver.

Den vakne ser ju också att doktorn har haft ett ytterst litet finger med i spelet.

Lite trim är det gjort också. En liten viktkompensering. Min förhoppning är att det åtminstone ska gå mellan 40 och 50 km/h.

I en annan tråd kan vi ju läsa om mopparnas storlek. Fan va liten den blir. Så upplevde jag inte min nästan identiska moppe när tiden begav sig i mitten av 60-talet. Men man sitter "görgött" som vi säger här på framsidan. För övrigt är det kanonväder med sol och 14-15 grader.
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar