Sida 2 av 3

Postat: 26 okt 2013, 11:01
av JanneL
Materialvalet AlMg i Sachsmotorer :evil:

Postat: 26 okt 2013, 11:07
av 56:an
Jaa, passar bättre i en motorsåg...

Fast man måste hålla dom rena annars kan spånen äta så det blir håligheter i godset :roll:

Är det samma material i Sachs 50S, och 501 motorerna?

Postat: 26 okt 2013, 13:22
av Levve
Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..

Postat: 26 okt 2013, 13:48
av JanneL
Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..
det gäller väl allt i en Yamaha :roll:

Postat: 26 okt 2013, 14:31
av Hasse
Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..

Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Jag har knappt sett dom på bild :wink:


:shock: Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.

Postat: 26 okt 2013, 14:48
av Levve
Hasse skrev:
Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..

Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Jag har knappt sett dom på bild :wink:


:shock: Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.

Jag har inga bilder på yamaha kopplingen, men konstruktionen på DT har jag
skruvat en del på när yngsta grabben var i 15-16 års åldern.
vajerns infästning på kopplings armen är inte av "svivlande" typ som på alla andra moppar, utan böjs varje gång man kopplar ur. Pg.a detta blir ju inte vajern speciellt långlivad :cry: men för den normalhändige går det att bygga om den till en "normal" konstruktion :wink:

Postat: 26 okt 2013, 18:25
av G-son
Hasse skrev:
Levve skrev:Kopplingsarmen på yamaha....
Där hade jappsen lite otur när dom tänkte..
Okej. Vore trevligt med en bild och lite synpunkter på konstruktionen.
Jag har knappt sett dom på bild :wink:
Bild
Grejerna i vänsterkåpan. När man drar i vajern pressas hela skrotet ut ur kåpan, för att trycka med en M6 justerskruv mot en ~6mm stång in till kopplingen. Kunde ha varit en bra idé, om inte...

1: Grejerna är för glappa för att trycka någorlunda rakt mot stången. Vajern drar allt snett...

2: Hela mekanismen sitter direkt intill framdrevet. Är det lite feljusterat går kedjan mot armen och nöter sönder/vrider sönder den.

3: Med tryckstången direkt intill drevet, vad händer när kedjan hoppar eller en sten följer med och trycks imellan? Jo, detta:
Bild

Bild

Jag körde ett par tusen mil på DT50MX i början av moppetiden, hade aldrig problem med vajern (kan möjligen ha bytt en sån på mina ~5 DT50MX under den tiden) men resten av mekanismen är ett missfoster som nästan får mig att uppskatta Sachsmotorer. :shock: I övrigt en rätt hyfsad moped.

mindre lyckade

Postat: 26 okt 2013, 20:59
av Benke
Hur tänkte man gjorde Piaggio Ciao.Få ut motorn är helvete ur ramen.Sätta i den behöver man nästa skohorn.Och stort tålamod.

Postat: 26 okt 2013, 21:05
av Hasse
Intressant, ös på med mer info. Finns ju många märken kvar att avhandla.

Postat: 26 okt 2013, 21:11
av fatchance
Hasse skrev:
:shock: Inte mycket till skriverier här inte. Det bör ju vara många som undrat över olika lösningar som gjorts på våra kära gamla mopeder.
I den här tråden har jag inget att göra med tanke på mitt motorval - men håller med dig Hasse, är folk lika okunniga över konstruktionslösningar som motorval kanske?! :D

Postat: 26 okt 2013, 21:13
av Conrad Engström
Och Dappen som man inte kan demontera transkåpan på. :cry:

Postat: 26 okt 2013, 21:14
av Conrad Engström
Och Zvajrad som inte har kil på vevaxeln.

Postat: 26 okt 2013, 21:27
av 56:an
Conrad Engström skrev:Och Dappen som man inte kan demontera transkåpan på. :cry:
Varför ska man demontera transkåpan när det bara håller, håller och håller :roll:
  • Bild

Postat: 26 okt 2013, 21:30
av fatchance
Conrad Engström skrev:Och Zvajrad som inte har kil på vevaxeln.
Alla med 20mms axel har kilspår, bara dom tidiga klena med 17mm som är utan! :D

Postat: 26 okt 2013, 22:14
av Puchen
Tändningen på Gilera

Spolen jordas ut via ljusbrytaren, är det tjall ngnstans på vägen går hojen som en påse nötter, eller inte alls, blir svårstartad etc...

Och med tanke på spolens storlek så orkar inte tändningen leverera den kräm som krävs på tomgången för att hålla motorn snurrande, speciellt om svänghjulet håller på att ha dålig magnetism.