fler som värmer huset med ved??

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
NiklasHögberg

fler som värmer huset med ved??

Inlägg av NiklasHögberg »

hur många av oss här värmer med ved?? jag hämtade hem 2 kbm stjälpt mått ikväll. kapat o kluvet o torrt klar att elda. har burit in allt ikvälll i pannrum samt garage så nu har ja ved lätt tillgänglig. den ja hämta va dessutom gratis vilket passa bra nu som nyinflyttade i hus.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

Bergvärme är så skönt, man slipper arbeta med ved :)
NiklasHögberg

Peppe^ skrev:Bergvärme är så skönt, man slipper arbeta med ved :)
hyr huset som sagt o kan ju värma med luftvärmepumpen o elpatron men elräkningen blir saftig då.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

thumb_up 14000kwh /år med hushållsel och noll i arbetsinsats brukar ibland gå ner i källaren och klappa pumpen och säga bra jobbat :!:
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jaaduu, jag har slitit med ved ett par decennier nu och det är nog det jag förstört mig mest på, jag menar förslitningar i axlar, ryggen m.m.

Men å andra sidan håller det kroppen igång + att jag cyklar rätt så mycket.

Fast åldern tar ut sin rätt ändå, det börjar kännas att gå uppför långa trappor t.ex. till tredje våningen.

Det var ju liksom inga problem när man var femton-sexton... :roll:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

56-an, du är ju ung och alert :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Du har rätt. Det är nog för lite tjejer sånt sätter fart 8)

Idag var det rätt nära. Jag hade hämtat en 10 kilos traderapaket och hade den i en kundvagn. Det blev nedförbacke och kundvagnen rusade och jag efter. Nära utgången kom jag ikapp en tjej som gick med raska steg ut och precis vid dörrn snuddade jag till henne med vagnen innan jag fick hejd. Hon vände sig hastigt och det visade sig jag kände henne och jag bockade och ursäktade mig. Alldeles utanför väntade hennes man med bilen. Lite kul för dom är vegetarianer så jag har varit där och ätit vegetarisk mat nån gång. En gång var det nåt som såg ut som biffar riktigt goda faktiskt. Mannen har en Vespa 50 som jag tittat på nån gång.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Vi använder ved tillsvidare.
pnilz skrev:
thumb_up 14000kwh /år med hushållsel och noll i arbetsinsats brukar ibland gå ner i källaren och klappa pumpen och säga bra jobbat :!:
Hade samma i Hörnefors, det var jäkligt skönt.
//Jossan
Josefine Andersson
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Ja är ung å frisk så ja kör med ved iaf 10år till, har en fin Atmos panna och lite tankar till det, ja lägger kanske 5-10min per dag på att greja med den.
Men på våren får man masa några dager med att kapa klyva å stapla, men det gör bara gott för kroppen å plånboken :D
NiklasHögberg

Säcken skrev:Ja är ung å frisk så ja kör med ved iaf 10år till, har en fin Atmos panna och lite tankar till det, ja lägger kanske 5-10min per dag på att greja med den.
Men på våren får man masa några dager med att kapa klyva å stapla, men det gör bara gott för kroppen å plånboken :D
ja de va ingen långt stund du behöver avsätta till pannan. antar du gör en redig brasa som värmer upp rejält till tankar o så? ja får ju lägga in oftare o så o har ingen tank som du men de gör mig inget. ganska trevligt o elda o va i mopperummet o pyssla lite!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Våran Värmepump kostade oss ca 100 000:-
själva pumpen köpte jag för 35 hålet kostade 50 och sen installerade jag den själv och dom delarna kostade ca 15.
har en kompis som är brunnsborrare och pumpen köpte jag "vid sidan om" (dock ny) så det kan ha påverkat priserna. :roll:
jag har inte rört det där grejjerna sen dess förutom att jag fyllde på brinevätska för tre år sedan.
en kompis till mig eldar ved. sotardjäveln tvingar sig på honom 4ggr/år och tar ca 700:-/gång, han har köpt kap, klyv, traktor, traktorkärra med gripkran, han lägger nog ca 5 timmar per vecka utslaget på ett år.
dessutom har han tomt full med ved, gamla rostiga takplåtar, en stor yta där han kapar o klyver som ser ut som kriget :D
fast han klagar aldrig (så vi hör det) :whistle2:
vår fastighet kostar med min lilla mekaniska verkstad inräknat ca 46000:-/år i el, det blir under 95:-/m2 för oss.
fy fan va skönt och billigt med värmepump :lol:
det känns som vi kommer billigt undan.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Bergvärme, hus byggt -85, 108 m2 plus källare på 108 m2.
Garage på 70 m2 som har 3.20 m i takhöjd. I garaget håller vi ungefär 12 C. Vi gör åt kring 10 000 kWh/år elenergi.

Ved eldning på rätt sätt är ok, men det är ganska mycket ved som förbränns under miljövidriga förhållanden.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ZVEZDA M50 skrev:
Vedeldning på rätt sätt är ok, men det är ganska mycket ved som förbränns under miljövidriga förhållanden.
Innan det byttes till pellets här så var det allt en besökare som tyckte att man kunde slänga i lite sure vedklampar också så att man inte behövde lägga i så ofta..

/ P
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Farsan älskar att hugga/klyva/kapa ved!
Med en sådan här kompis är det inte så konstigt... :wink:

Bild

Tack vare den så går det grymt fort att klyva min årsförbrukning...

Huset är 140m2, garaget ca 45m2, elförb. ca 8500kWh/år totalt.
Baxi 30kW, förbr. 30-40kbm/år ved ber. på kvalité och utetemp.
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

Innan bergvärmen hade vi direktel med rent utsagt saftiga elräkningar!
Satte in en insats i öppna spisen och eldade, visst gick elräkningen ned men vilket jobb att hålla på med veden sen...sen måste man ju va hemma för att kunna elda och hålla huset varmt.
Skriv svar