Sida 2 av 3
Postat: 10 jun 2013, 22:14
av JanneL
Postat: 10 jun 2013, 23:17
av Dan L
Utan tvekan ISOLATOR tändstift , då går det undan !!
se
http://www.ebay.co.uk/itm/Spark-plug-Is ... 4aa6d3565c
fanns på Hobbex 1970

Postat: 11 jun 2013, 00:04
av erlan
jag är ju NGK fantast sedan många år. men poängen med det "breda värmetalet"
är ju att man kan ha ett mjukt/varmt stift som är lättstartat utan att det ger upphov till glödtändningar, smältskador på elektroder, eller andra irriterande fenomen.
men på 70-taled körde jag alltid bosch.
mistänker dock att det kan vara individuellt för olika motorer.
däremot har jag en bestämd åsikt: inga resistorstift eller motståndständhattar på moppar med orginal invändig tändspole.
men tänk om EU kunde standardisera tändstiftsbeteckningar så att alla lika hårda stift hette t.ex. 5.
isället för att standardisera gurkors krökning och jordgubbars rödhet och en massa annat onödigt.
erlan
Postat: 11 jun 2013, 00:52
av 56:an
erlan skrev:däremot har jag en bestämd åsikt: inga resistorstift eller motståndständhattar på moppar med orginal invändig tändspole.
erlan
Nu kommer jag med en liten brasklapp
Vad jag förstår får man skilja lite mellan olika motståndständhattar och avstörningsskydd.
Det finns, eller kanske rättare sagt fanns, motståndständhattar för mopeder med invändig tändspole och Stefa konstruerade en sådan på 60-talet. Den monterades på MCB mopederna från c:a mitten av sextiotalet. Den tändhatten var lite större och plåtkapslad. Kapslingen i sig är en del av avstörningen då störfrekvensen är tänkt att gå direkt till jord genom plåtkapslingen.
Men sedan är den också kombinerad med ett invändigt dämpmotstånd och det speciella med den här tändhatten är att motståndet är trådlindat och just därför kan man erhålla en hög impedans samtidigt som resistansen är förhållandevis låg, c:a 1000 ohm, för att inte skada tändspolen. Konstruktionen tycks påminna lite om en drossel...
Därför kan man inte likställa tändhattar överlag utan måste skilja det som hör till bilar och batteritändning från det som tillhör mopeder och andra småmotorer med svänghjulständmagneter.
Postat: 11 jun 2013, 05:01
av mopedus
Ett sånt satt på min Combinett när jag köpte den.

Postat: 11 jun 2013, 13:46
av 56:an
Ett förtydligande...
Impedans är "resistansen" i en växelströmskrets. *Impedansmätare* finns inte vad jag vet utan motståndet i Ohm räknas ut matematiskt.
Nu är det förvisso inte växelström i tändkabeln men induktion uppstår även av en pulserande likström så det uppnådda resultatet blir ändå detsamma.
Induktor för svagström
Postat: 11 jun 2013, 16:14
av Södåb
Det verkar inte vara "nån" som kör med Bosch

Postat: 11 jun 2013, 16:45
av Micke S
Södåb skrev:
Det verkar inte vara "nån" som kör med Bosch

Champion och NGK har snyggare dekaler så man undviker gärna Bosch fast det är kanonstift

Postat: 11 jun 2013, 17:52
av 56:an
Postat: 11 jun 2013, 19:08
av NV
Jag använder Boschstift i mina mopeder. Kan kanske beror på att jag köpte på mig ett rejält stiftlager med Bosch W175T1 och W225T1. Fungerar utan problem.
När jag körde mc använde jag NGK ibland men de gav upp titt som tätt.
Champion brukar också fungera bra både i moped och mc.
Postat: 11 jun 2013, 20:11
av Johan Lat
Jag brukar använda stift som funkar, fabrikatet spelar mig ingen roll men man har ju en förkärlek till Bosch
Postat: 11 jun 2013, 22:07
av ilo55cc
Kör med Bosch W225T35 i mina Ilo,s, funkar utmärkt.
Hade ett par förpackningar stift till Volvo som låg och skräpade som kom till nytta.
Postat: 11 jun 2013, 23:12
av 56:an
Kanhända.... men utskjutande isolatorfot ner mot kolvtoppen...

Postat: 12 jun 2013, 10:35
av Conrad Engström
Johan Lat skrev:Jag brukar använda stift som funkar, fabrikatet spelar mig ingen roll men man har ju en förkärlek till Bosch
Det är samma här, vad man har i lådorna.

Postat: 12 jun 2013, 13:08
av Raketsport
Fast jag har mest kört på NGK faktiskt, har märkt att de är lite känsliga.