NY stake HVA Flinta?/squish topplock?/Vevstaks mått?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte bara slänga in en länk till VRM , saluför ju en hel del stakar
http://www.pvlsverige.se/vrm/Vevstakar/vevstake.html <!-- </EdIndex> --></div>
Ullen
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 dec 2008, 00:00
Ort: City Jönköping

Inlägg av Ullen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Vad gäller kolvar kan du som sagt använda sachs 41mm kolv om du vänder på den. CC måttet från kolvbult till kolvtopp är nästan exakt (något lägre - ännu mer topplaning eller planing cylinderöverdel om så önskas) . Jag har gjort detta på en skuren flintacylinder.
Du får göra bussningar för att Flintas kolvbult skall passa (10 - 12mm).
Köp en stav på Clas ohlsson i mässing och svarva till (smörjer bra)
Om du pm:a mig din epost kan jag skicka över en bild på hur de skall se ut då jag tror jag har ett par kvar liggandes.

Gick riktigt fint kan jag nämna med iövrigt rätt portning kanaler.insug,utblås samt fugge och rätt utformad ljuddämpare som är viktigt.
Hur länge vevstaken i orginal sedan håller är ju en annan fråga...........

Ullen <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ullen jag kommer nog köra på en sachs 41 kolv.
men jag vill veta exakt mått 12mm kolv bults centrum till övre kolv kant
men det låter ju väldigt lovande
jag är ej intreseradad att köra med orginal stakar och 10/12 bussningar
utan nu gäller det att hitta en vevstake som har 12mm övre nållagrat kolvbult

ESSO kan Zundapp ha 3st olika stak längder jag har mätt cc= 85mm och
cc=89 och du har en cc=91 :?:

men Puch en ser lovande ut jag måste dela en Flinta hemma nu och mäta upp den, har du vevstaks bredd mått på puchens stor ända ochså Esso?

Tack grabbar
// Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Zündapps långa stake är 91mm! Har tyvärr inga fler mått på puchstaken.
Du vet väll att flintan har ett idiotmått på vevtappen, 14,2mm :shock:
Jag har en sachs 41mm kolv som jag kan mäta. <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:( 14,2mm vevtapp usch och fy
då blir det att ta upp vevhalvorna

strokad flinta big block, :twisted: nee nu blev det jobbigt
blir nog svårt att hitta cyl med längre slaglängd HAA HA

blir glad som en fågel om du kan mäta upp en kolv Esso <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har mätat kolven, 28mm är det.
då blir det att ta upp vevhalvorna
enklare att svarva ner en 16mm tapp i ändarna. <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack och bock
Vevtappen är väl ordäntligt härdad kan bli jobbigt och svarva ner till 14,20mm, slipa ner borde gå?
Någon som svarvat i en vevtapp?
ska prova på en! har en hel hink med gammla stakar och tappar på jag renoverar cross/gokart/skoter vevar

Tack Tomas

VRMs har mycket stakar med mått och allt ska studera

Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Vevpartierna ser olika ut på högersidan. Remhjulet och kuggdrevet fäster inte i veven på samma vis, veven till kuggtrans är rund med krysskil medan remtransens vev har en urfräsning. Det är bara veven och kopplingskorgen som skiljer motorerna åt, allt annat är samma.
:o Jag såg att vevaxlarna snurrar åt olika håll ochså!
Rem medurs svänghjulsrotation
Kugg moturs -------"----------

svänghjulen är märkta med rotations pilar ochså

Vet någon om det går att använda tändsystemen mellan motorerna
jag har båda sorternas svänghjul? (Har bara ett rem tändsystem)

//Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan använda vise värsa om man kör utan kil <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kuggtransvev och ett kuggtranssvänghjul med krysskil monterad,
med en tändplatta från en remtrans funkar det rakt av
eller är tändplattorna olika med??

jag tror så länge man tar vev och svänghjul från samma trans typ
så kanske det är lungt

men om man mixar svänghjul och vevar från olika trans typer
då får man montera utan kil, är det rätt Conrad? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2008, 23:00

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hej allihopa
Istället för att fundera kan ni maila mig
Jag har en kontakt som har repro vevstakssatser kostar 1000kr exklusive porto
Vill ni ha vevpartiet renoverat å klart så kan jag hjälp till med det å för en ringa peng
Ska du bygga om en tandremsmotor så får du byta vevaxeln till en för kuggdrift å givetvis kopplingskorg å vevaxel drev
Svänghjulet tror jag ska kunna brukas från tandrem till kugg
Om jag inte minns fel så är rem svänghjulen märkta 136
Och kugg svänghjulen 137 eller 141
Om inte annat kan man ju ta bort kilen å ställa på konan vilket är mycket enklare om man investerar i en tändmikrometer
Kör själv med Victoria MS50 som inte har någon kil/pinne går hur bra som helst å ställa tändningen om man har rätta delarna
min mail om någon har frågor är
ludde7804@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tänkte säga de samma som ludde att varför krångla o leta efter andra möjliga vevstakar när de finns för runt 1000 kronor att köpa o då får man ju garanterat rätt saker.


Mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och vad är rätt saker??? :roll:
Borde vara olika beroende vad du är ute efter! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jo men vad e du ute efter då?? e man ute efter en fråäsch vev bara så finns ju repro delar likadana som original att köpa. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
hernez
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 apr 2009, 23:00

Inlägg av hernez »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här tråden skulle jag rekomendera att kolla igon: http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about982.html

Orginal vevstakslager är väl alldeles för klent?

Har för övrigt fått en cylinder iordninggjord och borrad till 41mm. Kommer att köra med suzuki k50 kolv.

Länkar även till mitt evighetsprojekt med några bilder på min cylinder: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=2410

Har dock lite beslutsångest om jag ska köra med den cylindern eller en 50mm motorsågcylinder. Skulle bli fina kubik med 43mm i slag. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar