EKF Frågor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Goldengotland
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Gotland

Re: EKF Frågor

Inlägg av Goldengotland »

Okej... Typiskt. :oops:
Finns de ingen annan vev än vrm roffes för 5 papp till ekf??
1159 ekf

Medlem i
M int
C ondition
B oys Gotland
musköchrister
Inlägg: 1518
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av musköchrister »

inte om du vill åka 44slag,då är det vrm el orginalvev. annars 42slag och fräsa el svarva cylindern
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av Svartsjö »

musköchrister skrev:inte om du vill åka 44slag,då är det vrm el orginalvev. annars 42slag och fräsa el svarva cylindern
På min EKF har jag använt en Rito rundvev med 42mm slag och Athena 80cylle, cylinderhöjden är ganska perfekt ur lådan utan cylinderfotspackning.
Porttiderna på avgas och spolportarna är hyfsade och insugstiderna blir bra med en liten kolvlucka.
Vill man få det "helt perfekt" behöver man svarva av cylindern lite i överkant eller så modifierar man topplocket istället.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Men Squishen måste väl bli åt h-vete...? :|
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: EKF Frågor

Inlägg av Skunkworkz »

Det är väl därför man ska svara topp el cyl som Svartsjö skrev.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Jo man han hörs ju inte gjort det, därför roligt att veta hur den är/blev obearbetad....
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: EKF Frågor

Inlägg av Skunkworkz »

Dom flesta köpe trim har ofta alldeles för stort squish avstånd. Det kommer inte
bli någon jätte skillnad, kan till och med vara en fördel om man inte har retarderande
tändning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Större risk för spikning då eller?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: EKF Frågor

Inlägg av Skunkworkz »

Med en "sämre" squish så är det större risk för spikningar.
Men med så små förbränningsrum som moppar har är risken
inte så stor ändå.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Rexxy »

Klämspalten är "original" på över 1mm+ på Athena 80. Och då helt utan packningar. Så dom mår bra av att svarvas av 1mm, för att få rätt klämspalt med en cylinderfotspackning.
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av Svartsjö »

Jag har för mig att vi svarvade ner min topp 0.5mm för att få rätt squish, tyvärr tänkte vi lite fel ändå så det ska göras om med löst förbränningsrum med rätt squish och utformning av den.
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Har i annat forum läst att 5,8hk cylindrarna kan vara märkta med en 3:a eller 4:a i avgaskanalen.
Min fråga är:
Jag har sett i en del annonser att det står stämplat samma typ av siffra (3:a eller 4:a) på undersidan av cylindern i cylinderkjolen. Kan det ha samma betydelse?
Var ute idag för en första lite längre tur med min ekf med originalcylinder och 17mm ubåtsförgasare och det var ju tyvärr inget större fartåk...
Tänkte därför ev. uppgradera till en 5,8hk cylinder om ingen har något bättre förslag...
Har tyvärr inte tillgång till varken svarv eller svets, bara "vanliga" verktyg...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Tror dom där 5,8 orna inte växer på träd direkt... :sorry:
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Stämmer min teori angående märkningen så har jag sett betydligt fler än 1 cylinder detta år...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Har själv köpt en med gjutnummer 4 inuti avgasutblåset men det var ju en 2,9hk.... :( ... Barr3 har väl åxå letat efter en...

http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... 042-0.html
Skriv svar