Sida 2 av 7

Postat: 02 jun 2013, 13:59
av JRA
Sven skrev:Skoterettens värme problem kan nog vara en av dom mest vanliga problemen på detta forum.Den enklaste lösningen vore nog att parkera skoteretten dom varmaste dagarna och köra med en annan moppe. :)
Ja man har ju läst en hel del om värmeproblem... 10000:- frågan är ju att lista ut vid vilken temp man bör parkera den så? 23 i dag och den går, ca 24-25 igår och den ville inte... Ska göra en tjock bakelit packning 10 mm och fixa tank-avluftningen sen prova när det blir riktigt varmt igen! Ska bli spännande... :bike_pedalare:

Postat: 02 jun 2013, 15:03
av JRA
Provade igen.... %***%&%##%% Grrr! Samma lika visa igen! Bytte t-stift då startade hen igen gick en stund... Har B6HS? i nu Ska byta tiil ett B7 och prova! Stiftet var redigt varmt!

Postat: 03 jun 2013, 08:52
av JRA
Beställt en ny tändspole nu samt skaffat ett B7HS stift... Hoppas det är det felet....
Mitt gamla stift är rätt sotigt pga lite för mkt olja i bensinen: Kan detta spela ngn roll? Ville ha lite fet blandning under inkörningen av ny cyl+kolv.. Motorn borde ju gå fast den får för fet bränsleblandning?

Nästa steg blir Aspen-bensin....

Postat: 04 jun 2013, 17:51
av JRA
Tändspole hemma och en 10mm bakelitdistans finns för montage vid förgasare... I morgon kanske man vet mer om hur det går...

Postat: 12 jun 2013, 17:30
av JRA
Ny konding, ny tändspole och en 10 mm tjock bakelitdistans mellan cylinder och förgasare ditsatt... Nu har den gått i 45 minuter i ganska varm uteluft!
:bananas: It´s alive!
Gör den någon skillnad egentligen på gången med en så tjock distans? Läste någonstans att det kunde göra flintan marginellt starkare? Har inte provat segdragningen nåt speciellt då det är ny cylinder och kolv på...

Postat: 12 jun 2013, 18:23
av 56:an
...........

Postat: 12 jun 2013, 23:59
av erlan
om ngk6 sotar igen är nog inte felet för mjukt stift. jag skulle prova ett ngk5
i det läget.

erlan

Postat: 13 jun 2013, 07:38
av JRA
Gör det någon skillnad egentligen på gången med en så tjock distans? Läste någonstans att det kunde göra flintan marginellt starkare? Har inte provat segdragningen nåt speciellt då det är ny cylinder och kolv på...

Postat: 13 jun 2013, 14:57
av 56:an
............

Postat: 18 jun 2013, 17:29
av JRA
Nu är det dags igen.... %##*"¤%!! Skit-moppe! Gick jättebra i 8-9 km sen... Svagare o svagare.. Sen död... Släpade hem skrotet till farsgubben, orkade inte gå i en mil hem igen! Ledsnat totalt nu! Kollade med ett löst stift=Ingen gnista!!!
Jag har nu fyra mopeder och den enda som fungerar är den risigaste-Monarscooten... Jobbigt nu!

Hur bär man sig åt för att konvertera till utanpå-liggande tändspole o kondensator? Hoppas nån har tips för nu är det nära för skroten för"GamlaBettan"!!!!

Postat: 18 jun 2013, 17:41
av pangerva
JRA skrev:Jag har nu fyra mopeder och den enda som fungerar är den risigaste-Monarscooten...
JLO förstås :D

Postat: 18 jun 2013, 17:45
av JRA
pangerva skrev:
JRA skrev:Jag har nu fyra mopeder och den enda som fungerar är den risigaste-Monarscooten...
JLO förstås :D
Japp! Fast det har flyttat in en katt bland hermelinerna nu... HAr beställt prylar till den nu så vi får väl se... Känns som att man står med en fot i vardera"lägret"nu men än så länge "rockar"ILO´n slider_victory.gif

Postat: 18 jun 2013, 18:34
av pangerva
Kan vi få se en bild på katten då! :lol:

Postat: 19 jun 2013, 07:18
av Cobra5000
JRA skrev:Hur bär man sig åt för att konvertera till utanpå-liggande tändspole o kondensator? Hoppas nån har tips för nu är det nära för skroten för"GamlaBettan"!!!!
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... till-moped

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... nv-autoped

Postat: 19 jun 2013, 10:44
av JRA
Cobra5000 skrev:
JRA skrev:Hur bär man sig åt för att konvertera till utanpå-liggande tändspole o kondensator? Hoppas nån har tips för nu är det nära för skroten för"GamlaBettan"!!!!
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... till-moped

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... nv-autoped
Kan man då använda en ljus/primärspole som matning till en yttre tändspole?
Ska börja med att riva av karossen på skrothögen och kolla hur brytarspetsarna ser ut... Den tvärdog ju inte utan bara blev svagare och svagare innan den dog...