Sida 2 av 3
Postat: 20 mar 2014, 10:39
av Skunkworkz
Det skulle vara intressant att veta hur ekonomer räknar. Tänker på resten av samhället där lägsta bud alltid vinner, sedan behövs betydligt mer
pengar för att rätta till fel o brister. Blev väldigt mycket OT.
Postat: 20 mar 2014, 12:16
av HSE
Ekonomer räknar bara lägsta anbud! Har mycket erfarenhet från mitt (fd) jobb om det. Stora miljardprodjekt där man var tvungen att ta in anbud från flera tillverkare för varje del. Sedan spelade det ingen roll om man rekommenderade tillverkarna med bästa maskinerna, ekonomerna valde alltid billigaste lösningen. Sedan stod man där med en fabriken byggd av huvudentreprenören med lägsta anbudet som i sin tur utnyttjat femtielva billiga underleverantörer för att sätta ihop en fabrik av billigaste maskiner. Undra på att det i ex jag tänker på tog två år stora kostnader att få kvalité och drifttider som kunde konkurrera med den gamla fabriken från sextiotalet. Den fabriken fick köras parallellt med den nya ett år längre än planerat av den orsaken. Men ekonomer har inte skyldighet att ta in totalkostnader i långa loppet och lära sig av misslyckande.
Postat: 20 mar 2014, 14:56
av Braxmatte
Vi har ett problem på mitt jobb
Vi tillverkar 4WD delar till alla möjliga biltillverkare och vissa kräver att viss del av tillverkningen ska ligga i låglöneländer
Det kommer grejor från indien och Thailand m.m.
Det är mycket problem med kvaliten , vissa delar måste vi kontrollera till 100%
Det skulle vara billigare för oss att tillverka grejorna här men det får vi inte
Postat: 20 mar 2014, 20:50
av Conrad Engström
F.Ödman skrev:Förmodligen precis så det ligger till... Fast när borrningarna är såpass väl utförda som de ändå är, borde det verkligen behöva bli dyrare att borra till rätt diameter??
Vad är det för diameter på cylindern och kolven ? Enligt spec och på cylindern du fick.
Postat: 20 mar 2014, 21:33
av F.Ödman
Enligt originalspec. Ska spelet vara 0.04-0,05 mm och senaste köpecylindern spelade 0,30 mm, ny!
Postat: 20 mar 2014, 21:39
av F.Ödman
Jämförde även kolven mot en original och även där finns skillnader, fast ganska marginella. Borret är den stora boven...
Postat: 20 mar 2014, 22:47
av Conrad Engström
Min fråga var diameter på cylindern. Inte toleranser.
Postat: 21 mar 2014, 15:34
av F.Ödman
Ja, ja! Förlåt, då!;-) ibland blir det kortslutning! Cylinderdiametern SKA vara 38,0 mm och kolvdiametern 37,96 mm. Den cylinder jag mätte senast hade en diameter på 38,25 mm, och kolven mätte 37,95 mm
Postat: 21 mar 2014, 17:27
av Conrad Engström
Ja då blir det glappt och trött. Förr fans det kolvar med en kvart millimeters steg.
Postat: 21 mar 2014, 18:00
av JanneL
Conrad Engström skrev:Ja då blir det glappt och trött. Förr fans det kolvar med en kvart millimeters steg.
jajjamän det var tider det
då är det nästan så det går att hona direkt utan att borra om man använder grova stenarna först

Postat: 21 mar 2014, 18:13
av G-son
Postat: 21 mar 2014, 18:51
av F.Ödman
Det är ju ett alternativ!
Postat: 21 mar 2014, 18:55
av billykid
Hehe....okje cylle är för stor...för ett bra kolv spel..
Om då köper en billig kolv för borrning 38,50mm.
Sen lånar en micrometer och mäter så soga man
kan. Ej mycket som ska bort, putasar bort EX. på
Diametern 0,3 mm då har du kolvspel på 0,05mm.
Hehe... nu ska man få en haksmäll som heter duga...

Postat: 21 mar 2014, 19:03
av F.Ödman
Den operationen är nog bra mycket besvärligare än att borra om! Om inte annat är det svårt att förtunna kolvringarna...

Postat: 21 mar 2014, 21:03
av billykid
F.Ödman skrev:Den operationen är nog bra mycket besvärligare än att borra om! Om inte annat är det svårt att förtunna kolvringarna...

Du kan ha rätt F.Ödman...leker & trimmar utan regler. Kolv ringarna ej not problem....anpassa öppningen på ringarna..
PS ibland lyckas jag....inget facit för amatörer.....tror vissa här förstår mig bra....
