Sida 2 av 2
Postat: 15 jun 2013, 17:31
av erlan
jodå det har jag sett på åtminstone en däckfirma här i stan. men dom använder en s.k. momentstav. ser ut som en smal förlängare, oftat i ett stycke med hylsan. den är speciellt avtämd för att svikta ihop med slående mutterdragare.
finns med olika moment.
erlan
Postat: 15 jun 2013, 18:19
av Hakan
Makita 18v slagskruvdragare med 1/2 hylsfäste alt 3/8 hylsfäste, svänghjulet sitter perfekt.

Postat: 15 jun 2013, 18:30
av 56:an
Det har smygit sig in en mutterdragare så långt tänkte tänkte inte jag

Postat: 15 jun 2013, 19:24
av pnilz
56:an skrev:HSE skrev:Annars kan man mata ned ett snöre i tändstiftshålet och dra med momentnyckel
Aja baja den tror jag mindre på.... Där är jag väldigt försiktig för att inte utsätta vevstake och vevstakslager för höga momentpåkänniningar. Det är i första hand att man riskerar vrida vevhalvorna på vevtappen jag tänker på.
Ski-Doo hade variatorer som var gängade på vevaxeln på 70 talet, och dom hänvisar i sina verktadshandböcker att man ska låsa kolven på sidan närmast variatorn med ett startsnöre. Där handlar det om betydligt högre moment en en svänghjulsmutter på en moped så jag tror man kan göra så utan att få problem. Sen har någon kollat vad det krävs för moment att vrida en vevtapp som sitter pressad i en vevhalva en avsevärd mängd kan man tänka! Krävs nog mer en en 14ns lednyckel iallafall!
Danne
Postat: 15 jun 2013, 19:59
av Coolvette
Micke S skrev:
Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment.
Skulle säga att jag
aldrig sett en däcksfirma som spänt hjulen för hand, alla jag har sett har kört med mutterknackare, både av med bult/mutter och sedan på.
När man sedan behövt lossa bultarna själv så har dom suttit rejält hårt.
På jobbet hade vi för många år sedan en representant från ett företag som sålde nitmuttrar, vi hade sådana i aluminiumprofiler till karuselldörrar.
Deras fasta övertygelse om dom som inte använde momentnyckel för att dra skruvförband var att 90% överspände muttern/skruven "bara för att vara säker"...
Åter till ämnet så har jag alltid spänt bultar "lagom", privat har jag aldrig använt momentnyckel men i jobbet har det varit ett krav i en del fall men det är en annan historia...
Postat: 16 jun 2013, 15:26
av HSE
Mutterdragare fungerar bra till svänghjul på WV boxermotorer. Jag försökte lossa ett sådant på en 1600cc motor nån gång 1973 men centrummuttern satt så in i he...Jag frågade verkmästaren på jobbet, den är dragen med...kgp sade han, antingen tar du ett två meters rör som förlängare eller så tar du det enkla sättet och andvänder mutterdragaren, den knackar loss den. Han hade rätt! (Glömt åtdragninsmomentet nu.)
Postat: 16 jun 2013, 17:47
av bryggaren
1. Med mutterdragaren med känsla.
Eller
2. Med kolvstopp i tändstiftshålet, drar med hylsa/lednyckel med känsla.
Likadant på transsidan, aldrig några problem med vare sig trasiga gängor , lossnade svänghjul/drev eller söndervridna vevpartier.
Postat: 16 jun 2013, 17:56
av bryggaren
HSE skrev:Mutterdragare fungerar bra till svänghjul på WV boxermotorer. Jag försökte lossa ett sådant på en 1600cc motor nån gång 1973 men centrummuttern satt så in i he...Jag frågade verkmästaren på jobbet, den är dragen med...kgp sade han, antingen tar du ett två meters rör som förlängare eller så tar du det enkla sättet och andvänder mutterdragaren, den knackar loss den. Han hade rätt! (Glömt åtdragninsmomentet nu.)
Känner igen det från verkstadsskolan, tror den skulle dras med 30 kpm eller något sådant.
Där var det även Volvo B18 motor och Volvo M40 man skulle tampas med, slipa ventiler o blästra stift i en särskild maskin gjorde man också. Gör man sånt nu för tiden?

Postat: 16 jun 2013, 18:58
av disktant
Coolvette skrev:Micke S skrev:
Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment.
Skulle säga att jag
aldrig sett en däcksfirma som spänt hjulen för hand, alla jag har sett har kört med mutterknackare, både av med bult/mutter och sedan på.
När man sedan behövt lossa bultarna själv så har dom suttit rejält hårt.
På jobbet hade vi för många år sedan en representant från ett företag som sålde nitmuttrar, vi hade sådana i aluminiumprofiler till karuselldörrar.
Deras fasta övertygelse om dom som inte använde momentnyckel för att dra skruvförband var att 90% överspände muttern/skruven "bara för att vara säker"...
Åter till ämnet så har jag alltid spänt bultar "lagom", privat har jag aldrig använt momentnyckel men i jobbet har det varit ett krav i en del fall men det är en annan historia...
Samma här, finns väll ingen som drar för hand ?
En polare fick ett par bultar avdragna, idioterna satte fast bultarna i fälgen med lite fett för att försöka mörka
Blev dyrt för stackarna sedan när däcket lossnade ett par mil senare
Postat: 16 jun 2013, 20:54
av NiklasHögberg
disktant skrev:Coolvette skrev:Micke S skrev:
Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment.
Skulle säga att jag
aldrig sett en däcksfirma som spänt hjulen för hand, alla jag har sett har kört med mutterknackare, både av med bult/mutter och sedan på.
När man sedan behövt lossa bultarna själv så har dom suttit rejält hårt.
På jobbet hade vi för många år sedan en representant från ett företag som sålde nitmuttrar, vi hade sådana i aluminiumprofiler till karuselldörrar.
Deras fasta övertygelse om dom som inte använde momentnyckel för att dra skruvförband var att 90% överspände muttern/skruven "bara för att vara säker"...
Åter till ämnet så har jag alltid spänt bultar "lagom", privat har jag aldrig använt momentnyckel men i jobbet har det varit ett krav i en del fall men det är en annan historia...
Samma här, finns väll ingen som drar för hand ?
En polare fick ett par bultar avdragna, idioterna satte fast bultarna i fälgen med lite fett för att försöka mörka
Blev dyrt för stackarna sedan när däcket lossnade ett par mil senare
då skulle ja nog va ilsken så hade dem som orsakat hjultappet vart i närheten så hade man nog fasen pressat det över huvet på dem så de kan ha hjulet som simring!! sätta fast med fett va de dummaste ja nånsin hört!
Postat: 16 jun 2013, 21:08
av Micke S
disktant skrev:Coolvette skrev:Micke S skrev:
Samma här, finns väll ingen som drar för hand ?
En polare fick ett par bultar avdragna, idioterna satte fast bultarna i fälgen med lite fett för att försöka mörka
Blev dyrt för stackarna sedan när däcket lossnade ett par mil senare
Det jag har sett på de båda verkstäder jag har besökt är att de drar med mutterdragare. Men sedan går de på ett varv manuellt med ett långt skaft. Bultarna sittter sedan så in i he-te efter det att man blir förvånad att gängorna inte ger sig.
Postat: 16 jun 2013, 22:10
av Conrad Engström
Jag har ett särskillt mothåll som sitter på kick eller pedalaxeln och in i svänghjulet och en vanlig lednyckel.
Eller om det är på motorer som inte mina mothåll passar, använder jag oljefilterverktyg med rem runt hjulet.