Micke S skrev: Lite Volvo B18 känsla över det hela
Jag har ju en sån där motor jag me men det är bara tre växlar i min. Ska visst vara 14 mm kolvbult i den och 2,9 hästar men så mycket mer vet jag inte... Har mest bara tittat på den än så länge men nåt ska det väl bli av den snurran vad det lider
Den här motorn är troligen en 80 cc maskin från början för de hade 48 mm slag. De heter t.ex. Sachs 80 SA. Det är i grunden samma motor som t.ex. 50S motorn som också har drevet på höger sida.
Den här moppen är troligen från Norge från början. Sedan har den fått en bättre gaffel än original. Jag har inte gjort så mycket åt den annat än att se till att den går lite m.h.a. ett bra cylinderkit, 28 mm förgasare och ett avstäm avgassystem. Jag svarvade även till ett HPI svänghjul så att det passar på konan till S-motorn som inte är samma som till vanliga Sachs och Zundapp m.fl. Motorn hade ett gammalt Motoplatsystem när jag köpte moppen. Det la av på ganska precis samma ställe några kilometer bort när jag använde moppen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Så här ser det hemmabyggda systemet ut på DBS. Ett mycket överraskande resultat är att moppen blev hysterisk nu jämfört med när jag körde med RP2
Utan att på något sätt vilja skryta så tycker jag att det blev snyggare än med RP2 och lyfter hela utseendet på moppen.
Bilagor
DSC04161.JPG (539.28 KiB) Visad 3833 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
waqr skrev:Grymt läcker! Tycker absolut du kan skryta med den moppen
Tack !
Jag fick en släng av hybris efter den lyckade provkörningen. Den har gått bra förut men inte den där rätta sparken som kom nu.
Testkörning ett par mil och kontroll att avgassystemet håller ihop och är tätt. Kopplingen gav efter mer och mer men det vara bara en hysla som hade börjat krypa så den byttes när jag kom hem. Koppling och växlar på de här 5 växlade motorerna fungera väldigt bra även på motorer som snurrar på ordentligt.
Bilagor
20150814_113904.jpg (382.94 KiB) Visad 3749 gånger
20150814_124031.jpg (256.81 KiB) Visad 3749 gånger
20150814_124219.jpg (249.52 KiB) Visad 3749 gånger
E ju en högeffektsmotor från begynnelsen och ingen fahrad hilfsmotor från början som dom andra.
Skulle tro S motorn är ett svar på konkurrenten JLO:s M50 och TS50 som var före och man får väl säja Sachs lyckades bättre
Jag har ju en treväxlad sån där sak, har inte kört den mopeden än bara startat motorn lite hastigt men tycker att växlingen känns brutal på nåt vis, påminner om Silverpilen och HVA 250 där man måste ha tjocka läderstövlar för att inte få ont i foten när man växlar. Stor skillnad på den där 4-växlade LFS motorn som jag håller på med just nu, där känns växlingen mer som en lättmanövrerad modell avsedd främst för damer
Du får se till att S-motorn kommer till bruk igen. Jag visste inte att de har funnits som 3-växlade.
Jag har inte tänkt på att växlarna går tungt och den är förmidligen ingen stövelslitare även om jag inte har kört så långt och hårt för då kan det bli annat. Det märker man om man t.ex. har kört hoj långt utan att vila. Man blir öm och får ont på ställen som man aldrig har haft förut, t.ex. på insidan av tumgreppet, ställen där hjälmen har tryck på o.s.v.. Men när du säger det så är det förstås tyngre än t.ex. en fotväxlad HVA Flinta. Men jag tror att den är mer lättmanövrerad än vanliga Sachs 3 vx, i vart fall blir det alltid rätt. Det gör det förmodligen även på 3-växlade om motorn är i bra skick och det är rätt shimsat och justerat.
Har inte kört min än men får väl känna mera på växlingen då. Min motor heter BKS och är 21 cm bredd. Din motor skulle jag tro är bredare om den har fler växlar
Cylindern är mindre på min också, det är en 2,9 hästare, gjutjärnscylinder och topplocksbultarna vända ett 1/8 varv
Jag köpte ett DKW topplock på tradera och där var hela förbränningsrummet vänt ett 1/8 varv
Tittade man på det tyckte man det blev snett
Riktigt Grym DBS Micke! tycker du har helt rätt prioriteringar.
Han som monterade framblinkersen på Duetten skulle man ju vilja ta i örat, det där är ju ett helgerån mot både Volvon och den stackars Saaben som fått släppa till blinkersen.
Vad är det för avgassystem du kör med nu? Hur stor är Bellyn jfrt med övriga system?
Kör med Zundapp Racepipa (inte så tyst) på min Yz 80 Fs1a. Funkar riktigt fint i botten och mellanregistret, men dör av på toppen.
Första delen på systemet är samma som du har fast den kromade varianten. Den bakre delen är ett Zundappsystem, Trimbutiken art. nr 5015.
Systemet du har medger höga varvtal även med 80 cc. För att förstå varför den inte varvar ordentligt och kunna komma med tips behövs lite mer info som t.ex.
1. Hur mycket varvar den med god dragkraft på lägre växlar?
2. Känns det som att den inte vill vill varva ordentligt på någon växel eller är det bara på högsta växeln som den trögar på topp?
Det låter bra Micke.
Missförstå mig rätt, den går som ett as och varvar riktigt bra. Framförallt blev mellanreg otroligt mycket bättre med denna pipan, dock känns det som om det motar lite de sista toppvarven. Det är lite som om den storknar på den absoluta toppen av varvtalskurvan.
Och om man jämför originalavgaset på Yz crossen så är ju den Expansionskammaren betydligt större än den som är på Racepipan, så därför kom funderingen på tal.
Men för att vara "moped" så är den iaf det värsta jag kört
Ska se om det blir nya lager, ny kolv och ev. en borrning i vinter nu när man vet att det funkar som man vill.