Sida 2 av 3

Postat: 22 aug 2013, 20:45
av volvomannen
Far min hade en corona en gång i tiden me d liknande problem, det visade sig vara så att det var överslag från tändningslåset ner via nyckelknippan som sedan kunde vid vissa tillfällen röra vid metaldellar på instrumentbrädan kromlist radia o annat som kunde jorda. Bara en tanke. :D

Postat: 23 aug 2013, 19:45
av NRoos
Hur är det med den här oktanskruven som sitter på fördelaren. Hur vet man riktigt när den är på rätt "plats"? Kollade lite och märket för tändningen ändras om man skruvar runt på oktanskruven.

Postat: 23 aug 2013, 20:00
av erlan
har man motoröra så hör man när det spikar.
annars är det nog säkrast att låta den vara.
men det är knappast den som gör att det går orent.

tändningsfel , skit i förgasaren, eller dålig bensin är väl dom troligaste orsakerna.

utan att höra och köra bilen är det omöjligt att gissa felet.

sitter det -70-talständkablar med ledare av pressat kolpulver så byt.

gå på skroten och leta upp ett gäng som passar eller vad som helst.

är det en cylinder som missar eller är det alla?

erlan

Postat: 23 aug 2013, 20:13
av NiklasHögberg
går den ev renare med ytterst lite choke? kan ju va förgasaren som e sliten?

Postat: 23 aug 2013, 20:22
av NRoos
ska prova att köra med lite choke ute å se om den går bättre. Jag förstår att det är svårt att ge en diagnos då man inte har bilen framför sig men jag tänkte kolla om det var någon som varit med om liknande problem med sin gammelbil. Det är ju lite annorlunda tändkablar som ska sitta där men det borde ju gå att prova med några andra och se om det är just det som är problemet.

länk till hur tändkablarna ser ut: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Postat: 23 aug 2013, 23:16
av erlan
når du inte dit med vanliga tändhattar bara så du kan testa?
annars har sierra DOHC långa tändhattar.
den speciella tändhatten på toyotakablarna är väl bara så det inte ska ramla ner skit runt stiften som ramlar ner i motorn när man byter stift.

erlan

Postat: 24 aug 2013, 07:30
av NRoos
erlan skrev:når du inte dit med vanliga tändhattar bara så du kan testa?
annars har sierra DOHC långa tändhattar.
den speciella tändhatten på toyotakablarna är väl bara så det inte ska ramla ner skit runt stiften som ramlar ner i motorn när man byter stift.

erlan
Jodå, jag hade tänkt pröva med vanliga tändkablar och se vad som händer.

Postat: 24 aug 2013, 12:10
av bryggaren
Har du ställt tändningen med vacuumslangen borta o pluggad?
Ventilspelet justeras med motorn varm.
Fungerar vacuumförställningen som den ska? Kolla även jordkabeln i fördelarna, har för mig att det sitter en tråd mellan plattan som brytaren sitter på och fördelarhuset. :idea:

Postat: 24 aug 2013, 16:10
av NRoos
bryggaren skrev:Har du ställt tändningen med vacuumslangen borta o pluggad?
Ventilspelet justeras med motorn varm.
Fungerar vacuumförställningen som den ska? Kolla även jordkabeln i fördelarna, har för mig att det sitter en tråd mellan plattan som brytaren sitter på och fördelarhuset. :idea:
Vaccumförställningen har jag ingen aning om hur man ställer in. Tycker inte heller att jag hör någon skillnad när man skruvar på den. Det enda som jag ser ändras är tändlägesmarkeringen på remskivan. Den flyttar sig när man skruvar.

Postat: 25 aug 2013, 11:10
av bryggaren
Om du kör motorn på tomgång o "suger" på slangen till vacuumklockan, ändrar sig tändpunkten då?

Postat: 25 aug 2013, 19:42
av NRoos
bryggaren skrev:Om du kör motorn på tomgång o "suger" på slangen till vacuumklockan, ändrar sig tändpunkten då?
Jodå den ändras. Lyckades att dela vaccumslangen i två bitar när jag skulle provsuga. Jag skulle även kolla om backventilen till servon var hel. Vickade lite på den och då lossnade den... Alltså behöver jag en ny backventil. Provade att köra och den hackar ännu mera nu men den går att köra :s

Tar jag bort backventilen så dör bilen direkt.

Nu är ju fråga. Vars hittar jag en passande backventil?!

Postat: 25 aug 2013, 20:08
av Coolvette
NRoos skrev:Alltså behöver jag en ny backventil. Provade att köra och den hackar ännu mera nu men den går att köra :s

Tar jag bort backventilen så dör bilen direkt.

Nu är ju fråga. Vars hittar jag en passande backventil?!
Kolla slangdiametern, om du har en invändig slangdiameter om cirka 10 millimeter kan du få en överbliven backventil av mig.

För några år sedan, då jag hade en -71´a Camaro med bigblock-motor monterade jag en elektrisk vacuumpump och då skaffade jag ett par backventiler, denna blev över och har legat i källaren sedan dess.

Postat: 25 aug 2013, 22:07
av NRoos
Hej! Snällt av dig att erbjuda! Jag var nog lite hastig med att beklaga mig över ventilen. Det är en ventil som är en nippel och är väl samma som du har antar jag. Ska försöka rota fram lite slang och sedan klämma fast ventilen mellan två slangstumpar och på så sätt få tätt igen.

Postat: 26 aug 2013, 19:13
av NRoos
Bjuder på en bild på den snuskiga bilen:

Bild

Postat: 26 aug 2013, 19:17
av zappafan
Bild :lol: