Hur drar du svänghjulsmuttern?
Hur drar du svänghjulsmuttern?
Känslig fråga, svänghjulsmuttern...

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-
-
Låser svänghjulet men en stiftnyckel till vinkelslipmaskin och drar ordentligt för hand med en lednyckel. Ska testa med momentnyckel någon gång för att jämföra, antar att man drar lite för hårt utan momentnyckel men jag har aldrig spräckt något svänghjul eller dragit sönder gängan.
Stiftnyckeln fungerar även på Kokusansvänghjul fast det inte har några öppningar. Då sätter man ett stift i ett hål och det andra stifet får ta anhåll mot ytterkanten på svänghjulet.
Förr i tiden satte man en mejsel som stopp mot någon skruv på tändplattan och lossade/drog åt muttern. Istället för avdragare bände man ut svänghjulet samtidigt som man knackade på en mutter som som inte var pådragen sista gängvarvet
Båda dessa metoder är B (IcKEA) och skulle svida i själen idag men fungerade helt OK. Det är som med allt mekande, en del kör fast på enkla saker och för vissa som t.ex. Conrad E är inget omöjligt.
Stiftnyckeln fungerar även på Kokusansvänghjul fast det inte har några öppningar. Då sätter man ett stift i ett hål och det andra stifet får ta anhåll mot ytterkanten på svänghjulet.
Förr i tiden satte man en mejsel som stopp mot någon skruv på tändplattan och lossade/drog åt muttern. Istället för avdragare bände man ut svänghjulet samtidigt som man knackade på en mutter som som inte var pådragen sista gängvarvet

Aja baja den tror jag mindre på.... Där är jag väldigt försiktig för att inte utsätta vevstake och vevstakslager för höga momentpåkänniningar. Det är i första hand att man riskerar vrida vevhalvorna på vevtappen jag tänker på.HSE skrev:Annars kan man mata ned ett snöre i tändstiftshålet och dra med momentnyckel
Så gjorde jag innan jag hittade Sachs verkstadshandbok på Tradera, fast jag använde lednyckel istället. Med momentnyckel upptäckte jag sedan att man faktiskt får dra åt ganska hårt innan man uppnått rätta momentet. På JLO måste man nog ta ett något lägre värde än Sachs då den muttern är grovgängad.Raketsport skrev:Mothåll och spärrskaft (ej momentnyckel). Går på känsla
Brukar hålla emot svänghjulet med ena näven medand jag drar åt med en lednyckel, det brukar sitta bra.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
mothåll och hyls/led nyckel det som ligger närmast till hands. eller laddbara mutterknacken om det är en "lågvarvig" motor".
har jag skruvat ihop hela motorn så jag ändå har momentnyckeln framme så kanske....
erlan
PS
prova gärna att dra hjulmuttrarna på bilen med föreskrivet moment, brukar vara mellan 90-110 Nm. sen tar ni fälgkorset och känner på dom.
brukar vara en AHAupplevelse för dom flesta.
har jag skruvat ihop hela motorn så jag ändå har momentnyckeln framme så kanske....
erlan
PS
prova gärna att dra hjulmuttrarna på bilen med föreskrivet moment, brukar vara mellan 90-110 Nm. sen tar ni fälgkorset och känner på dom.
Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment. Konstigt att det håller men biltillverkarna vet förstås att hjulen hanteras av smeder och har dimensionerat bultar och gänghål för att klara misshandel.erlan skrev:....