fler som värmer huset med ved??

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Peppe^ skrev:sen måste man ju va hemma för att kunna elda och hålla huset varmt.
Braskamin som "enda" värmekälla är inget vidare tycker jag. (Vet flera som ställer ner elvärmen och eldar upp 30 grader i vardagsrummet på kvällen, och har i bästa fall 16 på morgonen) Bra komplement är det absolut. Men ofta ska man bära ved genom huset (lite i en korg många gånger...)vilket brukar skräpa ner osv.
Läser man dessutom hur mycket ved man får lasta in i timmen i en braskamin/kassett, så eldar dom flesta alldeles för hårt...

Min anläggning kräver att jag eldar ca 2-3 timmar (1,5 ilägg i pannan) på kvällen vid utetemp 0.
Vid 0 till minus 15 eldar jag på morgonen och kvällen.
Kallare än -15 så brukar jag/sambon lägga i lite mitt på dagen också.
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

När man tycker det är jobbigt å tråkigt att elda med ved så kan man se på OS-hockey istället å dricka öl som ja gör nu.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Ungefär så eldar jag.
En del braskaminer går att kompletera med pelletseldning.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Säcken skrev: så kan man se på OS-hockey

Hörde att de var en man kort?

Bild


/ P
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

:lol: :lol:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

ZVEZDA M50 skrev:Ved eldning på rätt sätt är ok, men det är ganska mycket ved som förbränns under miljövidriga förhållanden.
Så sant som det är sagt. Jag eldade som Niklas dom två första vintrarna sen vart jag upplyst om rökgastemp, förbränningstemp och energiutbyte och det resulterade i en begagnad förugn för 1000 kronor och som suttit vid pannan sedan dess.

Fördelarna blev att röken från skorstenen försvann i princip helt, halverad rökgastemp, en tredjedel mindre vedåtgång och inte minst reducerades springet upp och ner i källaren till ett minimum.

Jag konstaterar att alla här utom Niklas vedeldar i en miljögodkänd panna, en förugn tror jag inte är formellt miljögodkänd men lär uppfylla kraven med råge om det är rätt installation, tillräckligt skorstensdrag och att man eldar på rätt sätt. Min draglucka har bara två lägen, fullt öppen när jag eldar och helt stängd när fyren brunnit ut.

En keramisk vedpanna är överlägsen förugnen på alla sätt utom ett. Då vedmagasinet är vattenmantlat på vedpannan uppstår alltid en kondens med tjocka lager tjära på väggarna. Så aldrig i en förugn, den är alltid plåtren inuti. Behöver aldrig rengöras, bara raka ur askan ibland.

http://www.byggahus.se/forum/varme-allm ... orugn.html

Under påfyllningslocket fanns en tjock isolerskiva men den gick sönder bit för bit och då ersatte jag den med en eldfast tegelsten. En gång för rätt länge sen var det strömavbrott och då kokte jag kaffet på locket fast det tog lång tid innan det kokte upp men kaffet blev desto godare :wink:

Förbränningstemperaturen mäter jag med ett ½ tums järnrör som jag sänker ned i halsen mot pannan genom hålet för sekundärluften.

Vilken färg röret får beror på draget, typ av ved och hur torr veden är. Som varmast blir röret färgat som en apelsin vilket betyder c:a 1000 grader men genomsnittsfallet är nog signal- eller mörkröd och det borde hamna på 800-900 grader. Mäter jag sedan vid rökröret precis utanför pannan hamnar temperaturen på 250 - 300 grader vilket är precis lagom för att hålla en fuktfri murstock.

Anläggningen funkar bra trots det ser ut som skrot som skulle kastas ut för länge sedan... :roll:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

Patrik skrev: Hörde att de var en man kort?/ P
Måste väl vara den här då, en av dvärgarna... :)
Bild
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Frolzon skrev: Måste väl vara den här då, en av dvärgarna... :)
He he... Tänkte faktiskt lite åt det hållet när jag postade inlägget, jag tänkte på en tidigare arbetsplats där vi alltid var minst två man kort då två kollegor var 160-161cm.

:)

/ P
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Säcken skrev:När man tycker det är jobbigt å tråkigt att elda med ved så kan man se på OS-hockey istället å dricka öl som ja gör nu.
yeeaa här med slider_cheers.gif [cheers]
nu blir det en whirre och planera för finalen på söndag Sverige-Kanada
jag tror på vinst slider_victory.gif
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

56:an skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Ved eldning på rätt sätt är ok, men det är ganska mycket ved som förbränns under miljövidriga förhållanden.
Så sant som det är sagt. Jag eldade som Niklas dom två första vintrarna sen vart jag upplyst om rökgastemp, förbränningstemp och energiutbyte och det resulterade i en begagnad förugn för 1000 kronor och som suttit vid pannan sedan dess.

Fördelarna blev att röken från skorstenen försvann i princip helt, halverad rökgastemp, en tredjedel mindre vedåtgång och inte minst reducerades springet upp och ner i källaren till ett minimum.

Jag konstaterar att alla här utom Niklas vedeldar i en miljögodkänd panna, en förugn tror jag inte är formellt miljögodkänd men lär uppfylla kraven med råge om det är rätt installation, tillräckligt skorstensdrag och att man eldar på rätt sätt. Min draglucka har bara två lägen, fullt öppen när jag eldar och helt stängd när fyren brunnit ut.

En keramisk vedpanna är överlägsen förugnen på alla sätt utom ett. Då vedmagasinet är vattenmantlat på vedpannan uppstår alltid en kondens med tjocka lager tjära på väggarna. Så aldrig i en förugn, den är alltid plåtren inuti. Behöver aldrig rengöras, bara raka ur askan ibland.

http://www.byggahus.se/forum/varme-allm ... orugn.html

Under påfyllningslocket fanns en tjock isolerskiva men den gick sönder bit för bit och då ersatte jag den med en eldfast tegelsten. En gång för rätt länge sen var det strömavbrott och då kokte jag kaffet på locket fast det tog lång tid innan det kokte upp men kaffet blev desto godare :wink:

Förbränningstemperaturen mäter jag med ett ½ tums järnrör som jag sänker ned i halsen mot pannan genom hålet för sekundärluften.

Vilken färg röret får beror på draget, typ av ved och hur torr veden är. Som varmast blir röret färgat som en apelsin vilket betyder c:a 1000 grader men genomsnittsfallet är nog signal- eller mörkröd och det borde hamna på 800-900 grader. Mäter jag sedan vid rökröret precis utanför pannan hamnar temperaturen på 250 - 300 grader vilket är precis lagom för att hålla en fuktfri murstock.

Anläggningen funkar bra trots det ser ut som skrot som skulle kastas ut för länge sedan... :roll:
ja ska de snackas milkövänligt så kan vi nog lika grna lägga ner allt vad mopeder heter ja eldar på mitt sätt o de funkar bra. min far har exakt samma panna o har eldat problemfritt nu i den i 30 år o inte blivit ruinerad av vedkostnader heller. sen e inte vi så bortskämda med värme. eldar upp bra temp i pannan under kvällen så står den sig långt in på natten o sen tar luftväärmepumpen över jobbet.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

På tal om braskaminer, vi har en i källaren, den används inte så värst mycket, som tidigare påpekats så blir det ungefär 800 grader varmt i det rummet...

Niklas, du kan inte vifta bort det 56:an skriver, det saknar inte koppling i verkligheten. Om du väljer att elda för kråkorna så är det ditt problem, men att skita ned luften är inte en privatsak. Du har fullkomligt rätt i att det vorde miljömässigt rätt att lägga ned allt vad tvåtaksåkande heter, mycket klarsynt av dig!
Men, man kan kanske tänka sig en värld där man använder alkylatbensin till sina tvåtaktare för att i vart fall minimera utsläppen? Så gör jag.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev: Jag hade hämtat en 10 kilos traderapaket och hade den i en kundvagn.
10kg?

Muttrar från Barsebäck?


:)


/ P
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

För min del eldar jag ju med träpellets, miljövänligt och lättskött. Jag får visserligen tömma 16 kg säckar i förrådets hopper i ena änden och aska ur pannan i andra änden en gång i veckan så här års men resten av tiden sköter anläggningen sig själv. Den dagen pannan ger upp blir det förmodligen värmepump med tanke på att det höjer husets värde vid en ev försäljning. Husägare som vill pyssla i pannrummet är ett utdöende släkte. Jag har ju några hektar skog så vedeldning hade varit billigare men fodrar mer investering i tankar och pumpar samt tar plats, samt igen svårare att sälja huset vid behov, jag blir trots allt 69 i år även om jag känner mig som 40 så kan saker trots allt hända.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

HSE skrev:....jag blir trots allt 69 i år även om jag känner mig som 40 så kan saker trots allt hända.
Gillas! thumb_up

Sen kan ju saker hända men det kan det ända från vaggan fast riskerna blir så klart inte mindre med åren... :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Patrik skrev:
56:an skrev: Jag hade hämtat en 10 kilos traderapaket och hade den i en kundvagn.
10kg?

Muttrar från Barsebäck?


:)


/ P
Billigt mopedskrot till bra-och-ha hyllan :oops:
Skriv svar