musköchrister skrev:inte om du vill åka 44slag,då är det vrm el orginalvev. annars 42slag och fräsa el svarva cylindern
På min EKF har jag använt en Rito rundvev med 42mm slag och Athena 80cylle, cylinderhöjden är ganska perfekt ur lådan utan cylinderfotspackning.
Porttiderna på avgas och spolportarna är hyfsade och insugstiderna blir bra med en liten kolvlucka.
Vill man få det "helt perfekt" behöver man svarva av cylindern lite i överkant eller så modifierar man topplocket istället.
Dom flesta köpe trim har ofta alldeles för stort squish avstånd. Det kommer inte
bli någon jätte skillnad, kan till och med vara en fördel om man inte har retarderande
tändning.
Klämspalten är "original" på över 1mm+ på Athena 80. Och då helt utan packningar. Så dom mår bra av att svarvas av 1mm, för att få rätt klämspalt med en cylinderfotspackning.
Jag har för mig att vi svarvade ner min topp 0.5mm för att få rätt squish, tyvärr tänkte vi lite fel ändå så det ska göras om med löst förbränningsrum med rätt squish och utformning av den.
Har i annat forum läst att 5,8hk cylindrarna kan vara märkta med en 3:a eller 4:a i avgaskanalen.
Min fråga är:
Jag har sett i en del annonser att det står stämplat samma typ av siffra (3:a eller 4:a) på undersidan av cylindern i cylinderkjolen. Kan det ha samma betydelse?
Var ute idag för en första lite längre tur med min ekf med originalcylinder och 17mm ubåtsförgasare och det var ju tyvärr inget större fartåk...
Tänkte därför ev. uppgradera till en 5,8hk cylinder om ingen har något bättre förslag...
Har tyvärr inte tillgång till varken svarv eller svets, bara "vanliga" verktyg...