Sida 2 av 10

Re: EKF Frågor

Postat: 14 maj 2014, 20:42
av Goldengotland
Okej... Typiskt. :oops:
Finns de ingen annan vev än vrm roffes för 5 papp till ekf??

Re: EKF Frågor

Postat: 14 maj 2014, 20:55
av musköchrister
inte om du vill åka 44slag,då är det vrm el orginalvev. annars 42slag och fräsa el svarva cylindern

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 13:38
av Svartsjö
musköchrister skrev:inte om du vill åka 44slag,då är det vrm el orginalvev. annars 42slag och fräsa el svarva cylindern
På min EKF har jag använt en Rito rundvev med 42mm slag och Athena 80cylle, cylinderhöjden är ganska perfekt ur lådan utan cylinderfotspackning.
Porttiderna på avgas och spolportarna är hyfsade och insugstiderna blir bra med en liten kolvlucka.
Vill man få det "helt perfekt" behöver man svarva av cylindern lite i överkant eller så modifierar man topplocket istället.

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 17:25
av zappafan
Men Squishen måste väl bli åt h-vete...? :|

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 17:40
av Skunkworkz
Det är väl därför man ska svara topp el cyl som Svartsjö skrev.

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 17:43
av zappafan
Jo man han hörs ju inte gjort det, därför roligt att veta hur den är/blev obearbetad....

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 20:10
av Skunkworkz
Dom flesta köpe trim har ofta alldeles för stort squish avstånd. Det kommer inte
bli någon jätte skillnad, kan till och med vara en fördel om man inte har retarderande
tändning.

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 20:30
av zappafan
Större risk för spikning då eller?

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 21:58
av Skunkworkz
Med en "sämre" squish så är det större risk för spikningar.
Men med så små förbränningsrum som moppar har är risken
inte så stor ändå.

Re: EKF Frågor

Postat: 15 maj 2014, 23:02
av Rexxy
Klämspalten är "original" på över 1mm+ på Athena 80. Och då helt utan packningar. Så dom mår bra av att svarvas av 1mm, för att få rätt klämspalt med en cylinderfotspackning.

Re: EKF Frågor

Postat: 16 maj 2014, 18:24
av Svartsjö
Jag har för mig att vi svarvade ner min topp 0.5mm för att få rätt squish, tyvärr tänkte vi lite fel ändå så det ska göras om med löst förbränningsrum med rätt squish och utformning av den.

Re: EKF Frågor

Postat: 16 maj 2014, 20:38
av andazon
Har i annat forum läst att 5,8hk cylindrarna kan vara märkta med en 3:a eller 4:a i avgaskanalen.
Min fråga är:
Jag har sett i en del annonser att det står stämplat samma typ av siffra (3:a eller 4:a) på undersidan av cylindern i cylinderkjolen. Kan det ha samma betydelse?
Var ute idag för en första lite längre tur med min ekf med originalcylinder och 17mm ubåtsförgasare och det var ju tyvärr inget större fartåk...
Tänkte därför ev. uppgradera till en 5,8hk cylinder om ingen har något bättre förslag...
Har tyvärr inte tillgång till varken svarv eller svets, bara "vanliga" verktyg...

// Andazon

Re: EKF Frågor

Postat: 16 maj 2014, 22:42
av zappafan
Tror dom där 5,8 orna inte växer på träd direkt... :sorry:

Re: EKF Frågor

Postat: 17 maj 2014, 07:40
av andazon
Stämmer min teori angående märkningen så har jag sett betydligt fler än 1 cylinder detta år...

// Andazon

Re: EKF Frågor

Postat: 17 maj 2014, 08:49
av zappafan
Har själv köpt en med gjutnummer 4 inuti avgasutblåset men det var ju en 2,9hk.... :( ... Barr3 har väl åxå letat efter en...

http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... 042-0.html