Vilket fabrikat på tändstift tycker ni är bäst ?
Vilket fabrikat på tändstift tycker ni är bäst ?
Ja som frågan är vad kör ni med för märke ?
Jag har haft en förkärlek till Champion men jag vet inte om de är bättre än nåt annat, mer än att de har suttit i alla Husqvarna motorsågar så de bör ju vara utprovat för att hålla.
Nån som prövat olika märken och fått fram nåt resultat ?
Jag har haft en förkärlek till Champion men jag vet inte om de är bättre än nåt annat, mer än att de har suttit i alla Husqvarna motorsågar så de bör ju vara utprovat för att hålla.
Nån som prövat olika märken och fått fram nåt resultat ?
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
de där känner ja igen från fyrhjulingarna på jobbet. körs dem mkt kortkörning o går mkt på kallstarten så e de snart körda o de bara e att byta. då e de inte ngt ja fått för mig bara utan de e fler med samma problem med NGK stiften.pnilz skrev:Bosch till moppen och KLG till motorcyklarna!
NGK tar jag inte ens i med tång tål inget! minsta tillstymmelse till att bli sur = nya stift!
Danne
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Jag upplever dom gamla bosch tändstiften gjorda för tvåtaktare fungerar väldigt bra på dessa !
Körde en monark med 350cc jawa förut och den var väldigt svår att starta och väldigt känslig på flödaren och choke. Bytte NGK stift varje gång jag körde sen fick jag tag i två m190m11s! Efter det inga problem med släckta stift.
Samma sak med min Ski doo olympique med rotax 340 surade lätt nersig bytte till champion inga problem.
Tittar man på fordon som ska ha 18mm stift erbjuder NGK 3 olika värmetal A6 a7 och a8 dessa ska ersätta alla bosh stift mellan m45t1 till m225 t1. Bara det gör mig tveksam!
Danne
Körde en monark med 350cc jawa förut och den var väldigt svår att starta och väldigt känslig på flödaren och choke. Bytte NGK stift varje gång jag körde sen fick jag tag i två m190m11s! Efter det inga problem med släckta stift.
Samma sak med min Ski doo olympique med rotax 340 surade lätt nersig bytte till champion inga problem.
Tittar man på fordon som ska ha 18mm stift erbjuder NGK 3 olika värmetal A6 a7 och a8 dessa ska ersätta alla bosh stift mellan m45t1 till m225 t1. Bara det gör mig tveksam!
Danne
Det där är en erfarenhet som jag känner igen att NGK stiften pajar då är det nya stift som gäller.pnilz skrev:
NGK tar jag inte ens i med tång tål inget! minsta tillstymmelse till att bli sur = nya stift!
Danne
Vill tillägga att det ska sitta i moppen.
Jag ska köpa några olika märken NGK, Champion och Bosch så ska jag testa och se vad jag kommer fram till.
Alla fabrikat har exakt samma egenskaper. I jämförelse med andra fabrikat ger de:
- Effektivare förbränning
- Lägre bensinförbrukning
- Mer effekt
- Längre livslängd på stiften
- Lägre emissioner
- Längre livslängd på motorn
- Lättstartad motor
- Etc.
Själv gick jag klockrent på myten med NGK Copper Electrode för bredare värmetal eller vad det hette 60-talet. Jag är fortfarande lika övertygad om NGK stiftens absoluta överlägsenhet
Det spelar äkert ingen som helst roll vilken av de kända fabrikaten man kör med. En faktor att man inte byter är kanske att man vet hur de olika värmetalen fungerar och man har lärt sig hur stiften kodas. Sedan finns stift som man inte skulle sätta dit ens om det vore gratis. Dit hör t.ex. Biltema Eqym, som förmodligen är precis lika bra som NGK.
- Effektivare förbränning
- Lägre bensinförbrukning
- Mer effekt
- Längre livslängd på stiften
- Lägre emissioner
- Längre livslängd på motorn
- Lättstartad motor
- Etc.

Själv gick jag klockrent på myten med NGK Copper Electrode för bredare värmetal eller vad det hette 60-talet. Jag är fortfarande lika övertygad om NGK stiftens absoluta överlägsenhet

Det spelar äkert ingen som helst roll vilken av de kända fabrikaten man kör med. En faktor att man inte byter är kanske att man vet hur de olika värmetalen fungerar och man har lärt sig hur stiften kodas. Sedan finns stift som man inte skulle sätta dit ens om det vore gratis. Dit hör t.ex. Biltema Eqym, som förmodligen är precis lika bra som NGK.
Det spelar inte så stor roll vad man har för tillverkare på stiftet bara man har rätt stift!
Oftast om man har stift som surar igen lätt vid kallstart så är stiftet (NGK) för kallt ( för högt nummer), jag har också märkt att om man kör med elektronisk tändning så blir motorn kinkigare med värmetalet. Jag körde min JLO med B8HS efter jag trimmade den lite grann och det fungerade skitbra men den var lite svår att starta som kall man fick kicka 6-7 ggr.
Efter att jag slängde i ett B6HS räcker det med 1-2 kick och den går lika bra på fullgas oxo!
Sen är det åxå så att om du har kört på ex. champion L82C så går det inte att översätta det direkt till en annan tillverkares nummer. L82C kan motsvara NGK från B6HS till B9HS beroende på motorkonfiguration så det kan löna sig att pröva ett annat värmetal innan man förkastar en tändstiftstillverkare som dålig/värdelös!
Oftast om man har stift som surar igen lätt vid kallstart så är stiftet (NGK) för kallt ( för högt nummer), jag har också märkt att om man kör med elektronisk tändning så blir motorn kinkigare med värmetalet. Jag körde min JLO med B8HS efter jag trimmade den lite grann och det fungerade skitbra men den var lite svår att starta som kall man fick kicka 6-7 ggr.
Efter att jag slängde i ett B6HS räcker det med 1-2 kick och den går lika bra på fullgas oxo!
Sen är det åxå så att om du har kört på ex. champion L82C så går det inte att översätta det direkt till en annan tillverkares nummer. L82C kan motsvara NGK från B6HS till B9HS beroende på motorkonfiguration så det kan löna sig att pröva ett annat värmetal innan man förkastar en tändstiftstillverkare som dålig/värdelös!