Cylinderborrning meddelst hålsåg?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
F.Ödman

Cylinderborrning meddelst hålsåg?

Inlägg av F.Ödman »

Varför håller nytillverkade cylindrar alltid ett kolvspel som motsvarar en svårt utsliten originalare? Har köpt kit ifrån flera olika handlare och det är alltid samma melodi - överdimensionskolv och borrning innan kompressionen stannar ovanför kolvringarna... Det blir ju visserligen väldigt bra och så känns det ju bättre att inte köra på nån kineskolv, men ändå! Oftast är loppen väldigt runda och fina, med obetydlig konicitet, fast med tre tiondelar i spel! Det borde ju inte vara svårare att göra rätt? Lider någon i tillverkningsledet av patologisk rädsla för värmenyp, eller vad e de frååågan om!? Mina erfarenheter inskränker sig till fläktkylda Puch. Hur är det i övrigt mopedSverige?
Man ska aldrig tala illa om Sachs! Det är som att driva med sin förståndshandikappade lillebror. ;)
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Kineserna kan göra rätt om dom får bra betalt

Problemet är att moppehandlarna tror att det inte finns en marknad för lite dyrare (läs högre pris) med kvalite.

Vi som har mopparna som hobby vill ju kanske lägga nån extra krona och veta att grejorna håller för ett 15mil rally

En fattig 15åring kanske bara tittar på priset
Användarens profilbild
F.Ödman

Inlägg av F.Ödman »

Förmodligen precis så det ligger till... Fast när borrningarna är såpass väl utförda som de ändå är, borde det verkligen behöva bli dyrare att borra till rätt diameter??
Man ska aldrig tala illa om Sachs! Det är som att driva med sin förståndshandikappade lillebror. ;)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

vad är det för cylindrar som har den defekten?
kan du ge några exempel?
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

När det gäller cylindrar så verkar det som beställarna inte vet vad som är viktigt

Man kan tro att dom kopierat nån gammal utsliten cylle utan att ta reda på hur det ska vara när det är nytt

Har ju sett sachscyllar där ämnet varit så dåligt centrerat vid bearbetningen så det bara varit gängor på halva avgasstosen :(
Användarens profilbild
F.Ödman

Inlägg av F.Ödman »

Fläktkyld Puchcylinder. Jag har köpt från flera olika näthandlare genom åren och aldrig fått ett exemplar som varit i närheten av specarna! Det märks extremt tydligt, både på kompressionen och gången, när man borrar de rätt!
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Och kolvarna då :evil:
När jag var 15 så gjorde man en "kolvbultsurpressare" för att underlätta kolvbytet

Nu tar man bara tummen och trycker i bulten försiktigt så den inte ramlar rakt igenom :roll:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

phuu
trodde det var Sachsgrejjer vi talade om :whistel:
Användarens profilbild
F.Ödman

Inlägg av F.Ödman »

Det här har förorsakat sömnbrist för mig sedan jag var femton och inte begrep vad som var fel!! Köpte nya grejer och farfars Dakota hade tre gånger mer tryck i kicken, fast den hade gått 350mil...;-) sedan körde min lillebror den tills den tog slut... Nu är den min och under restaurering :-D
HSE

Inlägg av HSE »

Original cylindrar och kolvar är flera klasser bättre! Tyvärr svårt och dyrt att få tag i :(
Användarens profilbild
F.Ödman

Inlägg av F.Ödman »

Jag har i alla fall aldrig sett en Puchcylinder gå av på mitten...:-P
Användarens profilbild
F.Ödman

Inlägg av F.Ödman »

Vi är nog lika dragna vid näsan oavsett fabrikat i den här frågan.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

F.Ödman skrev:Jag har i alla fall aldrig sett en Puchcylinder gå av på mitten...:-P
Puchcyllarna kan inte gå av, pinnbultarna håller ju ihop dom
Användarens profilbild
F.Ödman

Inlägg av F.Ödman »

Precis! 8)
HSE

Inlägg av HSE »

Kan tillägga att det inte bara är vi som klagar över Kinakvalite, min son jobbar som verktygsmakare, ett utdöende släkte eftersom mesta verktygen görs i Kina nu. Men varje gång ett nytt verktyg kommer så måste han lägga dagar på att fixa till det så det blir användbart, slår aldrig fel. Man kan undra om det verkligen lönar sig att köpa billigt och sedan vara tvungen att lägga stora summor för att få verktygen i användbart skick, nytillverkat i Sverige skulle nog löna sig i långa loppet, då hade man kontroll också över stålkvalite osv.
Skriv svar