Toyota corolla ke20 1975 Problem
Toyota corolla ke20 1975 Problem
Hoj! Har köpt en toyota corolla från 1975, mest för skoj. Jag har nu problem dock med bilen. Problemet är att bilen hackar och rycker när man håller jämn gas. Problemet fanns också när bilen köptes så det är inget som har kommit tvärt.
Jag har bytt fördelarlock, rotor, brytare, kondensator och luftfilter.
Jag har även haft isär gasaren som är en tvåportare men jag hittade inget större fel eller något skräp. Jag har tagit bort locket på bränslepumpen också men kunde inte se något skräp där heller.
Tändningen står som den ska vilket är 8 grader. Jag har idag provat med några andra tändstift som är rätt så nya, dock så var det långgänga på dem som satt där och dessa var kortgänga men bilen startade ändå lika lätt som förut och hacket var fortfarande kvar. Jag kollade lite lätt hur gnistan var från tändspolen och den tycks hoppa till gods utan några problem.
På tomgången så går motorn bra och jag tycker ändå att den accelererar okej. vaccumslangen mellan fördelare och gasare är tät och läcker inget.
Jag har inte kollat kompressionen i bilen ännu. Man hör lite ventilknack ifrån motorn och jag har ännu inte kollat eller justerat ventilspelet.
På något konstigt vis så blir bilens tomgång lite lägre när jag tänder framlyset och ökar när jag släcker det.
Det finns ett bränslefilter som är original för bilmodellen och jag tror inte att det är bytt någon gång. När jag kopplade lös ena slangen så rann det då ut bensin rätt så friskt men jag har vält tänkt att pröva med ett vanligt filter från macken bara för att se om det blir någon skillnad.
Vad tror ni motorgurus? Vad låter som ett rimligt fel. Har inte hitta så mycket info på nätet tyvärr och tydligen är jag permanent bannlyst från det svenska toyota forumet och jag har försökt att ta kontakt med adminen där utan resultat.
Jag har bytt fördelarlock, rotor, brytare, kondensator och luftfilter.
Jag har även haft isär gasaren som är en tvåportare men jag hittade inget större fel eller något skräp. Jag har tagit bort locket på bränslepumpen också men kunde inte se något skräp där heller.
Tändningen står som den ska vilket är 8 grader. Jag har idag provat med några andra tändstift som är rätt så nya, dock så var det långgänga på dem som satt där och dessa var kortgänga men bilen startade ändå lika lätt som förut och hacket var fortfarande kvar. Jag kollade lite lätt hur gnistan var från tändspolen och den tycks hoppa till gods utan några problem.
På tomgången så går motorn bra och jag tycker ändå att den accelererar okej. vaccumslangen mellan fördelare och gasare är tät och läcker inget.
Jag har inte kollat kompressionen i bilen ännu. Man hör lite ventilknack ifrån motorn och jag har ännu inte kollat eller justerat ventilspelet.
På något konstigt vis så blir bilens tomgång lite lägre när jag tänder framlyset och ökar när jag släcker det.
Det finns ett bränslefilter som är original för bilmodellen och jag tror inte att det är bytt någon gång. När jag kopplade lös ena slangen så rann det då ut bensin rätt så friskt men jag har vält tänkt att pröva med ett vanligt filter från macken bara för att se om det blir någon skillnad.
Vad tror ni motorgurus? Vad låter som ett rimligt fel. Har inte hitta så mycket info på nätet tyvärr och tydligen är jag permanent bannlyst från det svenska toyota forumet och jag har försökt att ta kontakt med adminen där utan resultat.
Byt tändkablar! det brukar bli överslag i dom nere i försänkningen
vid stiften, dom sitter ganska djupt genom ventilkåpan vill jag minnas.
3KC motor?
Annars en rolig bil (bakhjulsdriven)

vid stiften, dom sitter ganska djupt genom ventilkåpan vill jag minnas.
3KC motor?
Annars en rolig bil (bakhjulsdriven)

VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Re: Toyota corolla ke20 1975 Problem
Basic, generatorn belastas och går tyngre, på en liten motor märks det.NRoos skrev: På något konstigt vis så blir bilens tomgång lite lägre när jag tänder framlyset och ökar när jag släcker det.
Re: Toyota corolla ke20 1975 Problem
ja liten kan man ju kalla denCoolvette skrev:Basic, generatorn belastas och går tyngre, på en liten motor märks det.NRoos skrev: På något konstigt vis så blir bilens tomgång lite lägre när jag tänder framlyset och ökar när jag släcker det.

Kolla isoleringen vid fördelaren där skruven går igenom till brytaren. Har för mig att det var problem när den blev dålig.
Kolla även skruvarna till insuget så dom är dragna.
Kolla också backventilen till bromsservot som sitter på ventilkåpan.
Jag jobbade som Toyotameck på den tiden när ke20 var vanliga, riktiga prestandamaskiner.
Kolla även skruvarna till insuget så dom är dragna.
Kolla också backventilen till bromsservot som sitter på ventilkåpan.
Jag jobbade som Toyotameck på den tiden när ke20 var vanliga, riktiga prestandamaskiner.

Kolla isoleringen vid fördelaren där skruven går igenom till brytaren. Har för mig att det var problem när den blev dålig.
Kolla även skruvarna till insuget så dom är dragna.
Kolla också backventilen till bromsservot som sitter på ventilkåpan.
Jag jobbade som Toyotameck på den tiden när ke20 var vanliga, riktiga prestandamaskiner.
Kolla även skruvarna till insuget så dom är dragna.
Kolla också backventilen till bromsservot som sitter på ventilkåpan.
Jag jobbade som Toyotameck på den tiden när ke20 var vanliga, riktiga prestandamaskiner.

Det där är egentligen en bil mej som i grunden inte är intresserad av bilar för fem öre. Dom flesta har bil och släp, själv ser jag det mer som släp+draganordning. Släpen gillar jag. Mer stål och rejäla don
Med Amazonen har det blivit annorlunda. Lite som familjemedlem eller husdjur. Sen är det också övertaget från morsans väninnas man. Är bekant med den bilen sen jag var mindre. Och nu är den min

Med Amazonen har det blivit annorlunda. Lite som familjemedlem eller husdjur. Sen är det också övertaget från morsans väninnas man. Är bekant med den bilen sen jag var mindre. Och nu är den min
