Nya problem....denna gång flintan!*Skoterett*

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Nya problem....denna gång flintan!*Skoterett*

Inlägg av JRA »

Efter 3 mils åkning så började Flintan hacka... för att till slut dö helt! Fick promenera en bit sen starta den igen, gick en kilometer sen dog den igen... Bytte konding i dag men ingen skillnad. Verkar som att när den blir riktigt varm så strejkar den... Tändspolebytedags?
Nån som känner igen symptomen?
Senast redigerad av JRA den 28 jul 2013, 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:09, redigerad totalt 1 gång.
Sven
Inlägg: 174
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Sven »

klasiskt skoterett problem, ånglås det blir för varmt i fögasaren.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

Sven skrev:klasiskt skoterett problem, ånglås det blir för varmt i fögasaren.
Så kan det ju vara förstås... Mer fakta: Körde ju en 3 mil i ca 24-25 grader sen dog den.... Då med sidokåporna på. Efter kondingbyte så fick den stå och gå i en 10 minuter (samma temp ute) med på tomgång ( gasade lite då och då) sen körde jag kanske en kilometer sen började problemen. Denna gång utan sidokåporna, allstå borde det ju ha varit bättre förutsättningar för att undvika värmeproblemen? Men likt förbenat så stannade den... Har ökenfläktsvarianten på min... Man kanske ska prova en tjock bakelitpackning mellan förgasare och cylinder? 1 cm kanske?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

är det inte på dom fläktkylda som det ska sitta en speciell värmeskyddsplåt mellan cylindern och förgasaren? finns den kvar?

aspenbensin har högre kokpunkt än vanlig mackbensin.
tändproblem testas väl enklast genom att direkt koppla in ett teststift när den stannar.

erlan
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

erlan skrev:är det inte på dom fläktkylda som det ska sitta en speciell värmeskyddsplåt mellan cylindern och förgasaren? finns den kvar?

aspenbensin har högre kokpunkt än vanlig mackbensin.
tändproblem testas väl enklast genom att direkt koppla in ett teststift när den stannar.

erlan
Hej! Japp, plåten sitter där! Jag är mer o mer inne på ånglås jag med nu när jag tänker efter! För den tvärdör inte utan den beter sig nästan som vid slut på bensin: Tänder lite och dör, tänder lite mindre och dör för att sen helt dö!
Hur menade du med bensin-typen Erlan?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Är det inte Skoteretten som har en annan luftburk med slanganslutning ut åt sidan (för att få lite kallare insugsluft) ?

Har du provkört utan tanklock ?
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

Cobra5000 skrev:Är det inte Skoteretten som har en annan luftburk med slanganslutning ut åt sidan (för att få lite kallare insugsluft) ?

Har du provkört utan tanklock ?
Stämmer bra det med iluftburken och slangen, den sitter där.
Bra ide! Ska prova utan tanklocket också!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag har en gammal motorsåg jag använder endast att kapa ved med.
eftersom det bara är kapning så är det hårdare körning än sågen är avsedd för. tanken är gjuten i samma stycke som vevhuset.
använder jag vanlig mackbensin börjar den stormkoka i tanken,och naturligtvis stanna med ånglås.
men med aspenbensin går det att köra utan att det blir ånglås eller kokar i tanken.

erlan
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

Nu har jag kört en mil utan tanklock! Och utan att den stannade :)
Så forhoppningsvis satt problemet där....
Vad kan man göra åt tanklocksventilationen då? Nytt tanklock? Borra upp det gamla lilla hålet?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

är det inte kallare hos dig också idag? i så fall var det nog en provkörning utan värde.

erlan
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

erlan skrev:är det inte kallare hos dig också idag? i så fall var det nog en provkörning utan värde.

erlan
Kanske ett par grader kallare idag... Men då får jag ta det som en ren nöjeskörning :lol:
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Sven
Inlägg: 174
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Sven »

Skoterettens värme problem kan nog vara en av dom mest vanliga problemen på detta forum.Den enklaste lösningen vore nog att parkera skoteretten dom varmaste dagarna och köra med en annan moppe. :)
Skriv svar