Skall själv peta in en Rito i min 61:a när den nu blir klar
är ju sugen på brytarlöst, men vette fan om det är värt pengarna
försöker därför hitta lite info om vad man kan ta och anpassa själv
Nu har jag gjort en framåtgående kick till vänstersidan.
Blev bättre eftersom den jag hade på högersidan tog i bromspedalen.
Dessutom har jag monterat original Monark fotbrygga ni vet den med den uppfällbara fotpinnen på vänstersidan.
Den finessen behöver jag dock inte använda.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Det här med inkörning är nog lite luddigt.. En motor är inkörd efter ett par minuter. Och det är dom första minuterna som är viktiga. Det är då man ska belasta motorn hårt. Kolvringarna måste få ett högt tryck för att slita in sig rätt mot cylinderväggarna. Annars får man en motor som smygläcker komp och risken för sotskärning är mycket större. Kul bygge! Ut och gasa!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Baronen skrev:Det här med inkörning är nog lite luddigt.. En motor är inkörd efter ett par minuter. Och det är dom första minuterna som är viktiga. Det är då man ska belasta motorn hårt. Kolvringarna måste få ett högt tryck för att slita in sig rätt mot cylinderväggarna. Annars får man en motor som smygläcker komp och risken för sotskärning är mycket större. Kul bygge! Ut och gasa!
alla nyborrade cylindrar jag haft har det känts tydligt efter ett tag att dom börjat gå bättre.
jag har alltid trott att det berott på att när ringarna och loppet passar perfekt så går det lite lättare,
och toppfarten ökar någon eller några kmh.
Efter lite mekande idag skulle jag starta mopeden igen.
Jag har ju helt planad topp så det tar emot en del när det ska startas.
Denna gång tog det emot lite för mycket verkar det som.
Ett litet klick hördes varefter det inte gick att kicka alls.
det gick heller inte att rulla igång för det går trögt.
Min tanke är att trampaxeldrevet spruckit. Kan det vara så?
Eller har någon nåt annat att komma med?
Senast redigerad av pangerva den 12 sep 2014, 21:11, redigerad totalt 1 gång.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
med tanke på att det ska hålla att cyckla med, så tvivlar jag på att det spruckit pga högt komp.
jag skulle öppna kopplingskåpan innan jag river bort motorn.
men innan du gör nånting mer, leta noga idenom garaget så du inte fått in såna här:
images.jpg (4.26 KiB) Visad 3054 gånger
dom söker sig gärna in i lokaler bär det finn lukter som döljer doften av människa,
speciellt vid blöt väderlek.
erlan skrev:med tanke på att det ska hålla att cyckla med, så tvivlar jag på att det spruckit pga högt komp.
jag skulle öppna kopplingskåpan innan jag river bort motorn.
men innan du gör nånting mer, leta noga idenom garaget så du inte fått in såna här:
images.jpg
dom söker sig gärna in i lokaler bär det finn lukter som döljer doften av människa,
speciellt vid blöt väderlek.
erlan
Jag har varit utomhus när jag mekade så om trollen är i förrådet så har de inte påverkat det hela.
Vad jag menar med att att trampaxeldrevet spruckit är att det har sin spärrfunktion som gör att det roterar fritt åt ett håll. Jag tror att det kan vara det drevet som "skadats" och att det spruckit någonstans. Jag har sett ett som spruckit tidigare då jag skulle montera ett jag hade i en låda. Kan alltså en liten del klämts emellan inne i drevet?
Jag har monterat av svänghjulskåpan och det går lätt att rotera med fingrarna och det tar stopp vid kompression.
När jag försöker rulla igång går det trögt men vevaxeln roterar.
Senast redigerad av pangerva den 12 sep 2014, 21:11, redigerad totalt 2 gånger.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60