Hur drar du svänghjulsmuttern?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.

Hur drar du svänghjulsmuttern?

Omröstningen slutade 29 jun 2013, 01:00

Jag knackar fast den med hammare och skruvmejsel det gjorde vi när jag var femton.... hi hi hi
0
Inga röster
Jag drar inte muttern så hårt för då är det så jobbigt och få väck svänghjulet nästa gång.
0
Inga röster
En lednyckel och sen en stor skruvmejsel mot en av ankarplattans fästskruvar det är det rätta.
11
44%
Svänghjulsmuttern ska inte dras så hårt eftersom det sitter på en kona.
3
12%
Alltid mothållsverktyg och alltid momentnyckel. Fabrikantens anvisningar eller 2-3 kpm beroende på gänga. Reservation för senare och tidigaste mopeder.
3
12%
Inget av ovan alternativ passar på mej, jag beskriver nedan.
8
32%
 
Antal röster: 25

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Hur drar du svänghjulsmuttern?

Inlägg av 56:an »

Känslig fråga, svänghjulsmuttern... :lol:
  • Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Mothåll och spärrskaft (ej momentnyckel). Går på känsla
//Jossan
Josefine Andersson
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

lägger i växel spänner bromsen med spännband, håller i svänghjulet med enahanden och spänner med vanlig 14 ringnyckel med andra så hårt jag orkar. Har alltid funkat plus att det sitter lagom hårt när det ska av.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Mothåll sedan dra så mycket det går med kort skaft.
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

HUSQVARNA SPORT skrev:Mothåll sedan dra så mycket det går med kort skaft.
Japp!
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Låser svänghjulet men en stiftnyckel till vinkelslipmaskin och drar ordentligt för hand med en lednyckel. Ska testa med momentnyckel någon gång för att jämföra, antar att man drar lite för hårt utan momentnyckel men jag har aldrig spräckt något svänghjul eller dragit sönder gängan.

Stiftnyckeln fungerar även på Kokusansvänghjul fast det inte har några öppningar. Då sätter man ett stift i ett hål och det andra stifet får ta anhåll mot ytterkanten på svänghjulet.

Förr i tiden satte man en mejsel som stopp mot någon skruv på tändplattan och lossade/drog åt muttern. Istället för avdragare bände man ut svänghjulet samtidigt som man knackade på en mutter som som inte var pådragen sista gängvarvet :shock: Båda dessa metoder är B (IcKEA) och skulle svida i själen idag men fungerade helt OK. Det är som med allt mekande, en del kör fast på enkla saker och för vissa som t.ex. Conrad E är inget omöjligt.
HSE
Inlägg: 6068
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Kör med mutterdragaren och lite känsla. Inga bekymmer med att hålla imot då. Annars kan man mata ned ett snöre i tändstiftshålet och dra med momentnyckel men för mig fungerar min metod snabbt och enkelt!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

HSE skrev:Annars kan man mata ned ett snöre i tändstiftshålet och dra med momentnyckel
Aja baja den tror jag mindre på.... Där är jag väldigt försiktig för att inte utsätta vevstake och vevstakslager för höga momentpåkänniningar. Det är i första hand att man riskerar vrida vevhalvorna på vevtappen jag tänker på.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Raketsport skrev:Mothåll och spärrskaft (ej momentnyckel). Går på känsla
Så gjorde jag innan jag hittade Sachs verkstadshandbok på Tradera, fast jag använde lednyckel istället. Med momentnyckel upptäckte jag sedan att man faktiskt får dra åt ganska hårt innan man uppnått rätta momentet. På JLO måste man nog ta ett något lägre värde än Sachs då den muttern är grovgängad.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Brukar hålla emot svänghjulet med ena näven medand jag drar åt med en lednyckel, det brukar sitta bra.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Gripklo :lol:
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Alltid använt mutterknacka. Ett "knack" så sitter den fint.

PS; Har aldrig förstör gängor där heller.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

mothåll och hyls/led nyckel det som ligger närmast till hands. eller laddbara mutterknacken om det är en "lågvarvig" motor".
har jag skruvat ihop hela motorn så jag ändå har momentnyckeln framme så kanske....

erlan

PS
prova gärna att dra hjulmuttrarna på bilen med föreskrivet moment, brukar vara mellan 90-110 Nm. sen tar ni fälgkorset och känner på dom.
brukar vara en AHAupplevelse för dom flesta.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

56:an skrev:Gripklo :lol:
Bild
Risk för punktering :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:....
prova gärna att dra hjulmuttrarna på bilen med föreskrivet moment, brukar vara mellan 90-110 Nm. sen tar ni fälgkorset och känner på dom.
brukar vara en AHAupplevelse för dom flesta.
Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment. Konstigt att det håller men biltillverkarna vet förstås att hjulen hanteras av smeder och har dimensionerat bultar och gänghål för att klara misshandel.
Skriv svar